۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۸

نوبخت در نشست خبری تشريح كرد:

تلاش عربستان برای کاهش قیمت نفت شرعی نیست

تلاش عربستان برای کاهش قیمت نفت شرعی نیست

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: حقوق کارمندان دولت براساس میزان تورم بالا می رود و سال آینده تورم زیر 14 درصد خواهیم داشت، بنابراین به همان میزان حقوق کارمندان را نیز افزایش می دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با اشاره به مهم‌ترین تصمیمات امروز هیات دولت، گفت: اتصال راه‌آهن سراسری ایران به راه‌آهن عراق از جمله مصوبات امروز بود که این تصمیم در جهت سهولت در ایاب و ذهاب زائرین حرم حسینی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین جلسه امروز هیات دولت متمرکز بود بر خنثی کردن توطئه دیگری که در ارتباط با ایجاد موانع برای پیشرفت و توسعه ملت ایران به کار گرفته شده است.

وی یادآور شد: در گذشته با تحریم صادرات نفتی، محدودیت‌هایی برای ایران ایجاد کرده بودند و توطئه اخیرشان نیز تقلیل قیمت نفت است. بنابراین این موضوع نیازمند تدبیر است تا بتوانیم از این گردنه هم عبور کنیم.

نوبخت با اشاره به دستور رئیس‌جمهور و تدبیر دولت یازدهم برای فائق آمدن بر این توطئه، گفت: رئیس‌جمهور به تمام دستگاه‌ها دستور دادند که نهایت صرفه‌جویی در اعتبارات جاری و هزینه‌ای را داشته باشند و بیشتر تخصیص‌ها معطوف شود به طرح‌های عمرانی.

وی با اشاره به رشد اعتبارات عمرانی در بودجه 94 گفت: اعتبارات عمرانی بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان خواهد بود و تاکید رئیس‌جمهور بر این بود که رویکرد دولت همچنان به سمت خروج از رکود باشد تا بتوانیم سیاست‌های مهار تورم را در همین شرایط تحریمی داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به راهکار دولت در مقابل کاهش قیمت نفت گفت: بودجه آینده را با نفت 73 دلار بسته‌ایم که این موضوع قابل مدیریت است و به راحتی در شرایط محدود منابع با مکانیزم تخصیص بهینه می‌توانیم عمل کنیم و کسری بودجه نداشته باشیم.

وی در واکنش به ادعای رخی رسانه‌های خارجی که آماری را نسبت به افزایش اعتبارات برخی از نهادها ارائه کردند، گفت:  ما اشکالی نمی‌بینیم چرا که آنها قصد دارند اینگونه بیان کنند که نیروهای مسلح ما بودجه کشور را استفاده می‌کنند و از آن طرف این را وصل کنند به برخی نهادهای داخلی که اعتباراتشان تقلیل پیدا کرده است. من قویا این را تکذیب می‌کنم و الان 5 جلد لایحه در اختیار شما است و ما آمار را شفاف بیان کرده‌ایم.

نوبخت همچنین رویکرد دولت را در بستن بودجه 94 شفافیت، قانونمندی و پاسخگویی خواند و گفت: بودجه‌ریزی ما به روش عملیاتی بود و اینگونه نبود که یک دستگاه بگوید من سال گذشته 100 میلیارد بودجه داشتم و امسال 10 درصد اضافه کردید و همان مبلغ را به ما بدهید. بلکه باید به ما توضیح می‌داد که اصلا شایستگی دریافت این مبلغ را دارد یا خیر.

علت افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری

وی همچنین در واکنش به برخی خبرها مبنی بر افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری، گفت: برخی‌ها گفته‌اند که اعتبارات نهاد ریاست جمهوری زیاد شده و اعتبارات پژوهش تقلیل یافته است.

سخنگوی دولت توضیح داد: نهاد ریاست جمهوری با دو مشکل مواجه است و علت این افزایش بودجه، بدهی 90 میلیاردی نهاد به یک شرکت پیمانی و همچنین افزایش نیروی انسانی در دولت‌های گذشته بوده است.

نوبخت با انتقاد از برخی سایت‌ها که این افزایش بودجه را به انتخابات ربط دادند، گفت: برخی می‌گویند دولت می‌خواهد برای انتخابات از این بودجه استفاده کند که این اظهارات، سخیف و کذب محض است.

وی همچنین در مورد شایعه کاهش بودجه پژوهش نیز گفت: سال گذشته بودجه پژوهش 307 میلیارد تومان بود که این رقم در بودجه 94 به 395 میلیارد تومان رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: اگر دولت بخواهد فعالیت انتخاباتی کند، از راه‌های متعدد می تواند این کار را انجام دهد و دولت در جایگاهی نیست که بخواهد در انتخابات دخالت کند.

تکذیب برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه

همچنین نوبخت در ادامه در واکنش به گزارش کمیسیون اصل 90 مبنی بر برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه گفت: این غیر واقعی است و دولت هیچ مبلغی را از صندوق توسعه برداشت نکرده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یادآور شد: ما سال گذشته نیز در مورد این ادعا توضیحات کافی دادیم. این رقم 4.1 میلیارد دلاری از منابع درآمدی دولت ناشی از فروش نفت بود و یک شرکت اماراتی باید آن را به حساب بانک مرکزی واریز و بانک مرکزی نیز آن را به حساب شرکت نفت پرداخت می کرد. اما به جهت آنکه بانک مرکزی تحریم بود شرکت اماراتی حاضر نشد به حساب بانک مرکزی پول واریز کند لذا طبق یک توافق نامه ای قرار شد که این 4.1 میلیارد دلار به حساب دیگر بانک مرکزی واریز شود و بانک مرکزی توانست آن را به حساب خزانه واریز کند و ما از آن حساب برداشت کردیم.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه هیچ حسابی ندارد و تمام حساب های صندوق توسعه در حساب های خارجی بانک مرکزی است و شاید به دلیل این مکاتبه ای که در بانک مرکزی صورت گرفته برخی ها این برداشت اشتباه را کرده اند، البته تمام این اقدامات با نظارت دستگاه های نظارتی بوده است و دولت نیز آمادگی دارد به تمام شبهات پاسخ دهد.

نوبخت با اشاره به شرایط تحریم ایران گفت: هیچ جای کتمان نیست که ما در شرایط تحریم هستیم و تمام تلاش دشمن این است که اجازه ندهد نفت مان را از یک حد بیشتر بفروشیم و یا اجازه ندهد که قیمت آن را به صورت دلار وارد کنیم لذا ما خدمتگزاران شما موظف هستیم در چارچوب قانون این توطئه ها و تحریم ها را دور بزنیم اما غضنفرهای داخلی هم داریم که باید به آنها هم توضیح دهیم.

بودجه عمرانی 16 درصد و بودجه جاری 6 درصد افزایش یافت/ فصل الخطاب بودجه مجلس است

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور همچنین در مورد لایحه بودجه گفت: بودجه طبق ماده محاسبات عمومی یک پیش بینی از منابع و مصارف برای نیل به اهداف و سیاست هایی برای یک سال است و سازمان مدیریت باید این منابع و مصارف را پیش بینی کند.

نوبخت گفت: در بودجه 94 بودجه های جاری 6 درصد و بودجه های عمرانی 16 درصد افزایش یافته است. البته این پیشنهاد دولت است و فصل الخطاب بودجه مجلس است. اگرچه ما هم از پیشنهادات خود دفاع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از نظر ما منابعی خوب است که اتکا به نفس‌اش کمتر باشد و هزینه‌ای خوب است که جاری اش کمتر و عمرانی‌اش بیشتر باشد.

دولت از انتقاد ناراحت نمی‌شود

وی همچنین در مورد ادعای برخی رسانه ها مبنی بر انتقادات رئیس جمهور به منتقدان گفت: رئیس جمهور از انتقاد ناراحت نمی شود اما حرف بی پایه دروغ و یا مغرضانه که توسط برخی ها گفته می شود موجب ناراحتی خواهد شد. در عین حال به هیچ وجه دولت صحبت‌های منتقدان را مغرضانه نمی داند اما برخی حرف ها ممکن است تحریک آمیز باشد که باید مسئولیت حرف‌هایشان را برعهده بگیرند.

تشکیل کارگروهی برای پیگیری مطالبات دانشجویان

نوبخت در ادامه با اشاره به دستور رئیس جمهور به وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه برای پیگیری مطالبات دانشجویان گفت: کارگروهی برای پیگیری مطالبات دانشجویان و مطالبی که در روز 16 آذر مطرح کردند تشکیل خواهد شد.

کند شدن صادرات به ترکیه در راستای جلوگیری از قاچاق گازوئیل بود

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره کند شدن صادرات به کشور ترکیه گفت: یک مشکلی در مورد ارتباط با چگونگی ورود کامیون های حمل بار از ترکیه به داخل کشور بود چراکه اختلاف قیمت گازوئیل در کشور ما نسبت به کشور ترکیه موجب شده بود این کامیون ها که به داخل می آیند از سوخت استفاده کنند لذا به منظور جلوگیری از قاچاق گازوئیل این صادرات کند شده بود.

وی افزود: رئیس جمهور دستور داد که وزیر راه با توافقات اتاق بازرگانی این مسئله را برطرف کند.

تلاش عربستان برای کاهش قیمت نفت از نظر شرعی و اسلامی قابل تامل است

نوبخت در ادامه با اشاره به رابطه ایران و عربستان گفت: باید قبول کنیم کشور عربستان در چنین شرایطی با تلاش برای عدم افزایش قیمت نفت هم منابع کشور خود را ارزان می فروشد و هم منابع دیگر کشورهای اسلامی را و این از نظر شرعی و اسلامی قابل تامل است.

وی تاکید کرد: در عین حال تلاشمان این است با کشور عربستان روابط خوبی داشته باشیم و امیدواریم در این زمینه به توافق برسیم.

در صددیم در خارج ریشه‌های علت کاهش قیمت نفت را بخشکانیم

نوبخت همچنین با اشاره به نشست اوپک گفت: علاقه‌مند بودیم مذاکرات غیر رسمی را به کمال برسانیم و امروز نیز بخشی از جلسه هیات دولت به این اختصاص پیدا کرد که برای کاهش نفت چه تدابیری بیندیشیم و همچنین در خارج علل و ریشه های آن را بخشکانیم.

اجلاس ارتقای سلامت اداری در راستای منویات رهبر انقلاب بود

وی همچنین با اشاره به اجلاس ارتقای سلامت اداری که با حضور سران قوا برگزار شد گفت: اینکه سران سه قوه در این اجلاس نظراتی داشتند نشان از اراده سه قوه برای مبارزه با فساد بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: نه اینکه باید در مبارزه با فساد آبروی کسی را برد و هم اینکه نباید کسی مستثنی بشود و این اجلاس در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با فساد برگزار شد.

نوبخت همچنین در مورد بودجه معاونت زنان گفت: معاونت زنان برنامه هایش را ارائه داد و ما پس از بررسی اعتباراتی را برای اجرای آن برنامه ها در نظر گرفته‌ایم.

راهکارهای دولت برای خارج کردن مسکن از رکود

وی همچنین در مورد برنامه‌های دولت برای خارج کردن مسکن از رکود گفت: دولت برای این کار چند راهکار دارد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: یک راهکار این است که بتوانیم زمینه تامین مسکن زوج های جوان و زنان سرپرست خانوارها را تامین کنیم و هیات وزیران نیز در راستای این هدف مصوبه‌ای داشته است و هزار و 300 میلیارد تومان مابه تفاوت برای وام ارزان به زوج‌های جوان و زنان سرپرست خانوار تقبل کرده است.

نوبخت گفت: همچنین برای جلوگیری از قیمت مسکن قرار شد در بافت‌های فرسوده ساخت و ساز صورت گیرد که این ساخت و سازها در 110 صنعت دیگر وابسته تاثیرگذار خواهد بود و موجب تولید و افزایش اشتغال می‌شود.

تخصیص هزار میلیارد تومان برای اشتغال در بودجه 94

همچنین نوبخت گفت: هزار میلیارد تومان برای اشتغال در بودجه 94 در نظر گرفته شده است.

وی همچنین در مورد وضعیت بورس گفت: تلاش دوستان این است که آثار روانی بعضی از تصمیمات کم شود تا بتوانیم ثباتی در بازار بورس داشته باشیم.

حذف افزایش سه درصدی هر ساله واریز درآمد نفت به صندوق توسعه

وی همچنین در مورد کاهش قیمت نفت توضیح داد: دولت باید از درآمدهای حاصل از فروش نفت 20 درصد به صندوق توسعه ملی واریز کند که ما این 20 درصد را با توجه به کاهش قیمت نفت در سال 94 همچنان واریز خواهیم کرد اما مجلس در سال‌های گذشته تصویب کرده بود که هر سال سه درصد بر این 20 درصد اضافه شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: با توجه به آنکه قیمت نفت همچنان روند کاهش خود را خواهد داشت لذا پیشنهاد دولت این است که این سه درصد مازاد را نپردازد اما این باز پیشنهاد دولت است و نمایندگان مجلس تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

نوبخت با بیان اینکه سال آینده یک سال مبادا است گفت: با توجه به محدودیت ها و اینکه دشمنان چشم دوخته اند تا سست شدن پایه های جمهوری اسلامی را ببیند. ما با مدیریت صحیح این کاهش منابع را می توانیم جبران کنیم بنابراین تصمیم گرفتیم که این افزایش سه درصدی را حذف کنیم.

وی همچنین در مورد مراسم 16 آذر و اینکه گفته می شود حرف دانشجویان شنیده نشد یادآور شد: به همه نهادها اجازه داده شد که بیایند صحبت کنند اما آن مجموعه ای که ممکن است چند تشکل داشته باشد و همه آنها نیز یک تفکر دارند یک نماینده از آنها انتخاب شده بود. درست است که آنجا صحبت نکردند اما بعدا بیشتر از حدی که انتظار می رفت نظراتشان اعلام شد.

افزایش 20 درصد بودجه آموزش و پرورش

نوبخت در مورد بودجه آموزش و پرورش نیز گفت: 20 درصد اعتبارات آموزش و پرورش را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم و رشد بودجه آموزش و پرورش نیز بیشتر از رشد بودجه سپاه بود.

تامین اعتبار لازم برای استخدام برخی از دستگاه‌ها

وی همچنین درباره افزایش حقوق کارمندان دولت گفت: حقوق کارمندان دولت براساس میزان تورم بالا می رود و سال آینده تورم زیر 14 درصد خواهیم داشت، بنابراین به همان میزان حقوق کارمندان را نیز افزایش می دهیم لذا حقوق کارمندان در سال آینده 14 درصد افزایش خواهد یافت.

نوبخت همچنین در مورد استخدام کسانی که در سال گذشته آزمون استخدامی داده بودند گفت: استخدام در هیچ سازمانی ممنوع نیست اما به شرط اینکه آن سازمان اعتبار این کار را داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: سال گذشته یک گروهی مراحل استخدام را طی کرده بودند اما دستگاه های مربوطه اعتبارات لازم را برای پرداخت حقوق این عزیزان نداشتند لذا در بودجه سال آینده اعتبارات لازم را برای استخدام این افراد در نظر گرفته ایم.

علت تغییر رقم بودجه از 219 هزار میلیارد تومان به 224 هزار میلیارد تومان

نوبخت همچنین در مورد تغییر رقم بودجه 94 گفت: رئیس جمهور روز سه شنبه برای سفر به گلستان رفتند و آن موقع جمع بندی ما برای کل بودجه 219 میلیارد تومان بود اما در جلسه بعدی هیات دولت یعنی روز چهارشنبه تعدادی از دستگاه ها پیشنهاداتی برای تبصره های الحاقی داشتند و این تبصره ها بار مالی داشت، لذا بودجه در آخرین جلسه 224 هزار میلیارد تومان شد و این تفاوت برای تبصره هایی بود که در روز چهارشنبه هیات دولت در جلسه نهایی به تصویب رسید.

اختصاص صد میلیارد تومان برای تشویق صادرات

وی همچنین خاطرنشان کرد: صد میلیارد تومان برای تشویق صادرات در بودجه 94 در نظر گرفته ایم.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به افزایش قیمت نان گفت: برخی‌ها گفته‌اند که علاوه بر این 30 درصد 20 درصد دیگر به قیمت نان اضافه می شود که این موضوع کذب محض است و دولت همچون سال گذشته گندم را با قیمت هزار و 50 تومان از گندم کاران خریداری می کند که با هزینه حمل و نقل برای ما هزار و 160 تومان تمام می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با این حمایت دولت و خرید تضمینی گندم در سال جاری شاهد افزایش دو میلیون تنی تولید گندم در داخل بوده ایم و این سیاست های حمایتی دولت همچنان ادامه خواهد یافت.

 

کد خبر 2441100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha