۲۷ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶

توضیح «مردم امروز» درباره همدردی با «شارلی ابدو»

توضیح «مردم امروز» درباره همدردی با «شارلی ابدو»

روزنامه «مردم امروز» درباره تیتر نخست شماره سه‌شنبه ۲۳ دیماه خود باعنوان «کلونی: من هم شارلی هستم» توضیح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، روزنامه «مردم امروز» امروز شنبه ۲۷ دیماه در ستون «صدای مردم» خود و در پاسخ به دو پرسش از خوانندگانش در این خصوص، نوشت: اول اینکه اظهارات جُرج کلونی در هفتاد و دومین دوره فستیوال «گلدن گلوب» مربوط به قبل از انتشار شماره جدید مجله «شارلی ابدو» بوده و چه بسا اگر بعد از آن بود خود این بازیگر نیز آن شعار را تکرار نمی‌کرد و فضای قبل از انتشار شماره جدید این نشریه فرانسوی را با بعد از آن، باید متفاوت دانست. چون در فضای قبلی بحث ترور و قتل چند روزنامه‌نگار و کارتونیست و محکومیت اقدام گروه‌های تروریستی «داعش» و «القاعده» مطرح بود و در فضای بعدی موضوع اهانت، اولویت پیدا کرد. همچنان که قبل از شماره جدید این مجله نه‌تنها شخص رئیس‌جمهوری ایران و سخنگوی وزارت خارجه، اقدام تروریست‌ها را محکوم و تقبیح کردند که حتی آیت‌الله سیداحمد خاتمی نیز در خطبه‌های نمازجمعه تهران چنین کرد. بنابراین در آن مقطع، سخنان جرج کلونی و تکرار شعاری برای اعلام همبستگی با قربانیان و وجه ضد تروریستی داشت نه تایید اهانت اما فضای پس از انتشار شماره جدید، قطعاً متفاوت است.

این روزنامه همچنین با اشاره به زیرتیتر همان تیتر با عنوان «عده زیادی نه‌تنها در پاریس، بلکه در سراسر جهان راهپیمایی کردند و آنها مسیحی و یهودی و مسلمان بودند» آن را نشانه‌ای برای «رفع اتهام از مسلمانان در شرایطی که در مظان اتهام قرار گرفته بودند و بیم انتقام‌جویی از اقلیت مسلمان مقیم فرانسه می‌رفت» در روزنامه «مردم امروز» ذکر کرده و با تاکید بر روشن بودن موضع این روزنامه در این خصوص، مخاطبان را به سرمقاله‌های سردبیر این روزنامه ارجاع داده و در همین حال تاکید کرده است: در شماره ۱۴ روزنامه (یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲) و دو روز قبل از شماره مورد بحث در ستون سمت راست صفحه اول، عنوان یادداشتی از دکتر ابراهیم یزدی و این‌گونه آمده است: «آزادی آری، توهین هرگز». موضع ما نیز همین است: «آزادی آری، توهین هرگز». در آن مطلب هم بر آزادی‌بیان تاکید شده و هم بر پرهیز از اهانت.

روزنامه «مردم امروز» در ادامه آورده است: موضع صریح‌تر اما روز قبل‌تر (شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳) در گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر داوود فیرحی روشن می‌شود. آنجا که ایشان می‌گوید: «ما با دو مساله مواجه هستیم. از نظر درون دینی کسانی هستند که با علم به مقام رفیع پیامبر اکرم (ص) به ایشان اهانت می‌کنند. چنین امری از نظر درون‌دینی حکم دارد و حکمش قتل است. چنین فردی خونش حلال است. البته در مورد اخیر شبهاتی وجود دارد. در این‌باره که چه کسی و چه کسانی به پیامبر اکرم (ص) توهین کرده‌اند و اینکه چگونه این کار صورت گرفته است. آیا کل نشریه فرانسوی پشت اقدام توهین‌آمیز بوده است یا فقط یک کارتونیست دست به چنین اقدامی زده است؟ در مواردی که شبهه وجود نداشته و هویت شخص توهین‌کننده به طور آشکار معلوم باشد (همانند قضیه سلمان رشدی و نگارش کتاب آیات شیطانی توسط او) حکم قتل قطعی است چراکه فرد مذکور عامدانه پیامبر مکرم (ص) را مورد تمسخر قرار داده و باید تبعاتش را هم پس بدهد.» در ادامه مصاحبه هم البته تاکید می‌کنند که «سب‌النبی قاعده و شرایط خاص خود را دارد» تا راه سوءاستفاده بسته شود.

این روزنامه همچنین پرسش‌کنندگان در این خصوص را به نوشته مدیرمسئول روزنامه که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی انعکاس گسترده‌ای داشت، ارجاع داده و در پایان نوشته است: تیتر از منظر برائت از تروریسم به نام اسلام یا ایران نیز قابل ملاحظه بوده است. امیدواریم هم این دو خواننده گرامی و هم دیگرانی که پیامک فرستاده‌اند پاسخ خود را از خلال این سطور دریافت کرده باشند و چنانچه پیامک‌هایی با این مضمون را ادامه نمی‌دهیم بر ما ببخشایند. هرچند که هم‌چنان بر این باوریم که نیاز به این توضیحات نیست وقتی می‌توان از زبان شیخ اجل نقل کرد: ماه فرو ماند از جمال محمد / سرو نباشد به اعتدال محمد...

کد خبر 2466224

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha