۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۸:۲۷

محمدعلی سجادی:

همه از فردوسی حرف می‌زنند ولی کسی کاری نمی‌کند/ ابتر ماندن شورای اقتباس فارابی

همه از فردوسی حرف می‌زنند ولی کسی کاری نمی‌کند/ ابتر ماندن شورای اقتباس فارابی

محمدعلی سجادی در مراسم تجلیلش از این گفت که سال هاست طرح هایی درباره شاهنامه دارد ولی شرایط فیلمسازی در این زمینه فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم اندیشی «سینما و کتاب» عصر امروز جمعه سی ام آبان ماه با حضور سینماگرانی چون محمد علی سجادی، فرزاد موتمن، نرگس آبیار، اندیشه فولادوند و سروش صحت در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجید جلیسه با اشاره به اینکه خانه سینما خانه اول سینماگران است اما خانه کتاب می تواند خانه دوم آنها باشد، گفت: متاسفانه بخش کوچکی از فعالیت های سینماگران با مقوله کتاب و نشر عجین است ولی معمولا سینماگران موفق کسانی هستند که کتابخوان های حرفه ایند. همین مساله سبب شد تا هفته کتاب را بهانه ای قرار دهیم و بگوییم قدردان کسانی هستیم که میان سینما و کتاب پیوند به وجود آوردند و نوعی کتاب را در آثار خود ترویج دادند.

وی افزود: ابزار سینما می تواند ابزار تبلیغاتی مناسبی برای ترویج کتابخوانی در جامعه باشد اما متاسفانه در سینمای امروز ما کتاب جایگاه چندانی ندارد و اگر کتاب و کتابخوانی در معدود فیلم های سینما نشان داده شده است.

با کتاب بزرگ شده ام

محمدعلی سجادی کارگردان سینما در ادامه این نشست با اشاره به اینکه نگارش کتاب و نقاشی کردن از دیگر فعالیت هایی است که در کنار فیلمسازی انجام می دهد، توضیح داد: در کنار ساخت 17 فیلم سینمایی تا امروز پنج جلد کتاب شعر و سه جلد رمان منتشر کرده ام. اولین کتابی که نوشتم رمان «حیرانی» بود که بعد از اولین چاپ نزدیک به دو دهه است که درخواست چاپ مجدد این کتاب را دادم و نمی دانم چرا اجازه چاپ نمی دهند. من با کتاب بزرگ شدم و رشد کردم و خیلی از ما چنین تربیتی را پشت سر گذاشته ایم اما متاسفانه تیراژ پایین کتاب ها طی سال های اخیر نشان می دهد که مردم کمتر کتاب می خوانند.

وی با اشاره به اینکه از میان فیلم هایی که ساخته دو فیلم سینمایی «مهره» و «جنایات» دو اثر اقتباسی هستند، بیان کرد: من سال ها تلاش کردم تا آثار مکتوب را تبدیل به تصویر کنم مانند بخشی از کتاب «تذکر الاولیا» و یا داستان هایی از فردوسی. یکی از علایق من این بود که داستان سیاوش را به فیلم تبدیل کنم اما سال هاست که شرایط برای انجام چنین کاری پیش نیامده است.

همه از فردوسی حرف می زنند ولی کسی کاری نمی کند

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: در سال 85 به من پیشنهاد کردند تا داستانی از شاهنامه را جلوی دوربین ببرم اما بنا به دلایلی نتوانستم این کار را بسازم چراکه در کشور ما همه فقط از فردوسی حرف می زنند اما کاری برای آن نمی کنند.

کارگردان «رنگ شب» با اشاره به اینکه مدتی پیش به حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی گفته که همه راجع به شاهنامه صحبت می کنند اما کسی درباره آن فیلم نمی سازد، بیات کرد: با توجه به اینکه در دوران مدیریت شمقدری بسیاری از سینماگران فرصت تولید فیلم نداشتند طی سال های گذشته نقاشی هایی را با موضوع سیاوشان خلق کردم و ناگهان متوجه شدم که از این آثار عکس می گیرم و دیالوگ می نویسم. همین مساله سبب شد که از این تابلوها سه فیلم بسازم که یکی از آنها فیلم «سیاوشان» است؛ فیلمی که تنها به اسطوره سیاوش نمی پردازد بلکه اسطوره زدایی می کند.

سجادی با اشاره به اینکه می خواهم دوره اساطیری شاهنامه فردوسی را نقاشی و اگر فرصتی پیش بیاید آن را تبدیل به فیلم کند، گفت: سال هاست که برخی از دوستان تلاش می کنند در بنیاد فارابی بخش اقتباسی را تاسیس کنند اما متاسفانه تا امروز در این زمینه موفق نبوده ایم.

کد خبر 2425697