۲۴ دی ۱۳۹۳، ۸:۵۵

مهر گزارش می دهد؛

ماجرای خام فروشی در قطب صنعت سنگ ایران/ سنگ مفت، صادرات مفت

ماجرای خام فروشی در قطب صنعت سنگ ایران/ سنگ مفت، صادرات مفت

خرم آباد - معضل خام فروشی در جایی که سه درصد سنگ دنیا را در اختیار دارد موجب شده تا نزدیک به ۶۰ درصد سنگ لرستان با قیمت پایین و به صورت خام صادر و ارزش افزوده این صنعت نصیب غیربومی ها و خارجی ها شود.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی حرف از صنعت سنگ به میان می آید به طور قطع هر کاربلدی در این حوزه لرستان را به عنوان دارنده یکی از عظیم ترین ذخایر سنگ دنیا معرفی خواهد کرد، استانی که سه درصد سنگ جهان را در خود جای داده ولی همچنان این نام پرآوازه برای سفره لرستان نان و آب نشده است.

صنعت سنگ لرستان در حال حاضر ۳۰ درصد تولید و اشتغال صنعتی استان را در اختیار دارد و به گفته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در صورت توسعه صنعت سنگ لرستان شرایط ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در این حوزه نیز وجود دارد.

با این حال این صنعت اشتغالزا از مصائب زیادی رنج می برد به طوریکه بی توجهی به ارتقای این صنعت، به روز رسانی تجهیزات و امکانات مورد استفاده در این بخش، استفاده از حداکثر توان واحدهای سنگبری فعال، آلودگی زیست محیطی و ضایعات بالای صنعت سنگ، غفلت از فرآوری سنگ لرستان و خام فروشی و دهها مشکل دیگر موجب شده که صنعت سنگ این استان همچنان روی پاشنه بی تدبیری بچرخد.

در حال حاضر به گفته فرزاد محمدی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان ۹۰ درصد از کارخانجات سنگ لرستان تنها با ظرفیت ۲۰ درصد تولید فعال هستند و عمده سنگ استان به صورت فرآوری نشده از لرستان خارج می شوند.

مطابق اظهار نظر مسئولان بسیاری از تجار و بازرگانان سایر استان ها سنگ گوهره را که از معادن خرم آباد و دوره چگنی استخراج می شوند به صورت خام خریداری کرده و به کشورهای عراق، چین، مالزی، ترکیه و ... صادر می کنند.

صادرات خام سنگ استان که مطابق برخی آمارها ۶۰ درصد استخراج سنگ استان را شامل می شود موجب شده که بارها مسئولان از این وضعیت انتقاد کرده و بگویند که عواید حاصل از فرآوری و عرضه سنگ لرستان به جیب دیگر استانها می رود.

علی هادی چگنی معاون برنامه ریزی استاندار لرستان در این رابطه با بیان اینکه هم اکنون یک سوم سنگهای تزئینی کشور در لرستان تولید می شود گفت: این در حالیست که سهم ارزش افزوده این صنعت برای استان کمتر از یک درصد یعنی تنها شش دهم درصد است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون سنگ لرستان به صورت "فله ای" از استان خارج می شود گفت: این امر موجب شده که ارزش افزوده این صنعت لرستان به جیب استانهای دیگر برود.

واحدهای صنعتی لرستان نیازمند ۱۲ میلیون مترمکعب سنگ هستند

در این راستا برخی از مسئولان استان از جمله رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان خواستار ممانعت از خروج سنگ خام از لرستان در راستای دو هدف فعال شدن واحدهای صنعتی فرآوری سنگ داخل استان و همچنین افزایش سهم ارز افزوده این صنعت در اقتصاد استان شد؛ موضوعی که واکنش سایر مسئولان و دست اندرکاران صنعت سنگ استان را به دنبال داشت تا موضوع برای بحثهای کارشناسی تر راهی کمیته های تخصصی ذیل کارگروه اقتصادی و تولیدی استان شود.

قدرت اله ولدی در مورد استدلالهای خود برای طرح پیشنهاد ممانعت از خروج سنگ خام از استان با خبرنگار مهر به گفتگو نشست و در این رابطه گفت: با وجود پیگیری ها متاسفانه هنوز نتوانسته ایم مسئولین استان را قانع کنیم که اجازه جلوگیری از صادرات سنگ خام به خارج از استان و کشور را بدهند.

ولدی با اشاره به سرشماری واحدهای سنتی و صنعتی سنگ در استان بیان داشت: ما بر اساس پروانه های بهره برداری که برای ماشین آلات صادر شده است آمار تولید واحدهای صنعتی و سنتی سنگ استان را گرفته ایم.

وی با بیان اینکه با توجه به سرشماری و آمارگیری صورت گرفته واحدهای صنعتی سنگ استان برای فعالیت نیازمند ۱۲ میلیون مترمکعب سنگ هستند افزود: با توجه به تولید هشت میلیون مترمکعبی سنگ در استان با کسری چهار میلیون مترمکعبی در این زمینه مواجه هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان افزود: این مقایسه نشان می دهد که ظرفیت فرآوری همه سنگ استخراج شده در استان وجود دارد و نیاز به صادرات سنگ خام استان به استانهای دیگر نیست.

خروج سنگ لرستان واحدهای صنعتی را به تعطیلی کشاندولدی با بیان اینکه حرف ما در زمینه جلوگیری از صادرات سنگ خام استان کارشناسی است تصریح کرد: در حال حاضر نگرانی ما در زمینه سنگ های خامی است که از معادن استان استخراج و به طور مستقیم از لرستان خارج می شود.

وی با بیان اینکه روند خروج سنگ خام از استان موجب شده که بخش عمده ای از واحدهای صنعت سنگ استان تعطیل شوند یادآور شد: واحدهای معدنی که مجوز استخراج می گیرند مطابق قانون ابتدا باید سنگ مورد نیاز بخشی که در آن فعالیت می کنند را تامین و سپس در صورت عدم نیاز بخش، سنگ مورد نیاز واحدهای صنعتی شهر، شهرستان و استان محل فعالیت خود را تامین کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان اینکه این موضوع در متن قانون آمده و جزو تعهدات واحدهای معدنی است یادآور شد: مجوزهای واحدهای صنعتی سنگ استان بر اساس این ذخیره و استخراج صادر شده است.

ولدی عنوان کرد: اگر صدور مجوز برای واحدهای صنعت سنگ استان توجیه اقتصادی نداشت به طور قطع تعداد مجوز کمتری صادر می کردیم در حالیکه میزان استخراج سنگ نشان می دهد مجوزهای صادر شده دارای توجیه بوده است.

طرح گام به گام برای ممانعت از خروج سنگ خام

وی با بیان اینکه برای ممانعت از خروج سنگ خام از استان باید پله پله و گام به گام پیش برویم افزود: پیشنهاد داده ایم که در سال اول جلوی صادرات ۶۰ درصد سنگ خام از استان گرفته شود و به مرور طی سالهای بعد این رقم افزایش یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان اینکه بازار سنگ در کشور و دنیا رقابتی است عنوان کرد: باید در حوزه صنعت سنگ استان نیز به گونه ای عمل شود که ضمن فرآوری سنگ استان تولیدات با کیفیت بهتر با سود بالاتر و ارزش افزوده بیشتر روانه بازار شود.

ولدی با بیان اینکه ما نیز موافق انحصاری عمل کردن در زمینه فروش سنگ خام استان نیستیم تصریح کرد: واحدهای معدنی می توانند سنگ خود را به نرخ روز و با سود عرف معمول به واحدهای صنعتی استان بفروشند.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه ممانعت از خروج سنگ خام از لرستان نیازمند کمک دستگاههای مختلف است افزود: در این راستا با پلیس راه و حمل و نقل و پایانه های استان هماهنگ کرده ایم که هیچ ماشین سنگ کشی بدون مجوز اجازه خروج ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان اینکه مطابق قانون این ماشین ها باید بارنامه دولتی داشته باشند افزود: در این راستا بازرسی ها روزانه نیز از سوی این سازمان صورت می گیرد.

زنجیره ای که باید در صنعت سنگ لرستان کامل شود

ولدی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که زنجیره صنعت سنگ از استخراج تا فرآوری و عرضه در استان کامل شود بیان داشت: اگر واحدهای معدنی سنگ استان مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی این حوزه را تامین کنند و دستگاههای اجرایی، پیمانکاران و مردم استان تولیدات این واحدهای صنعتی را بخرند شاهد تکمیل شدن این زنجیره در لرستان خواهیم بود.

وی ادامه داد: تکمیل این زنجیره در استان موجب می شود پول صنعت سنگ در استان لرستان به گردش درآید و این امر روی اقتصاد استان تاثیر مثبت خود را بگذارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان اینکه ما نگرانی در زمینه کیفیت تولیدات صنعت سنگ استان نداریم افزود: به رغم اینکه کالای سنگ در بحث استانداردسازی جزو کالاهای نیازمند استاندارد اجباری نیست ولی کیفیت تولیدات در این زمینه باید به گونه ای باشد که پیمانکار را ترغیب به استفاده از محصولات تولید شده در استان کند.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی سنگ استان باید جنس با کیفیت و قابل رقابت با قیمت مناسب و پاسخگوی شرایط روز بازار عرضه کنند تصریح کرد: در حال حاضر ۳۷۰ واحد فرآوری سنگ در استان لرستان وجود دارد.

ولدی یادآور شد: همچنین هم اکنون ۵۱ معدن سنگ در استان لرستان فعال است که از این تعداد ۱۸ معدن مربوط به سنگ گوهره است.

ظرفیتی بزرگ با سودهای اندک

بنابر این گزارش استان لرستان با معادن غنی خود ۲۷ درصد تولیدات این صنعت را در ایران و سه درصد تولیدات صنعت سنگ دنیا را در اختیار دارد. به رغم همه چالشها در حال حاضر بخش عمده ای از اشتغال حوزه صنعت لرستان در اختیار صنعت سنگ است به طوریکه برخی آمارها از اشتغال نزدیک به ۱۷ هزار نفر در این بخش خبر می دهد.

به رغم ظرفیت تولید و اشتغالی که در صنعت سنگ لرستان وجود دارد، متاسفانه این صنعت با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است که فعالیت سنتی واحدهای سنگبری، خام فروشی سنگ لرستان و ضایعات بالای این صنعت به تنهایی برای عدم کامیابی این صنعت جهانی کافی است.

باید آمار پایین صادرات و خلاء بازرگانی مطلوب را به مجموع چالشهای این صنعت پرزحمت و پردرآمد اضافه کرد به طوریکه برخی آمارها حکایت از آن دارد که به رغم ظرفیت موجود در حوزه سنگ لرستان میزان صادرات سنگ این استان نسبت به صادرات جهان کمتر از دو درصد است.

چالشی دیگر که سر صنعت سنگ لرستان را شکسته است معضل خام فروشی سنگ تولیدی در این استان است به طوریکه اظهارنظر مسئولان مرتبط حکایت از آن دارد که  نزدیک به ۶۰ درصد سنگ لرستان به صورت خام صادر می شود تا به همین شکل به کشورهایی خارجی فروخته شود و این استان از عواید فرآوری و ارزش افزوده آن محروم بماند.

کد خبر 2464534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha