۷ آبان ۱۳۹۳، ۸:۵۰

گزارش خبري مهر/

اهميت ترويج امر به معروف در جامعه/ ضامن بقای اسلام در توجه به امر به معروف است

اهميت ترويج امر به معروف در جامعه/ ضامن بقای اسلام در توجه به امر به معروف است

سنندج - خبرگزاری مهر: اهميت ترويج فريضه دينی امر به معروف و نهی از منكر در جامعه بر كسی پوشيده نيست زیرا در قرآن كريم نيز بارها بر اهميت اين موضوع تاكيد شده است و در صورت عملی كردن امر به معروف و نهي از منكر زمينه برای نهادينه شدن عدالت در تمامی حوزه ها فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هشت تا 10 آیه در قرآن کریم به شکل مستقیم و صریح بر امربه معروف ونهی از منکر دلالت دارد که با در نظرگرفتن برخی دیگر از آیات مرتبط در این زمینه تعداد آیات به چهارده آیه می رسد.

صدها حدیث و روایات هم در مورد امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که مجموعه این آیات و احادیث نشان از اهمیت و جایگاه این فریضه در دین مبین اسلام است.

در آیه 110 سوره آل عمران خداوند متعال می فرماید که" شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده اید؛ به معروف امر می کنید و از منکر باز می دارید".

این آیه بیانگر این مهم است که اگر امتی فاقد ویژگی امربه معروف و نهی از منکر باشند بهترین امت نخواهند بود و این حقیقت در مورد افراد نیز صادق است.

مردی نزد رسول الله آمد واز ایشان پرسید: بهترین مردم چه کسی است؟ (من خیر الناس؟) حضرت در پاسخ فرمود: آنکه بیشتر امربه معروف و نهی از منکر کند و پرهیزکارتر باشد بهترین مردم است.

امام محمد غزالی در کتاب های کیمیای سعادت و احیاء العلوم در بحث امربه معروف و نهی از منکر  می گوید  که امر به معروف و نهی از منکر قطبی است از اقطاب دین و پیامبران همه برای اجرای آن برانگیخته شده اند سپس اضافه می کند که چون این دو مندرس شده و از میان خلق برخیزند همه شعار شرع باطل می شود، به عبارتی ایشان اساس و قوام شعار شرع و برنامه های دینی را موکول به انجام این دو وظیفه می داند.

به عبارت دیگر اگر انسان امر به معروف و نهی از منکر کند مطمئنا این عمل سدی ایجاد می کند که تدریجا در منحرفین و کجروها موثر واقع شده و بالاخره تسلیم حق می شوند.

مطلبی که تذکر آن ضروری است این است که هر کاری را که انسان انجام می دهد آن را برای خود ارزش می داند و اگر بتوان زشتی منکراتی را که یک شخص مرتکب می شود به وی نشان داد کم کم از اعمال خود دست خواهد کشید.

علاوه بر مطالب ذکر شده از دیگر راه های شناخت اهمیت یک موضوع و مسئله توجه به آثار و نتایج آن در جامعه است که با بررسی آثار امر به معروف و نهی از منکر می توان بیشتر اهمیت آن را درک کرد.

وقتی کسی اسلام را به عنوان کامل ترین و جامع ترین دین پذیرفت باید به واجبات این دین مبین هم چون امربه معروف ونهی از منکر عمل کند و بی اعتنا به دستور الهی نباشد.

امربه معروف و نهی از منکر ضامن بقای اسلام است

نماینده ولی فقیه در کردستان اساسی ترین عنصری که در قیام و نهضت حیات بخش امام حسین(ع) نقش آفرینی کرده است را امربه معروف و نهی از منکر ذکر کرد و گفت: اینکه در نهصت امام حسین(ع) امربه معروف ونهی از منکر انگیزه اصلی این حرکت بوده است را می توان در سخنان ایشان به روشنی مشاهده کرد.

حجت الاسلام سیدمحمد حسینی شاهرودی ادامه داد: امام حسین(ع) فرمودند کار من جلوگیری از فساد و حاکم کردن معروفات است و در این راه دنبال رو روش و سیره پیامبراکرم(ص) خواهم بود.

وی با اشاره به فرموده امام حسین(ع) مبنی براینکه می خواهم دستورات دین اسلام را احیا، بدعت ها را ازبین بروده و دین را زنده کنم، بیان کرد: امربه معروف ونهی از منکر ضامن بقای اسلام است و امام حسین(ع) در راه اساسی ترین اصل ضامن بقای  اجتماع اسلام به شهادت رسید.

وی اظهارداشت: اگر مسلمانان به آثار و پیامدهای خطرناک ناشی از ترک امربه معروف و نهی از منکر آگاهی پیدا کنند بدون شک در احیای این فریضه الهی تلاش و کوشش بیشتری از خود نشان خواهند داد.

نماینده ولی فقیه در کردستان ادامه داد: در جامعه ای که امربه معروف ونهی از منکر کمرنگ شود شاهد رشد و گرایش بیش از پیش مردم به فرهنگ غربی خواهیم بود

بی توجهی به امربه معروف و نهی از منکر منافع اسلام را به خطر می اندازد

امام جمعه موقت سنندج نیز با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه اصلی و الهی هستند که باید مبنا و سرلوحه تمام امور قرار گیرند، گفت: بی توجهی و کمتر پرداختن به فریضه الهی امربه معروف ونهی از منکر باعث به خطر افتادن منافع دین مبین اسلامی می شود.

ماموستا محمد امین راستی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید براینکه همه در قبال اجرای این فریضه الهی مسئول اند، بیان کرد: امام حسین(ع) برای احیای امربه معروف ونهی از منکر قیام کرد و به شهادت رسید و ما مسلمان ها نیز باید ادامه دهنده راه این امام بزرگوار باشیم.

وی عنوان کرد: مسئولان جامعه اسلامی باید به بررسی علت های عدم موفقیت در برنامه های مربوط به ترویج امربه معروف ونهی از منکر بپردازند و اقدام به تدوین برنامه های تاثیرگذارتر کنند.

وی بیان کرد: امر به معروف به معنای توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب وخیر و نهی از منکر یعنی توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام ندادن آن‌چه از نظر عقل یا شرع اسلام شر و بد است.

امام جمعه موقت سنندج اظهارداشت: هر فردی برای اصلاح، هدایت و راهنمایی جامعه باید در ابتدا از خود و خانواده‌اش شروع کند و سپس به ارشاد دیگران بپردازد.

امربه معروف در جامعه موجب از بین رفتن بستر رشد وتوسعه افکار انحرافی و ماندگاری عظمت ارزش ها و خوبی ها می شود و این مهم هم در گرو اجرای این فریضه الهی با استفاده از شیوه های درست و همه جانبه و فراگیر است.

بدون شک اجرای صحیح امربه معروف و نهی از منکر مانع از بوجود آمدن زمینه ای برای ضربه زدن دشمن به باورهای مردم و تلاش آنها در راستای  منحرف کردن اقشار مختلف مردم می شود و بی اعتنایی و بی تفاوتی نسبت به این فریضه الهی هم قطعا موجب ایجاد بستر سلطه اشرار وافراد ناشایست برسرنوشت مردم خواهد شد.

 

 

 

 

کد خبر 2411694

برچسب‌ها