۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۹:۲۰

حجت‌الاسلام رجبی:

تفسیر المیزان در بین تفاسیر صدر اسلام تا کنون بی‌نظیر است

تفسیر المیزان در بین تفاسیر صدر اسلام تا کنون بی‌نظیر است

قم - خبرگزاری مهر: قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تفسیر المیزان علامه طباطبایی را از ابتدای صدر اسلام تا کنون در بین تفاسیر شیعه و سنی بی نظیر دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمود رجبی، شامگاه جمعه در اختتامیه همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که در محل دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: اندیشه‌های ناب علامه طباطبایی نشان از برتری‌های فرهنگ اسلامی دارد.

وی ابراز داشت: به اذعان شهید مطهری، تفسیر المیزان از ابتدای صدر اسلام تا کنون و در بین تفاسیر شیعه و سنی بی نظیر بوده است که این تفسیر در حقیقت تابلوی تمام نمای شخصیت علامه است.

دبیر علمی همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، ابراز داشت: تفسیر المیزان نشان می‌دهد که علامه طباطبایی در علوم مختلف اسلامی و انسانی نظریه پرداز بودند و تفسیر المیزان ایشان در میان تمامی آثارشان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: علامه طباطبایی انسانی فیلسوف، مفسر، فقیه و ادیب بود که مباحث ادبی که در نگارش تفسیر المیزان آمده با ادبیات امروز همتراز و هم خوانی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه، ادامه داد: تفسیر المیزان در بین آثار تفسیری که تاکنون نوشته شده، در جهان اسلام ممتاز است که در راستای تبیین و شناخت این تفسیر عظیم باید اهتمام بیشتری داشت.

حجت‌الاسلام رجبی، افزود: یکی از اهداف برگزاری این همایش در حقیقت، نشان دادن و توجه به عظمت شخصیت علامه طباطبایی و تفسیر المیزان بود.

وی ضمن تقدیر از مراکز، فعالیت کمیته‌های مختلف و همچنین حضور مراجع تقلید در طول برگزاری این همایش، اظهار داشت: مجموعه برنامه‌هایی که برای این همایش ترتیب داده شد این همایش را از سایر همایش‌هایی که تاکنون برگزار شده متمایز کرده است.

 ۷۰۰ موضوع برای نوشتن مقاله تخصصی از متن تفسیرالمیزان استخراج شد

دبیر علمی همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در المیزان، بیان داشت:  تعداد ۷۰۰ محور و موضوع برای نوشتن مقاله تخصصی از متن تفسیر المیزان استخراج شده که این امر نشان از غنای این کتاب تفسیری است و این فهرست می‌تواند برای رساله‌های سطح سه و چهار و یا مقاطع دکتری و ارشد بسیار راه گشا باشد.

وی گفت: تفسیر المیزان نسبت به علوم انسانی رایج ما که بخواهیم با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مسیر اسلامی شدن گام برداریم؛ درون مایه‌های فراوانی دارد و ما می‌توانیم با استفاده از متن قرآن و تفاسیر در این جهت حرکت کنیم.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، افزود: برای برگزاری همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ۱۴ پیش همایش در داخل و خارج از کشور برگزار شد که در این همایش‌ها ۳۵ مقاله در کمتر از یک سال ارائه شد.

حجت‌الاسلام رجبی، با اشاره به استقبال خوب علاقمندان برای ارسال مقاله به این همایش ابراز داشت: مقالات علمی پژوهشی دارای ویژگی‌های خاصی هستند که ۵۰۰ مقاله ارسالی به این همایش در ۴ مرحله داوری شدند که ۵۰ مقاله به عنوان مقالات علمی پژوهشی انتخاب شد.

 

کد خبر 2420983