۱۵ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۵۵

بسته پیشنهادی آخر هفته دین و اندیشه؛

توصیه پیامبر(ص) و ائمه(ع) به کاشت درخت/ برگزاری همایش «فاطمیه و فرصتهای تبلیغ» 

توصیه پیامبر(ص) و ائمه(ع) به کاشت درخت/ برگزاری همایش «فاطمیه و فرصتهای تبلیغ» 

خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: امروز 15 اسفندماه روز درختکاری است. درختکاری اگرچه امروزه از ضروریات زندگی بشر است و باید تلاش وافری در این زمینه صورت گیرد اما در دین اسلام هم بسیار سفارش شده است، رسول خدا(ص) در مورد درختکاری و اهمیت آن فرمودند: كسي كه درختي بكارد خداوند نيز براي او در بهشت درختي مي‌كارد.

دو آیه از قرآن  در مورد درخت

در آیه 18 از سوره حج می خوانیم: «اَلَمْ تَرَ اَنَّ اللّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّمواتِ وَ مَنْ فِی الاَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوابُّ وَ کَثیرٌ مِنَ النّاسِ و ...: آیا نمی بینی که سجده می کنند برای خداوند هر کس در آسمانها و زمین است و خورشید و ماه و ستارگان و کوهها و درخت و جنبندگان و عدّه بی شماری از مردم و ... .» 

در آیه 6 از سوره مبارکه الرحمان می خوانیم:«وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدان: و ستاره و درخت در حال سجده اند.» در این دو آیه شریف، سخن از سجده موجودات در برابر ذات مقدس پروردگار به میان آمده و در کنار آنها از «درخت» نیز به عنوان یکی از این ساجدان یاد شده است.

چند حدیث در مورد اهمیت درختکاری

رسول خدا(ص) در مورد درختکاری و اهمیت آن فرمودند: كسي كه درختي بكارد خداوند نيز براي او در بهشت درختي مي‌كارد. پيامبر اكرم (ص) در جاي ديگر مي فرمايند: كسي كه درختي بكارد يا چاهي حفر كند يا زمين مرده اي را زنده كند، پس از جانب خدا و رسول (ص) پاداش نصيب او مي‌شود.(من لا يحضرالفقيه، ج 3، ص 240) امام حسن (ع) نيز فرمودند: ‌نخل و درخت براي خانواده درختكار، ‌بركت است و براي بازماندگان پس از آنان نيز اگر شكرگزار خداوند باشند نيز بركت است.(كنزالعمال، ج 12، ص 339، حديث 35306) 

رسول اكرم (ص) فرمودند: ‌هر كسي كه درختي بكارد و درخت ميوه دهد، خداوند به اندازه ميوه هاي آن درخت به او ثواب مي‌دهد. (مستدرك الوسائل،‌ج13، ص 460) رسول اكرم (ص) فرمود: هر كسي چيزي بكارد، ‌هيچ انسان و يا مخلوقي از آن نمي‌خورد، مگر اينكه براي كسي كه آن را كاشته صدقه مي‌باشد. (گلهاي جاويدان، هزار كلمه قصار، ص 341)

 

حضرت علي (ع) در بيست و پنج سال عزلت و خانه‌نشيني، به حفاري قنات و درختكاري مشغول بودند و شصت هزار نخل كاشتند. (مقدمه نخج الفصاحة،‌چاپ دوم،‌ص 84) امام صادق (ع) فرمود: شش چيز است كه مومن پس از مرگ خود از آن سود مي‌برد، فرزند صالح كه برايش آمرزش خواهد، قرآني كه خوانده شود، چاه آبي كه بكند و درختي كه بكارد و صدقه آبي كه جاري سازد و روش نيكي كه از آن پيروي شود. (امالي شيخ صدوقT ص 169) 

درسهای اخلاق حسن رمضانی
 
علاقه مندان برای آشنایی با مبانی عرفان نظری و عملی می توانند شرح و توضیح منازل سیر و سلوک در عرفان عملی را با تدریس استاد حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، گوش کنند.
 
 
منزل چهارم «انابه» است که مجموعه توضیحات این جلسه در چند جلسه است که جهت استفاده در سایت وی قرار گرفته است. علاقه مندان جهت دانلود هم می‌توانند اینجا http://www.ramazani.org کلیک کنند.
 
وجود مراتب متعدد معنایی برای قرآن کریم
 
یکی از مسائلی که عارفان مسلمان درباره قرآن کریم بر آن تأکید می‌کنند، وجود مراتب متعدد معنایی برای قرآن کریم، به صورت طولی و مترتب بر یکدیگر است، به گونه‌ای که برخی از آنها ظاهر آیات و بسیاری دیگر، باطن آیات محسوب می‌شوند.
 
 
در این مقاله، ضمن بیان نمونه‌هایی از سخنان عارفان مسلمان در این زمینه، ایده مزبور با استفاده از آیات و روایات به اثبات رسیده و از جمله به سه دسته از آیات به صورت مختصر اشاره شده و نه دسته از روایات نیز به صورت نسبتاً مفصل مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفته است.
 
علاقه مندان برای مطالعه این مقاله که تألیف حسین مظفری است به لینک http://www.irip.ir/Home/Single/4984 مراجعه کنند.
 
امروز به کدام هیئتها برویم
 
مردم ولایی و دوستدار اهل بیت(ع) ایران اسلامی از هر فرصتی برای رفتن به حسینیه ها و مساجد و عزاداری برای امام حسین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت استفاده می کنند. علاقه مندان به هیئتهای مذهبی می توانند پنج شنبه ها به هیئتهای مختلفی که در سطح شهرها و روستاها قرار دارد بروند.
 
 
مردم علاقه مند می توانند برای دریافت اطلاعات این هیئتها که روز پنج شنبه برنامه دارند به آدرس http://aghigh.ir/fa/news/781/ مراجعه کنند و نزدیک ترین هیئت مورد نظر خود را پیدا کنند.
 
همایش «فاطمیه و فرصتهای تبلیغ» 
 
به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و گروه علمی فرهنگی امام هادی(ع)  دومین همایش «فاطمیه و فرصتهای تبلیغ» 15 و 16 اسفندماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود. مراسم افتتاحیه این همایش روز پنجشنبه 15 اسفند ماه از ساعت 8 صبح با حضور آیت الله نجم الدین طبسی، حجت الاسلام شهاب مرادی، حجت الاسلام هاشمی نژاد، حجت الاسلام دکتر رفیعی، حجت الاسلام میرلوحی و دیگر اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می شود و به موضوع تبلیغ در ایام فاطمیه، ویژه مبلغین و روحانیون استان تهران اختصاص دارد.
 
 
در این همایش که از ساعت 8 تا 18 هر روز برگزار خواهد شد، موضوعاتی از جمله «فضایل حضرت زهرا(س) در عالم آخرت» توسط آیت الله طبسی، اخلاق تبلیغ توسط حجت الاسلام هاشمی نژاد، مواجهه مورخان با زندگی حضرت زهرا(س) توسط حجت الاسلام هاشمی گلپایگانی، اخلاق خانواده از نگاه حضرت زهرا(س) توسط حجت الاسلام رفیعی و واکاوی مفهوم امامت در خطبه فدکیه توسط حجت الاسلام عطارنژاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
علاقه مندان برای شرکت در این همایش می توانند به فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، بوستان اندیشه مراجعه کنند.
 
نشست مؤسس شیعه؛ پیامبر (ص) یا امام صادق(ع)
 
به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، نشست "مؤسس شیعه؛ پیامبر(ص) یا امام صادق(ع)" با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رجبی 15 اسفندماه برگزار می شود.
 
این نشست به همت گروه دائرة المعارف صحابه پیامبر(ص) در پنج شنبه 15 اسفندماه در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از ساعت 9 الی 11 صبح  برگزار می شود و علاقه مندان برای شرکت در این نشست می توانند به میدان فلسطین، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) مراجعه کنند.
کد خبر 2249998

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
      1 3
      عالييييييييييييييييييييييييييييييي
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      0 1
      عالــي
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      1 0
      عالی