۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۳:۰۹

برگزاری همایش فقه هسته ای در تهران و قم/ مبنای همایش فتوای مقام معظم رهبری است

برگزاری همایش فقه هسته ای در تهران و قم/ مبنای همایش فتوای مقام معظم رهبری است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اصل برگزاری همایش فقه هسته ای بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری است. فتوای ایشان ملاک و مبنای استفاده کشورها از انرژی هسته ای باید قرار گیرد، همچنانکه اوباما به این مسئله تصدیق کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری همایش فقه هسته ای پیش از ظهر امروز سه شنبه 29 بهمن ماه با حضور دکتر بهروز کمالوندی سخنگو و معاون روابط راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی و عباس زاده مشاور رئیس و مدیرکل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این پژوهشگاه برگزار شد.

کمالوندی در ابتدای این نشست گفت: همایش فقه هسته ای در دو روز، فردا در تهران در سازمان انرژی اتمی و پس فردا در قم برگزار می شود. همایش فقه هسته ای به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حمایت کنندگان مختلفی از جمله سازمان انرژی اتمی برگزار می شود. علاوه بر این دو سازمان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و جامعه المصطفی العالمیه، جمعیت های علمی حوزه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهایتاً بخش محیط زیست فرهنگستان علوم در برپایی این همایش دخیل هستند.

وی افزود: همایش در نوع خودش جدید بوده و در راستای ترویج فرهنگ حقوق هسته ای چه در سطح منطقه ای و چه در سطح جهانی می باشد. به لحاظ علم و صنعت هسته ای، پیشرفت خوبی داشته ایم، به همین دلیل لازم است در حوزه حقوق هسته ای تلاش بیشتری شود. از طرفی این صنعت که برای رفاه مردم است اگر برای سلاح کشتار جمعی مورد استفاده قرار بگیرد و انحرافی به مسائل نظامی پیدا کند مشکل ساز می شود. به همین لحاظ قدرت های بزرگ به بهانه انحراف در استفاده از تکنولوژی هسته ای برای ورود کشورهای دیگر از جمله ایران به آن ممانعت ایجاد می کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای اینکه استفاده از علم هسته ای را هموار کند حقوقی را هم از نظر بین المللی و هم از نظر داخلی برای آن در نظر گرفته که می تواند بر این علم تأثیر بگذارد. درباره ترویج فرهنگ حقوق هسته ای همایش هایی را برگزار کرده ایم همین دیروز یک همایش با عنوان همایش حقوق هسته ای داشتیم.در این همایش ها متوجه شدیم سازمان انرژی اتمی به مرکز مطالعاتی در حقوق فنون و علوم هسته ای نیاز دارد که به طور تخصصی تر کار حقوقی در مورد انرژی هسته ای را انجام بدهد. خبرنگاران باید از این مناطق بازدید کنند و با استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای چه در سطح منطقه ای و چه در سطح جهانی آشنا شوند تا مردم ما نیز در داخل کشور با این حقوق آشنا بشوند و ایران در زمینه حقوق هسته ای در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

کمالوندی عنوان کرد: معاهده عدم تکثیر سلاح هسته ای NPT که وارد 45 امین سالگردش می شویم بنا دارد از ساخت سلاح ها ی اتمی جلوگیری کند چنانچه از گسترش استفاده صلح آمیز این تکنولوژی در جهان حمایت می کند. موضوعات مختلفی در این همایش می تواند مطرح شود بطور مثال در حوزه حقوق بین الملل کشورها جطور می توانند در زمینه افزایش توان فنی خود و جلوگیری از قاچاق مواد هسته ای و فتوای مقام معظم رهبری در مورد سلاح هسته ای که فرمودند سلاح هسته ای برای هیچ کس و استفاده صلح آمیز از آن برای همه کس می توانیم استفاده کنیم. ما باید پرچمدار این شعار باشیم. ضمانت اجرایی حقوق نمی تواند صرفاً دیدگاه های مادی باشد بلکه دیدگاه های الهی می تواند به افزایش ضمانت اجرایی این حقوق بیافزایند و هدف از برگزاری این همایش همین مسئله است.

عباس زاده معاون رئیس و مدیر کل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم گفت: اصل برگزاری این همایش بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری است. فتوای ایشان ملاک و مبنای استفاده کشورها از انرژی هسته ای باید قرار گیرد همچنانکه اوباما به این مسئله تصدیق کرد. فتوا باید از لحاظ حقوقی و علمی تبیین شود. این همایش سیاسی نیست و همایش علمی است. فعلاً در سطح ملی است اما چکیده مقالات آن در دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه خواهد شد که این همایش را برای استفاده بین المللی مهیا می کند. 40 مقاله تاکنون ارسال شده و ممکن است بیشتر شوند. محورهای این همایش: 1- تبیین ماهیت نظر مقام معظم رهبری از این حیث است که این نظر فتواست یا حکم حکومتی است و یا از نظر احکام اولی بودن یا ثانوی بودن مورد بررسی قرار می گیرد؛ 2- تبیین مبانی و ادله فقهی تولید و انباشت و بکارگیری انرژی هسته ای صورت می گیرد؛ 3- مبانی نظری و سیاسی ممنوعیت تولید سلاح هسته ای مورد بررسی قرار می گیرد. 4- جایگاه حقوقی فتوای مقام معظم رهبری در اسناد بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در ادامه از برگزاری 5 پیش نشست برای این همایش گفت و سخنرانان همایش فردا و پس فردا را با عنوان سخنرانی هایشان ذکر کرد. از جمله پیام تصویری آیت الله جوادی آملی و سخنان آیت الله فاضل لنکرانی و علی اکبر صالحی از جمله آنها است.  

کد خبر 2238894

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha