۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۵

سراج در «نغمه‌ها»:

بی‌بهانه گریه کردن دلنشین است/ لزوم حماسی بودن بیان «لاله پرپر»

بی‌بهانه گریه کردن دلنشین است/ لزوم حماسی بودن بیان «لاله پرپر»

حسام‌الدین سراج با اشاره به نحوه تولید قطعه «گریه بی‌بهانه»، بی‌بهانه گریه کردن را دلنشین دانست و درباره قطعه «لاله پرپر» سروده زنده‌یاد امین‌پور نیز حماسی بودن بیان این قطعه را ضروری خواند.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه تخصصی موسیقیایی «نغمه‌ها» به کارگردانی حبیب ذوالفقاری و تهیه‌کنندگی اصغر احدی شامگاه دوشنبه 17 آذرماه ساعت 23:15 با حضور حسام‌الدین سراج خواننده، نوازنده و آهنگساز از شبکه 4 سیما روی آنتن رفت تا او درباره نحوه تولید آثاری نظیر «گریه بی‌بهانه»، «من و ما»، «لاله پرپر»، «فغان بلبل»، «آذرستون»، «وصال» و «لیلی و مجنون» سخن بگوید.

حسام‌الدین سراج در این برنامه ابراز امیدواری کرد تولید و پخش برنامه‌هایی مانند «نغمه‌ها» نقش موثری در رفع مشکلات موسیقی کشور داشته باشد.

حسام الدین سراج نغمه ها

وی با اشاره به تولید قطعه «گریه بی‌بهانه» گفت: این اثر به دلیل علاقه قلبی خودم بر اساس شعر زیبای استاد هوشنگ ابتهاج شکل گرفت و ضمن توصیف فضای ساده و خالص، این شعر مفهوم عمیق عشق را به همراه دارد. «گریه بی‌بهانه» خیلی زیبا و دلنشین است، گاهی انسان به دلیل شادی و گاهی به خاطر غم گریه می‌کند اما بی بهانه گریه کردن دلنشین است.

سراج ضمن تاکید بر آهنگسازی خودش در اثر «گریه بی‌بهانه» اظهار کرد: قطعه «من و ما» را نیز با شعری از مولانا آهنگسازی کردم و استاد محمد حقیقی‌فرد تنظیم فوق‌العاده‌ای برای هر 2 اثر داشت.

سرپرست گروه موسیقی «بیدل» افزود: در این اثر که در دستگاه ماهور ضبط شد و از ریتم تندی برخوردار بود، ضمن خوانندگی، سه‌تار نیز می‌زدم و بعد از تنظیم نهایی، رنگ و شکل خوبی به خود گرف. اما قبل از توزیع آن را به گوش استاد ابتهاج رساندیم و او نیز موافق آن بود.

حسام الدین سراج نغمه ها

وی درباره تولید قطعه «لاله پرپر» تاکید کرد: شعر «لاله پرپر» را زنده‌یاد قیصر امین‌پور سروده است. این اثر که از ارکستر ایرانی بهره گرفته، فضای زیبایی از زمان صلح و جنگ را به همراه داشت. در آن زمان خانواده‌ها شهید داده بودند بنابراین کارها باید نغمه دل و غم دل مردم را بیان کند و بیان حماسی داشته باشد.

این آهنگساز و خواننده موسیقی اصیل ایرانی درباره قطعه «فغان بلبل» و «آذرستون» گفت: شعر «فغان بلبل» برای شاعر بلند مرتبه حافظ شیرازی است که بنده آن را در مایه ابوعطا اجرا کردم و قبض و بسط در ریتم آن به خوبی نمایان است اما برای قطعه «آذرستون» که شعر آن از باباطاهر است، استاد فریدون شهبازیان آهنگسازی کرد. تمام کارهایی را که با استاد شهبازیان همکاری کرده‌ام، دوست دارم. او ناظر ضبط آلبوم «طریقت عشق» نیز بود.

حسام الدین سراج نغمه ها

وی ضمن تحسین استاد شهبازیان، درباره نقش تاثیرگذار ناظر ضبط در آثار موسیقیایی توضیح داد: ناظر ضبط بخشی از روانشناسی نوازنده و خواننده است و قدرت شنوایی و شناخت فاصله بین نت‌ها را به خوبی درک می‌کند. از نظر بنده بهترین ناظر ضبط در ایران استاد فریدون شهبازیان است و کار‌های مشترک من با او از نظر کیفیت صدا بسیار مطلوب و ایده آل است.

سراج نقش گروه نوازندگی «بیدل» را در خلق اثر «لیلی و مجنون» بی‌بدیل خواند و یادآور شد: «لیلی و مجنون» قطعه‌ای شنیدنی از آلبوم «ماه نو» و از اشعار باباطاهر است. این اثر موسیقیایی که گامی‌ شور دارد، برای تربت جام است و غیر از بخش اول شعر، مابقی اشعار برای باباطاهر است و با ارکستر ایرانی شکل گرفته‌اند. در این اثر از ملودی اصلی تبعیت کردیم و صدای سازهای تار، سنتور، عود، تمبک و دف، گوش را نوازش می‌دهد.

حسام الدین سراج نغمه ها

خواننده «لیلی و مجنون» درباره قطعه «وصال» تصریح کرد: این اثر با مجموعه ارکستر زهی و تنظیم ارزنده استاد حسن یوسف زمانی تولید شد. در قسمتی از این قطعه، سنتور صدای شمشیر می‌دهد و رزم 2 شمشیر را تداعی می‌کند.

برنامه «نغمه‌ها» که با هدف معرفی برخی از آثار بزرگان عرصه موسیقی تولید و پخش می‌شود، روزهای چهارشنبه ساعت 14 و جمعه‌ها ساعت 10 صبح بازپخش می‌شود.

کد خبر 2439373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha