۷ آذر ۱۳۹۳، ۹:۳۶

قطبی:

"مسجد" بستری زیبا برای عرضه رشته های مختلف هنری است

"مسجد" بستری زیبا برای عرضه رشته های مختلف هنری است

اصفهان – خبرگزاری مهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اگر به تاریخ تمدن اسلامی بنگریم، از دیرباز مسجد یک بستر زیبا برای عرضه رشته های مختلف هنری است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد قطبی، عصر پنجشنبه در آیین اختتامیه مرحله استانی جشنواره قرآنی مدهامتان در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان اصفهان اظهار داشت: فلسفه شکل گیری کانون فرهنگی هنری مساجد علاوه بر حضور روشنفکران مذهبی در برنامه های عبادی مساجد، قرار دادن آنها در مسیر رشد معنوی و سواد دینی است.

وی به بالندگی و رشد بسیار خوب کانون ها در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: امروزه در جای جای میهن اسلامی و دورترین نقاط کشور، کانونی به نام کانون فرهنگی هنری مسجد هست و این یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است و ما مدیون خوان شهدا هستیم که برای شکل گیری چنین جریانی فداکاری کردند.

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه عنوان کانون ها برگرفته از ترکیب دو صفت فرهنگی و هنری است، افزود: آمیختگی فعالیت های کانون با فعالیت فرهنگی روشن است.

وی ادامه داد: همه فعالیت های خود را اگر با ظرافت ها و مهارت های هنری همراه کنیم دارای نفوذپذیری بیشتری خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم بارها به این موضوع اشاره فرمودند که یکی از روش های هنری تلاوت زیبا و دلنشین لحن زیبا، رعایت اصول فنی و رعایت کردن سبک یعنی تلاوت هنری یک متن زیبای الهی است. البته علاوه بر تلاوت قرآن و رعایت همه اصول فنی ابتهال، اذان مدیحه سرایی و عزاداری نیز ترکیبی است از مضامین بلند و مفاهیم ارزشی که با آن عجین شده است.

وی با بیان اینکه اگر به تاریخ تمدن اسلامی بنگریم، از دیرباز مسجد یک بستر زیبا برای عرضه رشته های مختلف هنری است، اظهار داشت: اگر در کالبد مسجد نگاه کنیم، از نقوش سنتی گرفته تا کاشی کاری، معرق، آینه کاری، طراحی گنبد و گلدسته و همه ابعاد هندسی مسجد تا نوشته ها که از هنر خطاطی بهره می گیرد، حکاکی های روی چوب یا سنگ، تمام این ها بهره گرفتن از فنون مختلف هنری است که فضای کالبدی مسجد را زیباتر جلوه می دهد.

قطبی افزود: این موضوع باعث می شود انگیزه نمازگزار برای حضور در مسجد پررنگ تر شود اگرچه اساس انگیزه مبتنی بر اندیشه ها و عمق معرفت وجودی افراد است اما در فضای شاداب و معطر و زیبا، نشاط بیشتری را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: اگر بتوانیم سرانگشت اشاره ای که رهبر معظم انقلاب دو سال پیش در حوزه سبک زندگی داشتند را در توجه به سبک زندگی که در همه ابعاد و لایه های زندگی انسان وارد می شود، همه ابعاد زندگی می تواند در امتداد فضای معرفتی مسجد و قرآن قرار گیرد.

کد خبر 2431215

برچسب‌ها