۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۳۴

پیام آیت الله جوادی آملی به همایش فقه هسته ای:

اسلام داشتن سلاح کشتار جمعی را ممنوع می داند/ دست بسیاری از قدرتمندان بر ماشه بمب اتم است

اسلام داشتن سلاح کشتار جمعی را ممنوع می داند/ دست بسیاری از قدرتمندان بر ماشه بمب اتم است

آیت الله عبدالله جوادی آملی در پیامی تصویری به همایش فقه هسته ای تاکید کرد: داشتن سلاح کشتار جمعی در دین ممنوع است، اما آنچه که در غرب اتفاق افتاد و در جنگ جهانی دوم دیدیم آنها بیش از 70میلیون انسان را کشتند، امروز نیز دست بسیاری از همان قدرتمندان بر ماشه بمب اتم است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری به همایش ملی فقه هسته ای که امروز چهارشنبه 30بهمن در سازمان انرژی اتمی برگزار شد طی سخنانی به نقشه ی جامعه جهانی دین درباره مسائل نظامی و سلاح کشتار جمعی و سلاح غیر متعارف اشاره کرد و گفت: انبیاء عموماً و وجود پیامبر اسلام خصوصاً برای اصلاح سه حوزه محلی، منطقه ای و بین المللی آمده اند. خداوند وجود پیامبر را رحمت للعالمین معرفی کرده است. پیامبر وقتی آمدند دو اصل همگانی را همراه خود داشتند. یکی اصل کلیت و دیگری اصل دوام است که هر اصلی و هر مسأله ای در حکم و رسالت آن مشخص است پس باید پیام او جهانی باشد نه محدود به یک منطقه.

وی تأکید کرد: پیام جهانی پیامبر اسلام کلیت و دوام را به همراه دارد، چیزی که اصل است اصل حیات است و عدل و عدالت، رفاه، آسایش و .. از زیربنای حقوقی بشر است. وجود مبارک آن حضرت اول به خاطر اینکه خدای متعال بر کرسی رحمت نشسته و جهان را تدبیر می کند با ما سخن گفته است « الرحمن علی العرش استوی» آنچه در مقام فرمانروایی خدا تجلی دارد رحمانیت خدا است.

آیت الله جوادی آملی در ادامه یاد آور شد: این خدایی که رحمت بی کران او بر تدبیر و عرش فرمانروایی او تجلی کرده است یعنی در عالم چیزی بر خلاف رحمت الهی نیست و همینطور وجود مبارک خلیفه خود را به عنوان رحمت للعالمین معرفی فرموده است. خدای متعال که بر تخت رحمانیت مستقر است و بر اساس رحمانیت مطلق عمل می کند اصل بر رحمانیت مطلق است و اگر غضب و قهر وجود دارد رحمت رحیمیه است قهر و غضب و ظلم در عالم نیست و اینکه گفته می شود رحمت خدا بیش از غضب خداست درست است اما بر اساس روایات منظور این است که رحمت خدا پیش از غضب او است گرچه رحمت الهی بیش از غضب خداوند است. یعنی در ترسیم هندسه و صورت نقشه جهانی مهندس رحمانیت است و آن رحمانیت مطلق که مقابل ندارد دستور می دهد که کجا رحمت باشد و کجا غضب رحمانیه باشد.

این مفسر برجسته قرآن تصریح کرد: مجموعه سخنان و ره توشه انبیا این است که جهان بر عدل و صلح و آسایش اداره می شود و تخریب، کشتن و به ویژه کشتار جمعی مرضی هیچ پیامبری نبوده است، در آیات قرآن به حضرت داود و حضرت سلیمان که هر دو حکومت داشتند اشاره شده است. حضرت داود رهبری انقلاب را بر عهده داشت و حضرت سلیمان سلطنت داشت و قرآن به تبیین دو کرامت علمی و قدسی حضرت داود اشاره می می کند.

قرآن می فرماید که آهن سخت را توسط داود نرم می کند واز این آهن زره بافی را می آموزد یعنی اسلحه دفاعی را یاد می دهد نه کشتار را و مسأله دفاع ضرورت و حکم دیگری است اما استفاده آن در قدرت در راستای حفظ جامعه به کار می رود که رهبری جامعه آن را به عهده دارد.

آیت الله جوادی آملی افزود: بعد از حضرت داود قرآن در آیاتی به کرامات فراوان حضرت سلیمان اشاره می فرماید که یکی از این کرامات این است که ما معدن مس را به مانند چشمه روان برای سلیمان آسان قرار دادیم یعنی حضرت داود با آهن زره بافی کرد و مصالح زندگی را از آن ساخت و حضرت سلیمان با مس ظروف و وسایل دیگری ساخت و هیچ کدام از این پیامبران از آهن و مس سلاح نساختند بلکه سلاح دفاع جامعه را ساختند.

وی در پایان به نقل روایتی از شیخ کلینی پرداخت و گفت: افرادی به حضور امام صادق(ع) آمدند و سوال کردند فروش سلاح از طرف مسلمانان به دو طرف جنگ که هر دو کافر هستند چه حکمی دارد؟ و حضرت در بیان کوتاهی سه مطلب فقهی را بیان کردند. فرمودند بله بفروشید و به هر دو بفروشید و سوم سلاح های دفاعی بفروشید نه کشتاری. دین این است که اجازه نمی دهد کافری،کافری را بکشد و داشتن سلاح کشتار جمعی در دین ممنوع است، اما انچه که در غرب اتفاق افتاد و در جنگ جهانی دوم دیدیم آنها بیش از 70میلیون انسان را کشتند، امروز نیز دست بسیاری از همان قدرتمندان بر ماشه بمب اتم است و اگر جنگ جهانی سوم اتفاق بیفتد معلوم نیست چه بر سر جهان خواهد آمد. سلاح کشتار جمعی نباید تولید شود و آنها که تولید کرده اند باید محو کنند و امیدواریم خداوند عقل و درایتی دهد که آنهایی که سلاح کشتار جمعی دارند آن را از بین ببرند و دیگر این سلاح ها تولید نشود.

کد خبر 2239573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha