۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۶

اماکن تاریخی شیراز انیمیشن شد/ جدال خیر و شر در «شهر راز»

اماکن تاریخی شیراز انیمیشن شد/ جدال خیر و شر در «شهر راز»

مدیر گروه سه بعدی مرکز پویانمایی صبا و مازیار محمدی‌نژاد کارگردان «شهر راز» جزئیاتی از این انیمیشن که در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان موفق ظاهر شده بازگو کردند و از بازتاب فرهنگ، معماری، عادات و سنت‌ها، پوشش‌ها، منش مردم و جغرافیای شهر شیراز در دوره‌های تاریخی مختلف در این انیمیشن خبر دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه انیمیشنی «شهر راز» در 26 قسمت تلویزیونی به همراه یک نسخه سینمایی در مرکز پویانمایی صبا و با همکاری شرکت زاگرس فیلم شیراز تولید شده است.

محمد رحیم لیوانی مدیر گروه سه‌بعدی مرکز پویانمایی صبا در گفتگو با خبرنگار مهر از موفقیت انیمیشن «شهر راز» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان خبر داد و گفت: «شهر راز» فقط انیمیشنی برای معرفی شهر شیراز نیست.

وی با اشاره به دلایل محوریت شهر شیراز در شکل‌گیری داستان این انیمیشن افزود: شهر شیراز از پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی برخوردار است و بزرگان و مفاخر بسیاری در این شهر می‌زیسته‌اند، بنابراین طبیعی است که استفاده از فضاهای معماری و پوشش و گویش شیرازی می‌توانست به جذابیت داستان کمک کند.

لیوانی یادآور شد: البته قصه این مجموعه نیز در جای خود جذاب و دیدنی است اما استفاده از فضای فرهنگی و معماری شهر شیراز به جذابیت آن کمک کرده است.

وی در توضیح ویژگی بارز داستان «شهر راز» خاطرنشان کرد: در قصه این انیمیشن، ما به نوعی شاهد جدال خیر و شر نیز هستیم. یعنی شخصیت منفی که علم و دانش را تنها برای به دست آوردن پول و قدرت می‌خواهد با شخصیت اصلی داستان یعنی سپهر که یک نوجوان علم جو است به رقابت می‌پردازد و این جدال به تقویت کشش داستان کمک شایانی کرده است.

مدیر گروه سه‌بعدی مرکز پویانمایی صبا تأکید کرد: البته باید این نکته را نیز به مجموعه ویژگی‌های داستانی و تصویری فوق اضافه کرد که در فضای کلی اثر تلاش شده تا شجاعت، هوشمندی و ماجراجویی قهرمان نوجوان داستان برجسته سازی شود.

لیوانی با اشاره به ویژگی تولید آثار انیمیشنی با تکنیک سه بعدی اظهار کرد: در پویانمایی سه بعدی با توجه به اینکه کلیه شخصیت‌ها و فضا و اشیای صحنه به صورت کاملا سه بعدی طراحی و چیدمان می‌شوند، بنابراین همانند ساخت یک فیلم واقعی دست کارگردان برای انتخاب نماهای متنوع و مختلف کاملا باز است و حتی امکان استفاده از چندین دوربین و انتخاب زوایا و لنزهای مختلف نیز وجود دارد که  این امر موجب تنوع بصری در کارهای سه بعدی شده است.

ایده «شهر راز» حاصل کار کارگاهی بود

در این زمینه مازیار محمدی نژاد کارگردان انیمیشن «شهر راز» نیز که از سوی هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان موفق به دریافت دیپلم زرین افتخار شده، در گفتگو با مهر درباره نحوه شکل گیری ایده ساخت این مجموعه گفت: ایده «شهر راز» در یکی از کارگاه‌های آموزشی شکل گرفت.

وی با اشاره به تجربه برگزاری کارگاه آموزش انیمیشن سازی سه بعدی در سال 1386 افزود: تعدادی از دانشجویان علاقمند و پرانرژی که به تازگی دوره انیمیشن 3 بعدی را گذرانده بودند گرد هم جمع شدند تا در کنار گروه ما که در حال ساخت یک مجموعه تلویزیونی بودیم کارآموزی کنند و به گروه بپیوندند.

محمدی‌نژاد ادامه داد: در جلسات آموزش تکنیک‌های نگارش فیلمنامه، اولویت‌ها و اهدافی که برای پروژه آینده در نظر داشتیم را مطرح کردم چرا که دوست داشتم کاری کاملا بومی‌ تولید کنم که علاوه بر دارا بودن جنبه‌های آموزشی از جذابیت، تخیل و فانتزی خوبی برخوردار باشد.

این انیماتور درباره شکل گیری ایده ساخت «شهر راز» توضیح داد: ایده اولیه به تدریج شکل گرفت و طرح‌هایی هم زده شد و حتی یک فیلم کوتاه اولیه نیز بر اساس آنها ساخته شد. اما وقتی متوجه شدم که طرح و گروه پتانسیل کار حرفه‌ای را دارند از شادروان محمدعلی حسینی که نویسنده‌ای مجرب بود درخواست کردم تا طرح اولیه را به فیلمنامه‌ای بلند تبدیل کند و پس از فوت او نگارش فیلمنامه را با همکاری احمد اکبر پور ادامه دادم.

بازدید از اماکن تاریخی برای ساخت انیمیشن

کارگردان انیمیشن «شهر راز» با تاکید بر اهمیت مستند نگاری در ساخت مجموعه‌های تاریخی و هویتی خاطرنشان کرد: بر اساس ایده اولیه قرار بود بخش عمده‌ای از داستان در شیراز قدیم اتفاق بیفتد. آنچه نیاز داشتیم اطلاعات دقیقی بود از فرهنگ، معماری، عادات و سنت‌ها، پوشش‌ها، منش مردم و جغرافیای شهر شیراز در دوره‌های تاریخی بود. علاوه بر مطالعه کتاب‌ها مرتبط با این موضوعات از جمله کتاب «شیراز در زمان حافظ» که اطلاعات بسیار مفیدی در بر داشت به بازدید از مکان‌های تاریخی و محلات قدیمی‌ پرداختیم.

وی با اشاره به ماجرای سفر تحقیقاتی تیم تولیدکننده «شهر راز» به شیراز تصریح کرد: با همراهی اعضای گروه از جمله نویسنده و طراحان صحنه، سفری به بافت قدیم شیراز داشتیم و اطلاعات و تصاویر مورد نیاز را تهیه کردیم.

محمدی نژاد طراحی شخصیت‌ها و لوکیشن‌ها را یکی از نکات حائز اهمیت در تولید «شهر راز» معرفی کرد و افزود: حسن نوزادیان با تلفیق تصاویر فضاهای بومی‌ و در عین حال بهره گیری از قدرت تخیل توانست جلوه‌های بصری جذابی را برای کار تولید کند. به عنوان مثال کاخ حاکم شهر ترکیبی است از باغ ارم شیراز، ارگ کریم خانی و باغ دلگشا. یا عمارت خوابگذار بر گرفته شده از بنایی با عنوان باغ شاپوری که زمان تحقیقات ما ساختمانی متروکه بود و اکنون به مکان گردشگری تبدیل شده است.

وی توجه به آموزه‌های تربیتی و اخلاقی در نگارش داستان را یکی دیگر از ویژگی‌های مجموعه شهر راز دانست و گفت: برای نگارش داستان به مفاهیم تربیتی، آموزشی و روانشناختی نیاز داشتیم. بنابراین احمد اکبر پور به عنوان نویسنده و روانشناس، منابع مختلفی را مورد مطالعه قرار می‌داد و نتائج این تحقیقات را در جلسات متعدد نگارش فیلمنامه با هدف بحث و بررسی توسط تیم تولید ارائه می‌کرد.

وی در پایان درباره فرآیند تولید پروژه «شهر راز» گفت: مرحله پیش تولید این پروژه از سال 1386 آغاز شده و برای طراحی و ساخت فضا‌ها و شخصیت‌های آن نیز حدود یک سال زمان صرف شده است.

کد خبر 2387909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha