۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۱۹:۲۲

اوليا:

مسائل اجتماعي يزد با شهرهاي ديگر متفاوت است/ لزوم هدايت پژوهش‌هاي دانشگاهي به موضوعات امنيتي

مسائل اجتماعي يزد با شهرهاي ديگر متفاوت است/ لزوم هدايت پژوهش‌هاي دانشگاهي به موضوعات امنيتي

يزد ـ خبرگزاري مهر: رئيس دانشگاه يزد با بيان اينكه مسائل اجتماعي يزد با ساير شهرها متفاوت است، گفت: تئوري هاي ارائه شده براي حل معضلات اجتماعي يزد بايد متناسب با اين استان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصالح اوليا، بعد از ظهر چهارشنبه در نشست علمي نخبگان و امنيت اجتماعي با تاکید بر اینکه امنیت یک موضوع پیچیده و چندگانه است که ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد، اظهار داشت: حل مسائل و مشکلات امنیتی تنها با یک عامل و نهاد خاص امکانپذیر نیست.

وی، تاثیر پذیری نقش نخبگان و دانشگاهیان در بحث امنیت را یک نقش بلندمدت دانست و افزود: دانشگاهیان بايد از معضلات اجتماعی و امنیتي آگاهی داشته باشند و با برقراری ارتباط با نیروی انتظامی، اساتید و پژوهشگران در جریان این مسائل قرار گیرند تا بسیاری از پژوهش های دانشگاه به ویژه در دانشکده های علوم اجتماعی و علوم انسانی به سمت موضوعات امنیتی سوق داده شود و از طریق پژوهش ها به راه حل هایی برسیم.

اولیا، نوع مسائل اجتماعی استان یزد را با شهرهای دیگر متفاوت دانست و تاکید کرد: تئوری ها باید متناسب با شرایط يزد باشد و دانشگاهیان و نخبگان باید درک خوبی از این مسائل داشته باشند تا بتوانند با استفاده از دانش خود، تئوریهای متناسب را ارائه کنند.

وی، نقش آموزشی و تاثیرگذاری دانشگاهیان و اساتید را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: اساتید می توانند در کنار درس خود، نقش تربیتی برای دانشجویان داشته باشند و باید مسائل تربیتی دانشجویان را بیشتر از مسائل آموزشی مورد توجه قرار دهیم.

اساتيد به مشكلات تربيتي دانشجويان نيز توجه نشان دهند

رئيس دانشگاه يزد تاکید کرد: اساتید دانشگاه نباید تنها نقش آموزشی داشته باشند بلکه باید به مشکلات تربیتی دانشجویان نيز اهمیت دهند.

اولیاء با بیان اینکه دانشگاه برای امنیت اجتماع می‌تواند به مثابه یک آزمایشگاه بزرگ عمل کند، گفت: دانشگاه یک نمونه کوچک دربردارنده انواع مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی است و این فرصت خوبی است که این مشکلات را به صورت نمونه ای و آزمایشی بشناسیم و برخورد کارشناسی با مسائل و مشکلات داشته باشیم و راه حل های مناسب علمی و فرهنگی را پیاده کنیم و از این راه حل های تست شده در فضای بیرون از دانشگاه استفاده کنیم.

وی امنیت نخبگان و اینکه از کجا نشات می گیرد را مهم دانست و افزود: به این مسائل باید توجه خاص داشته باشیم و فضایی آرام برای پیگیری موضوعات علمی آموزشی فراهم کنیم تا پژوهشگران و نخبگان بتوانند روی موضوعات مختلف با آرامش خاطر کار کنند و انگیزه ها ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: تحقیقات کیفی نسبت به تحقیقات کمی مهمتر است و نکات را بهتر می توان شناخت و در حوزه های اجتماعی می توان از روش تحقیق عملی یا اقدام پژوهی استفاده كرد كه در این روش محقق عملا درگیر موضوع تحقیق خواهد شد و از ابتدا تا انتهای کار حضور دارد و این روش باید حمایت شود.

دانشگاه باید محل سازندگی افراد باشد

فرمانده نیروی انتظامی استان یزد نیز در این نشست، نیروی انتظامی را یکی از دستگاه های موثر در ایجاد و حفظ امنیت در سطح کشور دانست و افزود: دستگاه های متعددی مسئولیت ایجاد امنیت را برعهده دارند وهر دستگاه و اقشار مختلف جامعه در ایجاد امنیت، سهم خاصی دارند و نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند امنیت را ایجاد کند.

سرهنگ ايرج كاكاوند خاطرنشان كرد: وظیفه نیروی انتظامی است که امنیت ایجاد شده را با مشارکت تمام نهادها، حفظ کند و ارتقا دهد.

وي، سهم نخبگان در ایجاد امنیت را سهم ویژه ای عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه یک دهم جمعیت هر استان را دانشجویان آن استان تشکیل می دهند و با توجه به اينكه در برخي مواقع آسیب پذیرترین قشر نیز دانشجویان هستند، دانشگاه باید محلی برای سازندگی افراد باشد.

كاكاوند افزود: اگر فردی در دوران تحصیل قبل از دانشگاه مشکلات اجتماعی خاصی داشته است و یا ذهنیت و تفکر خاصی در خصوص جرائم داشته، هنگامی كه به مجموعه دانشگاه وارد می شود باید رویکرد حاکم بر فضای دانشگاه را رویکرد پیشگیرانه ببیند و در این حوزه از این جهت احساس ناامنی داشته باشد و اگر دانشگاه اینگونه باشد بسیاری از مسائل حل خواهد شد و در نتیجه معضلات اجتماعی و معضلات انتظامی نیز کمتر خواهد شد.

آسيب يك دانشجو با يك فرد عادي بسيار متفاوت است

وي تصريح كرد: تجربه ثابت کرده هنگامی که نظارت ها در یک مجموعه بیشتر باشد، کمترین آسیب ها به وجود می آید ضمن اينكه آسیب یک دانشجو با یک فرد عادی بسیار متفاوت است و در اینجا نقش دانشگاه، نخبگان و اساتید بسیار کلیدی است.

كاكاوند همچنین اظهار داشت: دانشگاه و نخبگان می توانند در بررسی علمی علت بروز آسیب های اجتماعی نقش موثری داشته باشند تا با تشخیص و پیشگیری درست، امنیت جامعه ارتقا یابد.

وی افزود: در حال حاضر تعامل خوبی بين دانشگاه و نيروي انتظامي وجود دارد و با توجه به اینکه روز به روز آسیب های اجتماعی در حال افزایش است، این تعاملات باید بیشتر شود و با این تعاملات از شکل گیری آسیب ها و جرائم جلوگیری کنیم.

به جای پلیس، تک تک افراد جامعه باید مولد و ارتقادهنده امنیت باشند

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نيز در این نشست با بیان اینکه بحث امنیت اجتماعی و مفهوم آن در طول سالیان چه به لحاظ مفهوم شناسی امنیت اجتماعی و چه به لحاظ تعریف در زمینه هایی که امنیت اجتماعی در جوامع معاصر دارد، دچار تغییرات و تحولاتی شده است، اظهار داشت: یک نگاه کلی در مفهوم امنیت اجتماعی در مباحث اجتماعی امروز به معنای رفع تهدیدها و بهره مندی از فرصت های اجتماعی است و ضرورت پرداختن به امنیت اجتماعی این است که در هر جامعه، هر فردی برای برآورده کردن کارکردها و نیازهای اساسی خود قبل از هر چیز نیازمند امنیت است.

حسین افراسیابی با بیان اینکه تحولات جدید در سده‌ها و دهه های اخیر مانند گسترش و رشد افسارگسیخته و انفجار گونه شهرها، تحولات ارزشی، گسترش فردی شدن و تضعیف کارکرد نهادهای اجتماعی زمینه رشد آسیب های اجتماعی و جرائم و انحرافات اجتماعی را فراهم کرده و باعث خدشه دار شدن امنیت شده است، افزود: جوامع مختلف به دنبال تمهیدات و زمینه هایی هستند تا میزان جرائم را کنترل کنند.

وی افزود: مطالعات در کشورهای توسعه یافته نشان داده افزایش تدابیر امنیتی از نوع سخت افزاری مانند افزایش تعداد ماموران پلیس و سازمان های پلیسی با کاهش جرائم اجتماعی رابطه نزدیکی ندارد و مهمترین زمینه ای که به صورت کلی و مبنایی باید مورد توجه قرار دهیم، نوع رویکردی است که به امنیت اجتماعی داریم.

افراسیابی، امنیت را در سه سطح منفعل، فعال و فرافعال عنوان کرد و افزود: در سطح منفعل و فعال مسئولیت تامین امنیت و نقش اصلی تامین امنیت بر عهده دستگاه های نظامی و پلیسی و امنیتی است.

وی عنوان كرد: امنیت در سطح فرا فعال در سطح بالاتری است و در اینجاست که نقش نخبگان اهمیت می یابد. در این سطح امنیت در ارتباط با مولفه هایی مثل کیفیت زندگی و سرمایه اجتماعی تعریف می شود و در این سطح نیاز به تلاش فکری و عینی و پژوهشی نخبگان داریم.

امنيت در جامعه امروز نيازمند شهروند امنيت ساز است

رئیس دانشکده علوم اجتماعی با اشاره به اینکه امنیت جامعه محور امروزه جز بحث های بروز امنیت اجتماعی است و نیازمند شهروند امنیت ساز، پلیس جامعه مدار و نهاد امنیت پرور است، افزود: این موارد نقش اساسی و کلیدی و موثر در تقویت امنیت اجتماعی دارند.

وی گفت: هر نهادی که کارکردهای خود را به خوبی انجام دهد مردم در آن جامعه به عناصر و عوامل مولد امنیت اجتماعی تبدیل خواهند شد.

افراسیابی عنوان کرد: برای همکاری موفق بین نهادهایی که در تامین امنیت اجتماعی فعال هستند به شش عنصر آموزش دو سویه و مستمر، تعامل، اعتماد متقابل، توجه به تخصص، تاکید بر مشارکت و نوع نگاه واقع بینانه نیاز داریم.

مدیر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه يزد نيز در ادامه این نشست تاکید کرد: تحقیق و پژوهش در خصوص جرائم به تنهایی نمی تواند موثر باشد و باید یک کارگروه و تیمی تشکیل شود تا نتایج تحقیقات انجام شده را عملیاتی کنند و همچنین با ارزیابی دقیق آنها بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم.

سيدرضا جواديان افزود: کارشناس نیروی انتظامی از نظر علمی با همکاری دانشگاه آموزش ببیند که در کنار بازجویی ها علت های زیربنایی جرم را تشخیص دهند.

وي، بحث مشارکت مردم و نیروی انتظامی را مهم دانست و گفت: ما باید در قشر های مختلف مردم انگیزه ایجاد کنیم که  برای کاهش جرم، خود مردم اقدام کننده باشند.

کد خبر 2389969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha