۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۷

شاهو عندلیبی در «نغمه‌ها»:

صدای نی قابلیت‌های زیادی برای نمایش غم دارد/ پیروزی عشق در «ترنجستان»

صدای نی قابلیت‌های زیادی برای نمایش غم دارد/ پیروزی عشق در «ترنجستان»

شاهو عندلیبی در برنامه «نغمه‌ها» تأکید کرد: تاثیری که ساز نی در نمایش غم دارد هیچ سازی ندارد، به همین دلیل است که مولانا می‌سراید: بشنو از نی چون حکایت می‌کند/ از جدایی‌ها شکایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته دوشنبه 10 آذر شاهو عندلیبی نوازنده ساز نی در برنامه «نغمه‌ها» شبکه چهار حضور داشت تا ضمن نی نوازی و آواز خوانی، از چگونگی تغییر گام در آثارش بگوید و نحوه تولید قطعاتی چون «همایون مرکب، قطعه شور کرد، ترنجستان و نشمیل نشمیل» را از آلبوم «نا» تشریح کند.

عندلیبی با حضور در این برنامه آلبوم «نا» را مخفف نی و ارکستر خواند و گفت: صدای ساز نی در این آلبوم راوی است و سعی من در نوازندگی ساز نی همگام سازی آهنگ‌های آلبوم است به طوریکه تاثیر منفی در گوش مخاطب بوجود نیاورد. استاد مجید درخشانی آهنگساز آلبوم «نا» است و من تکنوازی های این آلبوم را بداهه اجرا کردم. در این آلبوم استاد درخشانی قطعه‌ای را نوشت تا با چند نی آن را در دستگاه‌های همایون و شور دشتی اجرا کنم، به این دلیل آلبوم «نا» کارگاه آموزشی موسیقی برای خودم بود. ما در این آلبوم با استفاده از چند نی 2 قطعه موسیقی را به یکدیگر رساندیم و پیونددهنده آنها بودیم.

برنامه نغمه ها

وی درباره قطعه «همایون مرکب» اظهار کرد: این اثر با ترکیب سازی چند نی و مدگرایی خلق شد و بعد از مونتاژ، «همایون مرکب» متولد شد. در این اثر حرف دلم را با صدای نی فریاد زدم تا شادی و غم من در آن دیده شود.

این نوازنده نی یادآور شد: در زمان خلق قطعه «قطعه شور کرد» از شرایط روحی مناسبی برخوردار نبودم و برای نواختن این سولو انگیزه و شوقی در من وجود نداشت. با توجه به ریتم شاد کردی این قطعه ترجیح دادم آن را اجرا نکنم، اما یک مرتبه برای اجرای آن به استودیو رفتم و با هماهنگی استاد درخشانی آن را اجرا کردم که خیلی هم خوب شد و دیگر به اجرای مجدد آن فکر نمی‌کردم.

برنامه نغمه ها

عندلیبی تصریح کرد: قطعه «ترنجستان» یکی از ماندگارترین آثار استاد درخشانی است که حماسه‌ای را روایت می‌کند. این اثر را به زلزله زدگان بم هدیه کردیم. در این قطعه عشق به پیروزی می‌رسد و افسوس و اندوه به خوبی نمایان است. موسیقی«نشمیل نشمیل» نیز با سازهای ایرانی سنتی همانند تار، سنتور، کمانچه، نی و... اجرا شده است. این قطعه عاشقانه است و در مدح حضرت محمد مصطفی (ص) سروده شده است.

وی تأکید کرد: با تصنیف‌هایی که با پدرم همکاری کردم لحظه لحظه زندگی می‌کنم. من در موسیقی کردی سال‌ها است تحقیق می‌کنم و سعی می‌کنم میراث خانوادگی را پیش ببرم. پدرم ایرج عندلیبی از خواننده‌های مطرح و شناخته شده موسیقی کردی است.

برنامه نغمه ها

این نی نواز برجسته در پایان گفت: همیشه ذهنیت‌هایی درباره موسیقی ایرانی هست که این موسیقی غم دارد. موسیقی اصیل ایرانی تحت تاثیر احساسات و عواطف خالقش شکل می‌گیرد. لذا ساز نی قابلیت‌های زیادی برای نمایش غم دارد شاید تاثیری که ساز نی در نمایش غم دارد هیچ سازی نداشته باشد، به همین دلیل است که مولانا می‌فرمایند: بشنو از نی چون حکایت می‌کند/ از جدایی‌ها شکایت می‌کند.

کد خبر 2434468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سیامک والی زاده ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
      0 0
      با سلام و درود. کار بسیار زیبای آقای عندلیبی رو تحسین میکنم. در جستحوی تک نوازی های بیار زیبای ایشون هستم.