۳ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۳۸

یک بازی‌ساز در گفتگو با مهر:

خصوصی‌سازی یکی از مهمترین وظایف انجمن صنفی بازی‌سازان است

خصوصی‌سازی یکی از مهمترین وظایف انجمن صنفی بازی‌سازان است

یکی از بازی‌سازان رایانه‌ای گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجمن صنفی بازی‌سازان رایانه‌ای می‌تواند انجام دهد خصوصی‌سازی است؛ باید برنامه‌ریزی‌ها برعهده انجمن باشد نه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای.

رضا رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این‌که انجمن صنفی بازی‌سازان رایانه‌ای باید چگونه رفتار کند تا مشکلات اعضا به حداقل خود برسد گفت: هنوز انجمنی با عنوان انجمن صنفی بازی‌سازان رایانه‌ای شکل نگرفته اما تعدادی از دوستان و همکاران من چنین پیشنهادی را مطرح کرده‌ و وزارت فرهنگ و ارشاد نیز با نظر آنها به‌طور ضمنی موافقت کرده است. در هر حال، یکی از مهم‌ترین کارهایی که این انجمن می‌تواند انجام دهد خصوصی‌سازی است.

سازنده بازی رایانه‌ای «شکست حصرآبادان» در ادامه و با اشاره به ضرورت خصوصی‌سازی در زمینه گیم بیان کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها برعهده بخش خصوصی و خود انجمن باشد نه این‌که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای ما تعیین تکلیف کند زیرا اعضای انجمن و شرکت‌ها و تولیدکنندگان هستند که به‌طور مستقیم با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند نه مدیرانی که می‌آیند و در خوشبینانه‌ترین حالت، ۴ سال بر صندلی خود تکیه می‌زنند و بعد هم می‌روند.

رفیعی به ضرورت حمایت‌های دولتی از بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و افزود: ماجرا این است که ما چیزی به عنوان صنعت گیم نداریم. هستند بازی‌سازانی که خوب و خلاقه رفتار می‌کنند اما هنوز بازی‌های رایانه‌ای در کشور ما به صنعت تبدیل نشده است و برای رسیدن به این جایگاه نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی دولت هستیم البته این پشتیبانی به معنای دخالت دولت در تصمیم‌گیری‌ها نیست.

سازنده بازی «گربه قجری» به مشکلات متعددی که برای بازی‌سازان رایانه‌ای وجود دارد اشاره و بیان کرد: کپی‌رایت یکی از مشکلات ما بازی‌سازهاست که با دانلود غیرمجاز فرق دارد. به این معنی که حتی اگر ددولت و مجلس، قانون کپی‌رایت را بپذیرند و ایران به کنوانسیون برن بپیوندد تا زمانی‌که فرهنگ‌سازی نشود و مردم نپذیرند که نباید به طور غیرمجاز دانلود کنند و به حق و حقوق دیگران احترام بگذارند هیچ فایده‌ای ندارد.

رفیعی عدم وجود تبلیغات و توزیع نامناسب را یکی دیگر از مشکلات بازی‌سازها دانست و افزود: ما برای ارائه بهتر و فروش بیشتر محصولات خود نیازمند تبلیغات هستیم. تبلیغ به اختصاص بودجه و تخصص نیاز دارد مگر چند درصد بازی‌سازها می‌توانند هزینه‌های تبلیغ را تامین کنند از سوی دیگر توزیع ما ناکارآمد است. ما حتی اگر به مخاطب و بازار هم توجه داشته باشیم نمی‌توانیم سیستم فلج توزیع را درمان کنیم.

این بازی‌ساز رایانه‌ای در پاسخ به این‌که چرا بازی‌سازها به سیستم پخش سوپرمارکتی توجه نمی‌کنند گفت: خود من همه این راه‌ها را پیموده‌ام و نتیجه‌بخش نبوده تا وقتی گیم به صنعت تبدیل نشود هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و لازمه صنعتی شدن بازی‌های رایانه‌ای، حمایت‌های دولتی است.

رفیعی در پاسخ به این‌که وجود بازی‌های خارجی و قیمت ارزان آن تا چه اندازه به بازی‌ داخلی آسیب می‌زند گفت: بازی داخلی هم گران نیست. ناشران ناچارند در ازای فروش و ارائه بازی خارجی از تولید داخلی هم حمایت کنند؛ مشکل این است که در کشور ما، بازی رایانه‌ای یک کالای مصرفی است. بچه از مدرسه برمی‌گردد ۱۰هزار تومان می‌دهد و ۵ بازی می‌خرد اما خارجی‌ها باید ۴۰ دلار هزینه کنند پس از چند ماه پیش برای خرید یک بازی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

کد خبر 2448395

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha