۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۰

اخبار سفر هیئت اقتصادی مازندران به آستاراخان/

سرای تجاری ایران در آستاراخان احداث می شود

سرای تجاری ایران در آستاراخان احداث می شود

ساری - خبرگزاری مهر: آستاراخان دروازه ورود کالاهای ایرانی به روسیه، برنامه ریزی برای رفع مشکلات صادرکنندگان مازنی و تاسیس سرای تجاری ایران از جمله عناوین اخبار سفر معاونت برنامه ریزی استانداری مازندران به آستارخان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی احسانی معاون برنامه ریزی استانداری مازندران در راس هیئتی به آستاراخان روسیه سفر کرد و در بازدید از بندر سالیانکا با اشاره به اینکه،  بندر سالیانكا با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه دو میلیون تن كالا دارای پنج پست اسكله است و كشتی های ایرانی می توانند همزمان از این سه پست اسكله بارگیری نمایند.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران، گفت: استان آستراخان دروازه ورود كالاهای ایرانی به روسیه است.

احسانی افزود: بندر سالیانكا هم چنین دارای سیلوهای ذخیره غلات به ظرفیت ۱۲ هزار تن است كه در آینده نزدیك به ۸۰ هزار تن افزایش می یابد.

استاندار آستراخان هم با خوش آمدگویی به هیئت ایرانی به حضور رئیس جمهور ایران در این استان در اجلاس سران كشورهای حاشیه خزر اشاره كرد و گفت: بنده تحت تأثیر شخصیت رئیس جمهور كشور ایران قرار گرفتم.

الكساندر ژلكین با اشاره به موافقت آمیز بودن برپایی نمایشگاه توانمندی های كشورمان خواستار برگزاریی سالانه و منظم این نمایشگاه شد.

لزوم راه اندازی خطوط گردشگری دریایی و هوایی

وی با اشاره به اهمیت توسعه‌ روابط دو استان و همچنین آستراخان با استانهای شمالی، یاد آور شد: راه اندازی خطوط گردشگری دریایی و هوایی موجب گسترش روابط می شود.

همچنین معاونت برنامه ریزی و اشتغال، علی احسانی، معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران پس از شركت در مراسم گشایش نمایشگاه توانمندی های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در آستراخان، در نشست هیئت اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با هیئت دولت آستراخان شركت كرد.

احسانی افزود: در این نشست دو طرف در زمینه‌ی تشكیل كارگروه كشاورزی به توافق رسیدند.

وی، خاطر نشان ساخت: كاهش تعرفه های واردات كالاهای آستراخان با استان های شمالی، حل مشكل تأمین زمین سرای تجاری ایران و برقراری پرواز هوایی، افزایش همكاری های رسانه ای، خطوط كشتیرانی و توریسم درمانی و تسهیل در صدور روادید از مباحث مورد بحث دو طرف بود.

معاون استاندار، یاد آور شد: در این نشست مقرر شد با توجه به فعالیت های مشابه و مكمل در مورد تبادلات محصولات كشاورزی كارگروه مشترك تشكیل شود تا در مورد افزایش آن، پیشنهادات عملی ارائه كند.

در نشست هیئت رسمی كشورمان به ریاست دكتر نجفی، متشكل از مجتبی خسرو تاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، سركنسول ایران در آستراخان، علی احسانی، معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری و روسای اتاق‌های بازرگانی گیلان و مازندران و جمعی از مدیران كل با هیئت دولت آستراخان به ریاست مالكلوف در مورد مسائل مختلف گسترش روابط دو طرف و راهكارهای رفع موانع آن بحث و تبادل نظر شد.

معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران از واحدهای مختلف بانک ملی آستراخان – میر بیزنس بانک – بازدید و با معاون این بانک در خصوص رفع مشکلات صادر کنندگان مازندرانی گفتگو کرد.

احسانی در این دیدار بازگشت درآمد های حاصله از آن به بازرگانان مازندرانی به روسیه و انتقال ارز حاصله از آن به بازرگانان مازندرانی را خواستار گردید که مورد موافقت واقع شد.

دکتر احسانی در خصوص تشریح توافق نامه های حاصله از این دیدار گفت : با تمهیدات اندیشیده شده در خصوص رفع این مشکل، مقرر گردید تا تجار و صادر کنندگان ایرانی که نسبت به صدور کالاهای خود به کشور روسیه یا استان آستراخان اقدام نموده اند با مراجعه به بانک ملی این استان قادر باشند تا با ارائه اسناد مربوطه، نسبت به دریافت ارز حاصل از صادرات اقدام نمایند.

وی افزود : در گامی فراتر و در راستای توافقات حاصله، حتی پرداخت این موارد به صورت واحد پول ریال امکان پذیر شده و اگر صادر کنندگان ایرانی، خریدار محصولات خود را به این بانک، معرفی نموده و خریدار روسی نیز شرایط مطروحه بانک را فراهم نماید " میر بیزنس بانک" این آمادگی را خواهد داشت تا حتی برای این کالاها، ضمانت نامه صادر نماید تا تجار ایرانی در راستای دریافت پول حاصله از صدور کالای خویش، نگرانی نداشته باشند.

به زودی سرای تجاری ایران در آستراخان تأسیس می شود

معاون برنامه ریزی استاندار مازندران همچنین با مشایعت عشریه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان و سیفی نژاد نماینده سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان از محل تخصیص زمین جهت ایجاد سرای تجاری ایران بازدید کرد.

در روند این بازدید که معاون وزارت بین الملل و اقتصاد خارجی آستراخان و نماینده زمین شهری این استان نیز حضور داشتند؛ زمینی واقع در منطقه "ناچالف شاسه" مورد بازدید قرار گرفته و در خصوص ویژگیهای خاص و مهم این زمین تبادل نظر و توافق شد.

این گزارش حاکی است؛ بنا بر مذاکرات انجام شده مقرر گردیده است تا این سرای تجاری، مأمنی برای فعالان اقتصادی و صادر کنندگان شمال ایران محسوب گردد تا تجار ایرانی فعال بخصوص در شمال کشور بتوانند با حضور قوی تر در بازار روسیه، کالاهای خود را با پشتیبانی مناسب عرضه نمایند.

کد خبر 2431663

برچسب‌ها