۲۵ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸

مردم مشهد در برابر شیار ۱۴۳ صف کشیدند

مردم مشهد در برابر  شیار ۱۴۳ صف کشیدند

مشهد- فیلم «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار که از ۲۲ آبان ماه در سینما هویزه مشهد در حال اکران است با استقبال خوبی از سوی مردم این شهر مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم «شیار۱۴۳ » به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار  که در  سی و دومین جشنواره فیلم فجر  سال گذشته با استقبال مناسبی از سوی بینندگان مواجه شد در پایتخت معنوی کشور نیز به ادحام مقابل گیشه ها دامن زد.

این فیلم که به عواقب جنگ از دریچه ای تازه می پردازد و داستان مادری را روایت می کند که به سختی فرزندش یونس را بزرگ کرده است نگاهی صادقانه با مردم داشته است.

زوایای دفاع مقدس مغفول مانده است

 نویسنده و کارگردان این اثر تحسین شده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دلیل عمده برقراری ارتباط مردم با این فیلم شاید این باشد که یک نگاه انسانی، مردمی و واقعی به جنگ داشته است و توانسته با مردم صادق باشد.

ترگس آبیار عنوان کرد: این فیلم دریچه ای را به سوی آدم ها باز کرد که قبلا کمتر به آن توجه می شده است و باعث شده مردم برای قهرمانان خود و این قشر از جامعه که البته قبلا هم مورد احترام بوده اند بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

آبیار ابراز کرد: فیلم های جنگ و دفاع مقدس همیشه با یک اطلاعات پیش زمینه ای ساخته شده و کمتر دارای یک نگاه فرا متنی بوده است در حالی که جنگ هشت ساله دفاع مقدس ابعاد و زوایای پنهان مغفول مانده بسیاری دارد که نیاز به بررسی و جای کار دارد.

فروش ۱۹۰ میلیونی

فیلم «شیار ۱۴۳» که طبق آخرین آمارها فروشی بیش از دو میلیارد تومان در کشور داشته است در مشهد نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

مدیر سینما هویزه مشهد در این رابطه به خبرنگار مهر گفت:اکران این فیلم از تاریخ ۲۲ آبان در مشهد آغاز شده است و تا زمانی که استقبال مردم ادامه داشته باشد بر پرده سینما باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: در این مدت ۴۶هزار و ۷۰۰ نفر از این فیلم دیدن کرده اند و فروشی برابر با ۱۹۰ میلیون تومان داشته است که تاکنون بی نظیر و قابل توجه بوده است.

کریمی ابراز کرد:با توجه به اینکه شیار ۱۴۳ فیلمی ارزشی است و مردم هم از این دست فیلم ها استقبال می کنند مخاطبان بسیاری برای دیدن این فیلم به سینما می آیند، با فیلم ارتباط گرفته و همراه با برخی از صحنه ها و سکانس های فیلم اشک می ریزند.

بیان مصیبت های جنگ از زبان هنر

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی نیز در گفتگو با مهر گفت: "شیار ۱۴۳" فیلم خوبی است و فیلمی است هم از نظر قضاوت فنی و هم از نظر بینندگان مورد استقبال قرار گرفته و منتخب شده است.

عابدین عابدی مقدم با اشاره به زیبایی بیان دغدغه ها و چشم انتظاری مادری شهید در این فیلم ابراز کرد: جنگ در عین اینکه یک نعمت بود و به برکت دلاور مردی های پاسداران این مرز و بوم امنیت و ثبات را برای نظام به ارمغان آورد برای عده ای هم خانمان سوز بوده است.

وی ادامه داد: جنگ برای برخی ناگوار بوده و باعث شده عده ای بی سرپرست شده و یا پسر همسر و فرزند خود را از دست داده و یا اسیر و جانباز شوند.

عابدین مقدم افزود: جنگ در کنار این واقعیت ها نعمت های بزرگی داشته و از جمله انقلاب را بیمه کرد و توجه به این مصیبت ها می تواند راه گشای بسیاری از افراد باشد.

وی گفت: تاکنون از طریق زبان هنر از این واقعیت ها و مصیبت ها غفلت شده بود و این فیلم دریچه ای تازه از واقعیت ها و مصیبت های وارده بر خانواده شهدا را باز کرد.

عابدین مقدم ضمن تشکر از عوامل سازنده این فیلم عنوان کرد: خیلی از جوانان ما واقیعت جنگ و مسائل و مصیبت های آن را درک نکرده بودند که با دیدن این فیلم  می توانند تا حدودی درگیری خانواده شهدا و مشکلات و مسائل آنها را ببینند.

وی فزود: فیلم هایی نظیر «شیار ۱۴۳» می تواند جوانان را به واقعیت ها نزدیک کند و آنها را با انقلابی که خون های بسیاری برای توسعه و حفاظتش ریخته شده  بیشتر آشنا کند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به برنامه این بنیاد در سطح ملی برای دیدن خانواده شهدا از فیلم "شیار ۱۴۳" اشاره کرد و افزود: ۵۰ درصد ظرفیت اکران این فیلم برای خانواده شهدا در نظر گرفته شده است هر چند یادآوری این مصیبت ها برای این افراد به ویژه مادران شهید خیلی زیبا نیست و آنها اکنون در این سن بیشتر نیاز به التیام دارند ولی می تواند بیانگر این مطلب باشد که دغدغه ها و دل نگرانی های شما برای فرزندان شهیدتان که در راه حفاظت از این آب و خاک خود را فدا کرده اند فراموش نمی شود.

فیلم "شیار ۱۴۳" که سال گذشته بهترین فیلم از نظر بینندگان شناخته شد؛ در اکران عمومی هم با استقبال خوبی مواجه شده است و بسیاری از مخاطبانی که برای دیدن این فیلم به سینما هویزه مشهد آمده اند معتقدند که این فیلم با بیان برخی ارزش ها واقعیت ها، دریچه تازه ای به روی آنها باز کرده است.

فیلم سینمایی شیار 143

ارتباط خوب مخاطبان با «شیار ۱۴۳»

مریم آقائی پور یکی از بازدید کنندگان این فیلم که به همراه دو دختر دانشجوی خود به سینما آمده است به خبرنگار مهر گفت: من تاکنون به عمق چشم انتظاری این مادران نرسیده بودم، باید مادر باشی تا دغدغه یک مادر را درک کرد.

وی افزود: مدت ها بود که فیلمی با این مضمون و محتوا ندیده بودم و از سازنده این فیلم تشکر می کنم که به این زیبایی نگرانی های یک مادر را به تصویر کشیده است.

آقائی پور ابراز کرد: در صحنه هایی از فیلم نتوانستم خود را کنترل کنم به ویژه وقتی الفت استخوان های یونس را که اکنون به اندازه نوزادی او شده است به آغوش کشیده و برایش لالایی می خواند.

مهسا دابویه دختر این مادر هم با بیان اینکه برای بار دوم است که در این مدت برای دیدن فیلم «شیار ۱۴۳» می آید گفت: بار اول به همراه دوساتانم آن را دیدم و آنقدر در خلال فیلم احساساتی شدم که تصمیم گرفتم مادرم را برای دیدن آن دعوت کنم.

علی مکاری نیز که به همراه همسر و دختر ۱۲ ساله اش برای دیدن فیلم آمده ابراز کرد: فیلم جالبی بود و به دفاع مقدس از زاویه دید یک مادر نگاه کرده بود و شاید همین امر احساسات بالایی برای مخاطبان ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: اینکه یک مادر شهید قهرمان داستان باشد زیبایی خاصی به آن می بخشد که تنها با دیدن آن و درک لحظات و عمق نگرانی های او می شود درکش کرد.

مکاری عنوان کرد: من، همسرم و حتی دختر ۱۲ ساله ام به راحتی با این فیلم ارتباط گرفتیم و هم پای بسیاری از سکانس های آن اشک ریختیم.

وی معتقد است جای ساخت این فیلم ها از این زاویه در سینمای دفاع مقدس خالی بود و شاید قرار گرفتن سازندگان این فیلم در این مسیر زوایای تازه و نوی دیگری از دفاع مقدس باز کند.

راضیه محمد پور هم که هنوز در حال پاک کردن اشک هایش با گوشه چادر ش است، به خبرنگار مهر گفت: داستان این زن خیلی به ماجرای زندگی خاله من نزدیک است و بادیدن آن تک تک لحظات و دل نگرانی های خاله ام برای فرزند شهیدش زنده شد و حتی می توانم بگویم فرزند شهید وی را هم همانند الفت برایش آورده اند.

احمد دباغی هم که همراه سه نفر از دوستان و همکلاس های خود آمده، گفت: شاید من یک زن نباشم ولی سازنده آنقدر ساده و در عین حال حرفه ای ماجرای الفت را به تصویر کشده است که من هم به راحتی با آن ارتباط گرفته و با دل نگرانی خاصی در انتظار ادامه داستان می نشینم.

وی عنوان کرد: شاید داستان این فیلم داستان تکراری دغدغه آدم ها باشد اما این فرد در اینجا مادری است که فرزند خود را با وجود مشکلات بسیار بزرگ کرده و حال که فرزندش به جنگ رفته ترس از دست دادن او به سراغش آمده و این دغدغه و نگرانی مادر شهید، من جوان را با برخی از واقعیت ها ی پشت صحنه جنگ آشنا می کند.

روایت ۱۴۳

به گزارش خبرنگار مهر، این فیلم  که به عواقب جنگ از دریچه ای تازه می پردازد و داستان مادری را روایت می کند که به سختی فرزندش، یونس را بزرگ کرده است.

الفت اشک می ریزد و با نگرانی در انتظار خبری از فرزند خود در تکاپو است و این دل نگرانی و چشم انتظاری با نقش آفرینی خوب مریلا زارعی و فرماندهی نرگس آبیار به خوبی به بینندگان منتقل شده است و همین امر سبب شده تا داستانی به ظاهر ساده این همه به دل مخاطبان خود بنشیند و با استقبال مواجه شود.

شخصیت اصلی و قهرمان د استان زنی به نام الفت است، پسر وی در کارخانه معدن مس در کرمان مشغول به کار است و علی رغم مسافت طولانی، الفت هر روز برای پسرش وعده های غذایی می آورد تا او گرسنه نماند، اما یک روز صبح یونس برای مادرش پیغام می گذارد که به همراه سه نفر دیگر  از دوستانش به جبهه می رود و مادر را با نگرانی های مادرانه خود تنها می گذارد.

این فیلم برخلاف سایر آثار دفاع مقدس قصد قهرمان پروری ندارد بلکه به زبانی ساده دغدغه های مادری را عنوان می کند که در روستایی در کرمان زندگی کرده و تنها دارایی اش هم پسرش یونس است.

وابستگی شدید الفت به پسرش را با پیاده روی های طولانی برای رساندن غذای روزانه یونس در محل کارش به تصویر کشیده می شود و مخاطب هم به خوبی آن را درک می کند و هم پای این مادر به ادامه داستان چشم می دوزد.

شاید همین سادگی نگاه نویسنده به زندگی یک مادر شهید و بیان عمق دغدغه های وی از دوری و نگرانی برای فرزندش است که بیننده را تا این حد مجذوب کرده و باعث می شود در صحنه هایی از فیلم اشک بریزد.

.......................

گزارش: ملیحه زرین پور 

 

کد خبر 2465439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha