۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۴

کیوان ساکت در برنامه «نغمه‌ها»:

گاهی زمان آهنگسازی اشک می‌ریزم/ «موج» زمانی زنگ موبایل هنرمندان بود

گاهی زمان آهنگسازی اشک می‌ریزم/ «موج» زمانی زنگ موبایل هنرمندان بود

کیوان ساکت در برنامه «نغمه‌ها» نحوه شکل‌گیری برخی قطعاتش را توضیح داد؛ از اینکه گاهی زمان آهنگسازی اشک می‌ریزد سخن گفت و به قطعه «موج» اشاره کرد که زمانی زنگ موبایل بسیاری از هنرمندان بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه تخصصی موسیقیایی «نغمه‌ها» به کارگردانی حبیب ذوالفقاری و تهیه کنندگی اصغر احدی شب گذشته دوشنبه سوم آذر ساعت 23:15 میزبان کیوان ساکت ‌آهنگساز و نوازنده‌ بود تا ضمن بررسی نحوه تولید قطعات بی کلام «افسوس، خاطره و موج» از آلبوم «شرق اندوه» درباره قطعات با کلام «نگاه و خورشید و ماه » به ترتیب از آلبوم‌های «شبی با خورشید» و «کی می‌رسد باران» نیز گفتگو کند.

کیوان ساکت

ساکت ‌نوازنده و آهنگساز‌ که 52 سال پیش در مشهد متولد شده، در این برنامه از حضور خود در کارگاه موسیقی صدا و سیما در سن 14 سالگی خبر داد و درباره تولید قطعات افسوس و موج گفت: طراحی قطعه «افسوس» را در مایه دشتی چپ کوک با سه تم انجام دادم. این اثر اولین قطعه از آلبوم «شرق اندوه» است.

کیوان ساکت

وی افزود: آلبوم شرق اندوه با همکاری امید نیک‌بین و اجرای پیانو بهنام ابوالقاسم تولید شده است. سازبندی‌های آن مربوط به ارکستر زهی دوره باروک است که پیانو در آن به خوبی شنیده می‌شود. تم‌های قطعات «افسوس» و «خاطره» را مدتها با خود زمزمه می‌کردم تا توانستم بعد از مدتی این دو آثار را متولد کنم.

ساکت همچنین درباره قطعه «خاطره» توضیح داد: «خاطره» در گام شوشتری لا بر اساس کلام فارسی تولید شده است.‌ خاطره‌ هم همانند‌ افسوس‌ ترکیبی از تار، ارکستر و پیانو دارد که برخوردار از سبک باروک روسیه است.

کیوان ساکت

نوازنده مطرح ایران، قطعه‌ «افسوس‌» را عاشقانه خواند و گفت: این قطعه دشتی با افسوس، دریغا، درد و اندوه همراه است. زمان تنظیم ساخت یک اثر هنری، هنرمند حس و حال خاصی خواهد داشت که قابل وصف نیست و برای توضیح آن زبان قاصر است. گاهی اوقات در زمان ساخت آثارم اشک می‌ریختم و گاهی هم سکوت می‌کردم و به فکر فرو می‌رفتم.

وی درباره قطعه‌ «موج‌» و انتقاد‌های صورت گرفته، تصریح کرد: قطعه «موج» حرکت خاصی از لحاظ ملودی و بافت دارد و تغییر مدلاسیون در این اثر به شکل سنتی انجام نشده است. به این دلیل عباس ستایشگر (موسیقیدان) در مجله موسیقی آن زمان از این اثر بسیار انتقاد کرد و به بیان ایراد‌های فنی آن پرداخت. موج اما طرفداران زیادی هم داشت و در اغلب برنامه‌های رادیو و تلویزیون از آن بسیار استفاده می‌کردند.

کیوان ساکت

این نوازنده و آهنگساز افزود: قطعه موج زمانی زنگ موبایل بسیاری از هنرمندان بود. موسیقی موج سفری است که آغاز و پایان دارد با شور آغاز می‌شود و شنونده را به گردش ملودی‌ها می‌برد و به او حالت غرق شدگی می‌دهد.

ساکت درباره تولید دو اثر «نگاه و خورشید ماه» یادآور شد: در سال 1373 وقتی برای اجرای سولو به رادیو دعوت شدم تم اولیه قطعه نگاه را اجرا کردم و در زمانی که نزد استاد مشیری می‌رفتم، او روی این موسیقی شعر گفتند تا این اثر شکل گرفت.

کیوان ساکت

وی از قطعه «نگاه» به عنوان خاطره‌انگیزترین تصنیفش یاد کرد و افزود: در این قطعه سعی کردم از تم‌هایی استفاده کنم که موجب خسته کردن ذهن شنونده نشود و از ساختار سهل و ساده‌ای برخوردار است.

این آهنگساز مطرح درباره موسیقی «خورشید و ماه» نیز اظهار کرد: هرمز ناصر شریفی به دنبال موسیقی بود که شعر خود را دکلمه کند. بعد از مطالعه آثار او و انتخاب اشعار، آهنگسازی آن را آغاز کردم و تولید تصنیف‌ «خورشید و ماه‌» را برای ناصر شریفی به پایان رساندم. این اثر با مایه دشتی، از انواع ساز‌ها بهره برد و با صدا و آواز سینا سرلک و دکلمه هرمز ناصر شریفی بسیار بر دل نشست.

کد خبر 2428752

برچسب‌ها