۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۳۱

تلخ و شیرین وزنه برداری در سال 92 ؛

قهرمانی در رقابتهای وزنه برداری نوجوانان در تایلند/ کورش باقری سکته کرد!

قهرمانی در رقابتهای وزنه برداری نوجوانان در تایلند/ کورش باقری سکته کرد!

وزنه برداری در سالی که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم، تلخ و شیرین‌های بسیاری را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، درخشش بهادر مولایی و محمدرضا براری در رقابهای جهانی بزرگسالان، درخشش رسول تقیان و جابر بهروزی در یونیورسیاد جهانی و قبل از آنها مدال‌های خوشرنگی که ملی پوشان در رقابتهای قهرمانی آسیا کسب کردند، کام جامعه  ورزش را شیرین کرد.

نوجوانان وزنه برداری هم در سال 92 نتایج خوبی کسب کردند. آنها ابتدا با کورش باقری در رقابتهای جهانی ازبکستان هر دو سهمیه المپیک را گرفتند و  سپس در آسیا روی سکوی نایب قهرمانی ایستادند. بعد هم نوبت حسین توکلی رسید تا این تیم را به عنوان قهرمانی آسیا برساند.

در میان همه این موفقیت‎ها، سکته کورش باقری، سرمربی تیم‎های ملی وزنه برداری همچون شوکی بزرگ برای جامعه ورزش بود. از دیگر خبرهای تلخ باید به درگذشت داود نصیری و حسین ذیفهم دو پیشکسوت ارزنده ورزش کشور اشاره کرد. روحشان شاد و یادشان گرامی.

 آنچه در ادامه می آید 28 روز سرنوشت ساز و مهم وزنه برداری در سال 1392 است.


24 فروردین: درخشش نوجوانان در ازبکستان
تیم وزنه برداری نوجوانان با کسب شش مدال طلا، سه نقره و سه برنز و 404 امتیاز در مکان چهارم سومین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان جهان ایستاد و هر دو سهمیه المپیک 2014 نوجوانان را به دست آورد. در این مسابقات علیرضا دهقان در 85 کیلوگرم، میلاد رشیدی در 94 کیلوگرم و علیرضا سلیمانی در 94+ کیلوگرم روی سکوی قهرمانی جهان ایستادند.
28 فروردین: مناظره تلخ
-  مناظره کورش باقری و بهداد سلیمی در برنامه وقت اضافه، آن هم در شرایطی که مسئولان این برنامه  به هر دو طرف گفته بودند تنها میهمان دعوت شده هستند، آتش اختلافات را در وزنه برداری شعله ور کرد.
- بر اثر واژگونی یک دستگاه خودرو پژو در یکی از محورهای روستایی لرستان جهانگیر ملک احمدی وزنه بردار 24 ساله لرستانی به همراه برادر بزرگش حبیب ملک احمدی جان خود را از دست دادند.
30 اردیبهشت: ابقای آیان
انتخابات فدراسیون جهانی وزنه برداری با حضور نمایندگان 138 کشور در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد و تاماش آیان از مجارستان برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری برگزیده شد.
11 خرداد : نایب قهرمانی نوجوانان
پانزدهمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان آسیا با قهرمانی تیم هند و نایب قهرمانی تیم وزنه برداری ایران در دوحه قطر به پایان رسید. وزنه برداران نوجوان ایران 9 مدال طلا، 6 نقره و یک برنز به دست آوردند و با 572 امتیاز بعد  از هند روی سکوی نایب قهرمانی ایستادند. علیرضا دهقان در دسته 85 کیلوگرم، امیرحسین فضلی در دسته 94 کیلوگرم و علیرضا سلیمانی در دسته 94+ کیلوگرم عناوین قهرمانی آسیا را به دست آوردند. همچنین علیرضا سلیمانی از سوی کمیته برگزاری مسابقات به عنوان بهترین وزنه برداری پانزدهمین دوره رقابتهای  قهرمانی آسیا برگزیده شد.
27 خرداد: رضازاده در شورای شهر
حسین رضازاده، رئیس فدراسیون وزنه برداری، با رای مردم تهران در میان بیش از 1700 نامزد انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا در تهران، بعد از مهدی چمران و علیرضا دبیر در رده سوم قرار گرفت و به عنوان یکی از 31 منتخب مردم پایتخت، به عضویت شورای اسلامی شهر تهران درآمد.
4 تیر: قهرمانی در آسیا
تیم ملی وزنه برداری با 564 امتیاز تیمی و کسب 9 مدال طلا، 7 نقره و 5 برنز، با اقتدار از عنوان قهرمانی خود در آسیا دفاع کرد و برای دومین سال متوالی روی سکوی نخست قاره کهن ایستاد. در چهل و چهارمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا جابر بهروزی، رسول تقیان، سهراب مرادی و رشید شریفی عناوین قهرمانی اوزان 69، 77 ، 85 و 105+ کیلوگرم را به دست آوردند و تقیان به عنوان بهترین وزنه بردار مسابقات برگزیده شد.
12 تیر: قهرمانی نوجوانان مازندران
تیم وزنه برداری مازندران با کسب 12 مدال طلا، یک نقره، 3 برنز و 598 امتیاز تیمی با اقتدار روی سکوی قهرمانی مسابقات وزنه برداری نوجوانان کشور ایستاد. در اسن رقابتها که در مجموعه ورزشی پنجم مرداد اراک برگزار شد، تیم های خوزستان و اصفهان نیز به ترتیب با 533 و 428 امتیاز رده های دوم و سوم را از آن خود کردند.
16 تیر: مولایی پرچمدار شد
مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین دوره مسابقات المپیک دانشجویی جهان در حضور مقامات کشور میزبان و نمایندگان ورزشی کشورهای جهان از جمله ایران برگزار شد و  کاروان ایران با پرچمداری بهادر مولایی نماینده فوق سنگین وزنه برداری کشورمان در مراسم افتتاحیه شرکت کرد.
19 تیر: تقیان، تنها طلایی
رسول تقیان  در دسته 77 کیلوگرم رقابتهای وزنه برداری یونیورسیاد جهانی روسیه عنوان قهرمانی را به دست آورد  تا تنها مرد طلایی کاروان ورزشی کشورمان در رقابتهای دانشجویان جهان لقب بگیرد. یک روز قبل از او، جابر بهروزی در دسته دسته 69 کیلوگرم روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد و مدال نقره را به گردن آویخت.
21 تیر: حمله به رکورد دنیا
بهادر مولایی با مهار وزنه های 196 کیلوگرم در یکضرب و 254 کیلوگرم در دوضرب، ضمن شکستن رکورد دوضرب یونیورسیاد جهانی به میزان 42 کیلوگرم، بعد از روسلان آلبگوف روس روی سکوی نایب قهرمانی دسته فوق سنگین یونیورسیاد جهانی 2013 ایستاد. نماینده جوان کشورمان برای کسب مدال طلا به رکورد جهانی حسین رضازاده هم حمله کرد اما موفق به شکستن این رکورد نشد.
27 شهریور: قهرمان جوانان فارس
پس از سه روز رقابت 136 وزنه بردار جوان از 25 استان در سالن شهید رضائیان شهر مقدس قم،  تیم وزنه برداری استان فارس با کسب 5 مدال طلا، 6 مدال نقره، یک برنز و 561 امتیاز تیمی عنوان قهرمانی مسابقات وزنه برداری جوانان کشور را به دست آورد. در رده بندی پایانی مسابقات وزنه برداری قهرمانی کشور بعد از فارس، اصفهان، قهرمان سال گذشته رقابتها با 533 امتیاز تیمی روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد و خوزستان با 528 امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت.
اول مهر: سکته
کورش باقری سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری ساعت 6 صبح روز اول مهر، به محض ورود به بیمارستان پیامبران تهران دچار سکته قلبی شد. باقری پس از عارضه ایست قلبی بلافاصه توسط تیم پزشکی بیمارستان احیای قلبی شد که خوشبختانه این تلاش با موفقیت صورت گرفت.
5 آبان: طلسم شکنی براری، درخشش مولایی
- محمدرضا براری سرانجام به طلسم مدال نگرفتن های تیم ملی وزنه برداری کشورمان در رقابتهای جهانی لهستان پایان داد و با شایستگی، ضمن ایستادن در مکان چهارم دسته 105 کیلوگرم، مدال برنز حرکت دوضرب این دسته را از آن خود کرد. براری با مهار وزنه 221 کیلوگرمی در دوضرب نخستین مدال جهانی تاریخ وزنه برداری ایران را در دسته 105 کیلوگرم به دست آورد.
- بهادر مولایی شیرمرد بابلسری وزنه برداری ایران با قدرتنمایی در صحنه رقابتهای جهانی لهستان، ضمن کسب مدال طلای دوضرب دسته فوق سنگین، دو مدال نقره یکضرب و مجموع این دسته را نیز از آن خود کرد. مولایی در یکضرب 203 و در دوضرب 255 کیلوگرم وزنه زد و با رکورد مجموع 458 کیلوگرم بعد از آلبگوف از روسیه نایب قهرمان جهان شد.
- تیم ملی وزنه برداری کشورمان که با ترکیبی جوان در رقابتهای جهانی لهستان شرکت کرده بود، با 442 امتیاز تیمی، بعد از تیم های روسیه و چین روی سکوی سوم رقابتهای جهانی لهستان ایستاد. در پایان رقابتهای جهانی لهستان روسیه با 580 امتیاز قهرمان جهان شد و چین با 505 امتیاز روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.
6 آبان: استعفا
کورش باقری سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان پس از کسب عنوان سومی تیم ایران در رقابتهای جهانی لهستان از سمت خود استعفا داد.
10 آبان: دوپینگ
سهراب مرادی و یاسین باقری با مثبت شدن تست دوپینگشان و اعلام رسمی این موضوع توسط فدراسیون جهانی به مدت دو سال از حضور در میادین محروم شدند. دوپینگ 29 وزنه بردار در سال 2013 مثبت اعلام شده که از آن جمله می توان به دوپینگ شش وزنه بردار ارمنستان، چهار وزنه بردار اوکراین، دو وزنه بردار روسیه و دو وزنه بردار رومانیایی اشاره کرد.
12 آبان: آشتی کنان
ملی پوشان المپیکی وزنه برداری در حضور حسین رضازاده و در برنامه ورزش از نگاه دو به اختلافات پایان دادند. در این  برنامه رسول رئیسی پیشکسوت وزنه برداری نیز حضور داشت و پس از آوردن قرآن مجید از  بهداد سلیمی، نواب نصیر شلال،کیانوش رستمی و سعید محمد پور خواست با دست گذاشتن روی کلام خدا به اختلافات پایان دهند و دست در دست هم برای موفقیت وزنه برداری گام بردارند.
6 آذر: درگذشت داود نصیری
داود نصیری، پیر و پیشکسوت ارزنده ورزش ایران در بیمارستان دی و در سن 92 سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و به دیار باقی شتافت. نصیری یکی از موسسان سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم بود و در سابقه ورزشی او دبیرکلی کمیته ملی المپیک، معاونت سازمان تربیت بدنی، عضو تیم فوتبال بانک ملی، قهرمان شنای کشور و مربیگری و داوری در رشته های وزنه برداری، واترپلو، نجات غریق، شمشیربازی و فوتبال  وجود داشت.
12 آذر: توکلی آمد
طی حکمی از سوی حسین رضازاده، رئیس فدراسیون وزنه برداری، حسین توکلی قهرمان المپیک 2000 سیدنی به عنوان سرمربی تیم های وزنه برداری نوجوانان و جوانان ایران منصوب شد.
7 دی: توزیع میله وزنه برداری
در راستای توجه به تجهیزات و امکانات وزنه برداری در سایر استان ها، 100 ست میله آموزشی وزنه برداری از طریق فدراسیون وزنه برداری خریداری و به  تناسب فعالیت استان های مختلف، میان هیات های وزنه برداری سراسر کشور توزیع شد.
20 دی: قهرمانی ملی حفاری در لیگ
تیم وزنه برداری شرکت ملی حفاری ایران با 3237 امتیاز عنوان قهرمانی هفدهمین دوره لیگ وزنه برداری را به دست آورد. در پایان مرحله پنج و پایان این رقابتها که به میزبانی ملی حفاری در اهواز برگزار شد، تیم پیکان با 3213 امتیاز عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد و تیم  نیروی زمینی ارتش نیز با 2858 امتیاز سوم شد.
 20 بهمن: آلبگوف بهترین شد
در پایان نظر سنجی برای انتخاب بهترین وزنه برداران سال، روسلان آلبگوف وزنه بردار دسته فوق سنگین روسیه و قوی‌ترین وزنه‌بردار جهان موفق شد عنوان بهترین وزنه‌بردار مرد سال 2013 را به خود اختصاص دهد. در بخش زنان نیز تاتیانا کاشیرینا وزنه‌بردار دسته فوق سنگین روسیه به عنوان بهترین وزنه‌بردار زن سال 2013 معرفی شد.
21 بهمن: خوزستان قهرمان رقابتهای کارگری
مسابقات وزنه برداری قهرمانی کارگران کشور که به مناسبت دهه فجر در مجموعه فرهنگی ورزشی شهید معتمدی تهران برگزار شد، با قهرمانی تیم خوزستان به پایان رسید. در این مسابقات حدود 80 وزنه بردار از 16 استان کشور به رقابت پرداختند و در نهایت تیم خوزستان با 189 امتیاز روی سکوی قهرمانی ایستاد و تیم های اصفهان و تهران به ترتیب با 180 و 171 امتیاز دوم و سوم شدند.
26 بهمن: درگذشت حسین ذیفهم
حسین ذیفهم پيشكسوت وزنه برداری کشورمان به دلیل ناراحتی قلبی در سن 78 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. این داور درجه یک بین المللی کشورمان که به دلیل ناراحتی قلبی در بستر بیماری به سر می برد، با وجود انجام عمل قلب باز در بیمارستان قلب تهران چشم از جهان فرو بست.
30 بهمن: زارع و پانزوان در راس تیم ملی
با تصمیم حسین رضازاده، رئیس فدراسیون وزنه برداری، بهمن زارع و هادی پانزوان به عنوان سرمربی و مربی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان معرفی شدند تا در کنار هم مسئولیت هدایت تیم ملی را در بازی‌های آسیایی اینچئون و رقابتهای جهانی 2014 برعهده بگیرند.
5 اسفند: بازگشت المپیکی ها
بهمن زارع و های پانزوان در نخستین اقدام، پس از قبول مسئولیت هدایت تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان فهرست 18 نفره اردونشیان را در اختیار حسین رضازاده قرار دادند تا از آنها برای حضور در محل کمپ تیم های ملی دعوت شود. در این فهرست از  پنج ملی پوش المپیکی کشورمان هم برای حضور در اردوهای تیم ملی دعوت شد.
17 اسفند: قهرمانی نوجوانان ایران در آسیا
تیم وزنه برداری نوجوانان ایران با شایستگی عنوان قهرمانی شانزدهمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا را به دست آورد. در پایان این رقابتها که در بانگسان تایلند برگزار شد تیم وزنه برداری نوجوانان ایران صاحب شش مدال طلا، شش مدال نقره و پنج مدال برنز شد و با 578 امتیاز جام قهرمانی آسیا را به دست آورد. کیانوش باقری در دسته 69 کیلوگرم و رضا بیرالوند در دسته 85 کیلوگرم  نفراتی بودند عنوان قهرمانی آسیا را به دست آوردند.
23 اسفند: قهرمانی گیلان  در  تبریز
تیم وزنه برداری استان گیلان با 540 امتیاز، با اقتدار عنوان قهرمانی مسابقات وزنه برداری بزرگسالان کشور سال 92 را از آن خود کرد. گیلانی‌ها که در اوزان 56، 69 و 94 کیلوگرم مدال‌های طلای مجموع را به به دست آورده بودند، با 46 امتیاز برتری نسبت به تیم اصفهان روی سکوی قهرمانی مسابقات ایستادند. اصفهانی ها با 494 امتیاز تیمی نایب قهرمان مسابقات شدند و تیم هرمزگان نیز برای نخستین بار با 481 امتیاز عنوان سوم را به دست آورد. همچنین رشید شریفی به عنوان بهترین وزنه بردار مسابقات قهرمانی کشور معرفی شد.
25 اسفند: بهروزی و فضلی، صدرشنین آرای مردمی
در پایان نظرسنجی برای انتخاب بهترین وزنه بردار سال و بهترین وزنه بردار جوان سال 92 که  40 روز به طول انجامید، جابر بهروزی و امیرحسین فضلی با آرای مردمی به عنوان بهترین‌ها معرفی شدند. بهروزی با 2048 رای، بالاتر از محمدرضا براری و بهادر مولایی، عنوان بهترین وزنه بردار سال 92 را به دست آورد و فضلی نیز با 4435 رای در نظر سنجی برای انتخاب بهترین جوان سال، بالاتر از علیرضا دهقان و علیرضا سلیمانی قرار گرفت. این نخستین باری بود که فدراسیون وزنه برداری برای انتخاب بهترین‌ها از علاقمندان به این رشته نظرسنجی می‌کرد.

کد خبر 2258066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha