۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶

دبیر علمی همایش فقه هسته ای:

فتوای رهبر انقلاب در حرمت استفاده از سلاح هسته ای حکم الهی و ابدی است

فتوای رهبر انقلاب در حرمت استفاده از سلاح هسته ای حکم الهی و ابدی است

یک استاد حوزه و دانشگاه در همایش فقه هسته ای با بیان اینکه فتوای مقام معظم رهبری در حرمت به کارگیری سلاحهای هسته ای یک تاکتیک و موضع گیری سیاسی خارج از گستره شریعت نیست، گفت: فتوای مقام معظم رهبری حکم الهی و ابدی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست استاد عالی حوزه و دانشگاه در همایش ملی فقه هسته ای که صبح امروز 30 بهمن در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، به ارائه مقاله خود با عنوان «ماهیت شناسی حرمت تولید، انباشت، بکارگیری و فروش سلاح های کشتار جمعی» پرداخت.

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در 30 بهمن ماه 88 گفت: ایشان در سخنانی رسماً اعلام کردند که مبانی دینی ما و آیات قرآن و باورهای ما اجازه تولید، انباشت و به کارگیری سلاحهای هسته ای را نمی دهد. برای کارشناسان فقه تردیدی نیست که این فتوا لوازمی دارد. علاوه بر آیات قرآن شیخ طوسی و علامه حلی و ده ها فقید دیگر به طور مطلق فتوا داده اند که اعمالی مثل ریختن سم در آب دشمنان حرام است و این حکم را براساس حدیثی از پیامبر(ص) صادر کرده اند.

دبیر علمی همایش ملی فقه هسته ای فتوای مقام معظم رهبری در حرمت به کارگیری سلاحهای هسته ای را یک تاکتیک و موضع گیری سیاسی خارج از گستره شریعت ندانست و با تأکید بر اینکه فتوای مقام معظم رهبری حکم الهی و ابدی است، اظهارداشت: از لحاظ فقهی این فتوا لوازمی دارد یعنی غیرقابل معامله است و صاحب فتوا نمی تواند روی آن معامله کند. دوم تابع اسناد پشتیبان است، سوم هر نوع سلاح را منع می کند و چهارم این فتوا ابدی است.

وی افزود: این 4 ویژگی در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (معاهده 1968) اصلاً وجود ندارد یعنی بر اساس ماده 10 این معاهده کشوری که عضو است می تواند خارج شود و تعهد خود را پس گیرد. در حالی که فتوای مقام معظم رهبری چنین معنایی ندارد و ابدی است.

علیدوست در پایان تصریح کرد: امروز دست هیچ کشوری به مانند ایران برای تولید، انباشت و به کارگیری سلاح هسته ای بسته نیست چون در یک حکم الهی و ابدی و برخاسته از اسناد معتبر روبرو هستیم اما در عین حال دست ایران برای تسخیر دلها باز است و وظیفه حاکمان مسلمان تسخیر دلها به سوی اسلام است نه تهدید نسل ها.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان سخنانش تصریح کرد: حتی آیاتی که گاهی برخی از غیرمتخصصان از آن برداشت به کارگیری از هر نوع سلاحی را دارند بر اساس دیگر آیات قرآن دلالت روشن بر منع آن شده است مثل آیه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» اولا این آیه ضیق ذاتی دارد یعنی همه اعمال در این آیه باید در حوزه حلال باشد. در مورد همین آیه 60 انفال که «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ» اشاره دارد باید گفت سلاح اتمی قبل از اینکه ارهاب عدوالله و عدو المسلمین باشد هزاران انسان بیگناه را می ترساند.

کد خبر 2239699

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha