۱۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۵:۴۵

جعفری خبر داد:

افت سفره های زیر زمینی آب در استان سمنان/ کاهش بارندگی سمنان را در صدر استان های خشک قرار داد

افت سفره های زیر زمینی آب در استان سمنان/ کاهش بارندگی سمنان را در صدر استان های خشک قرار داد

سمنان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان از افت شدید سفره های زیرزمینی آب به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی در این استان خبر داد و گفت: کاهش 36 درصدی بارش باران در سال آبی 93 – 92 نسبت به سال گذشته منابع محدود آبی استان را به خطر می اندازد.

به گزارش خبرنگار مهر، اتابک جعفری پیش از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در محل شرکت آب منطقه ای سمنان با تاکید بر کاهش آب سفره های زیر زمینی و بارندگی در استان افزود: اینها از دلایلی است که سمنان را در صدر استان های خشک کشور قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه 87 درصد از مصارف آبی استان سمنان از منابع زیر زمینی تامین می شود خاطر نشان کرد: در سال آبی جاری در این استان 69.6 میلیمتر باران باریده است که این رقم در سال قبل از آن 108.1 و در دراز مدت 102.8 بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان با بیان این مطلب که آب در سفره های زیر زمینی این استان 66 درصد افت داشته تصریح کرد: از یک میلیون و 183 هزار متر مکعب مصارف آبی استان یک میلیون و 39 هزار متر مکعب آن در بخش کشاورزی، 109 میلیون مترمکعب در بخش شرب و بقیه در بخش صنعت مصرف می شود.

جعفری اثر خشکسالی بر منابع آب سطحی سریع و گذرا و بر منابع آب زیرزمینی و بویژه آبخوان های آبرفتی را عمیق، کند ولی طولانی دانست و عنوان کرد: این تاثیر به ترتیب سرعت و پایداری اثر خشکسالی، شامل کاهش آورد و دبی رودخانه ها، کاهش آورد ودبی چشمه ها و قنوات، کاهش تغذیه سفره های آب زیرزمینی، افزایش برداشت از آبخوان های زیرزمینی، افت مضاعف سفره های آب زیرزمینی و کاهش کیفیت منابع آب می شود.

وی با تاکید بر اینکه نشست زمین حاصل از افت سطح آب سفره های زیر زمینی تا ابد قابل جبران نیست اذعان داشت: هجوم آب شور، افت سطح آب باعث کاهش آب سفره و در نهایت هجوم آب شور از سفره های شور مجاور به سفره های آب شیرین شده و این پدیده در چاه های مجاور مسیل شور آبگرم در دشت سمنان، جنوب دشت گرمسار و جنوب کال میامی در دشت میامی جنوبی باعث کاهش کیفیت آب چاه ها شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان یادآور شد: برای مبارزه با خشکسالی و کاهش اثرات آن بر منابع آب به طور معمول اقدامات ضربتی به تنهایی کارساز نیست و با برنامه ریزی میان مدت، درازمدت و اجرای طرح ها شامل اقدامات سازه ای و غیر سازه ای می توان این اثر را به حداقل رساند.

جعفری در خاتمه، بروز خشکسالی را تهدیدی جدی برای سفره های آب زیرزمینی به دلیل کاهش تغذیه زیرزمینی و افزایش برداشت از سفره ها از طریق حفاری چاه های غیر مجاز دانست و ابراز داشت: برای جلوگیری از این آثار انجام اقدامات نظارتی و حفاظتی ضروری است.

کد خبر 2265121

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha