۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۲۹

آیت الله علیدوست:

فتوای رهبر انقلاب پیرامون حرام بودن سلاح هسته‌ای برگشت ناپذیر است

فتوای رهبر انقلاب پیرامون حرام بودن سلاح هسته‌ای برگشت ناپذیر است

دبیر علمی همایش ملی فقه هسته‌ای، فتوای رهبر معظم انقلاب پیرامون حرام بودن دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را به دلیل برگرفته شدن از اسناد و متون دینی برگشت ناپذیر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر از قم، آیت الله ابوالقاسم علیدوست بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری که در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد با بیان اینکه دنیا و سران استکبار در تلاشند که اسلام را به عنوان یک مکتب خشونت طلب معرفی کنند، گفت: آنها برای اینکه بتوانند این نظریه را در جهان حاکم کنند به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند.

وی ادامه داد: ایران نیز با توجه به اینکه کشوری با حاکمیت اسلامی است در معرض تهاجم این تبلیغات قرار دارد و استکبار سعی می‌کند اینگونه القا کند که ایران به دنبال تولید، انباشت و به کار گیری سلاح هسته‌ای است که به این شیوه هم اسلام را هدف قرار دهند و هم جمهوری اسلامی و این در حالی است که اسلام دقیق ترین، عاطفی‌ترین و انسانی ترین دستورات را نه فقط نسبت به انسانها بلکه برای حیوانات و محیط زیست ارائه داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه، با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب پیرامون حرام بودن سلاح‌های هسته‌ای بیان کرد: در این بین تنها جای یک فتوا در مورد عدم تلاش ایران برای دست یابی به سلاح هسته‌ای خالی بود که این فتوا در تاریخ 30 بهمن 1388 از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد.

دبیر علمی همایش ملی فقه هسته‌ای با اشاره به تاثیرات فراوانی این فتوا ادامه داد: فتوای رهبر معظم انقلاب به عنوان سند در سازمان ملل ثبت شده و به پنچ زبان زنده دنیا نیز ترجمه شد.

وی به تبیین فتوای مقام معظم رهبری پیرامون حرام بودن سلاح هسته‌ای پرداخت و بیان کرد: این فتوا حکمی است که یک مجتهد فارغ از مصالح موقت و شیوه‌های اجرایی در یک کشور خاص ابراز می‌کند و بر اساس اسناد معتبری که در اختیار دارد نظر می‌دهد که این فتوا نیز غیر قابل برگشت است.

آیت الله علیدوست در ادامه با اشاره به تعهداتی که دیگر کشورها به آژانس انرژی اتمی می‌دهند بیان کرد: ایران با توجه به این فتوا نه تنها از لحاظ تعهدی که به سازمان انرژی اتمی دارد بلکه یک منع شرعی نیز در عدم دست یابی به سلاح هسته‌ای دارد و هیچ کشوری در دنیا یافت نمی‌شود که از جهت اعتقادی و باورهای دینی مانند ایران دستش در زمینه دست‌یابی به سلاح‌های اتمی بسته باشد.

برگزاری همایش ملی فقه هسته‌ای

وی به برگزار همایش ملی فقه هسته‌ای اشاره و بیان داشت: این همایش به دنبال تبار شناسی حکم مقام معظم رهبری است و اینکه فقها در طول تاریخ چه نظراتی داشته‌اند و گرچه در آن زمان اصطلاحاتی همچون سلاح شیمیایی و هسته‌ای مطرح نبوده اما مشابه آن مانند مطالب فراوانی که پیرامون ریختن سم در غذای دشمنان وجود دارد که می‌تواند به این مطالب استناد کرد.

دبیر علمی همایش ملی فقه هسته‌ای توضیح پیرامون این فتوا که آیا این فتوا تنها یک سیاست، حکم یا فتوا است را از مواردی که در این همایش مطرح می‌شود عنوان کرد و افزود: بررسی نظرات مخالفان این فتوا و اسناد آنان و پاسخ به این اسناد را نیز از دیگر مواردی است که در همایش مطرح می شود.

علیدوست با اشاره به برگزاری همایش ملی فقه هسته‌ای در 30 بهمن و اول اسفندماه سالجاری در تهران و قم بیان داشت: تاکنون پنج پیش نشست تخصصی برای برگزاری این همایش در قم و تهران برگزار شده است.

یادآور می‌شود: همایش ملی فقه هسته‌ای فردا 30 بهمن‌ماه در تهران با سخنرانی علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست دبیر علمی همایش، حجت اسلام احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و دکتر ناصر قربان نیا و پیام تصویری آیت الله جوادی آملی در سالن همایش‌های سازمان انرژی اتمی ایران برگزار و  روز دوم این همایش نیز اول اسفندماه در قم و با سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر بهروز کمالوندی معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی ایران، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین، حجت الاسلام محمد علی قاسمی مدرس حوزه علمیه قم، حجت الاسلام محمود حکمت‌نیا معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و  حجت الاسلام بهمن اکبری برگزار می‌شود.
 

کد خبر 2239089

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha