۲۸ دی ۱۳۹۳، ۶:۳۹

مهر گزارش می دهد:

زیباسازی محل کار روزنامه فروشان قزوین/ تامین امنیت و امکانات کیوسک ها

زیباسازی محل کار روزنامه فروشان قزوین/ تامین امنیت و امکانات کیوسک ها

قزوین- شهرداری قزوین در اقدامی پسندیده عرضه کنندگان محصولات فرهنگی را فراموش نکرده و با نصب کیوسک های جدید روزنامه فروشی گامی در مسیر رفاه این گروه پرتلاش و زحمتکش و زیباسازی شهر برداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکه های مطبوعاتی بی شک از جمله مکان هایی است که شهروندان در طول روز شاید بارها از کنار آنها رد می شوند، برخی اوقات با سرک کشیدن به تیتر روزنامه ها آن را می خرند و برخی اوقات نیز بی تفاوت از کنار آنها می گذرند اما این دکه داران و کیوسک داران مطبوعاتی شهر هستند که هر روز صبح زود به دفتر روزنامه ها و هفته نامه ها می روند تا تولیدات فرهنگی شهر را در فضایی کوچک در ابعاد دو در دو متر در اختیار شهروندان قرار دهند.

دکه داری شغلی است که رابطه مستقیمی با مردم دارد و رسالتش آگاه سازی شهروندان با فروش محصولات فرهنگی است اما برخی ازمعضلات و مشکلات صاحبان دکه های شهر دغدغه این فعالان عرصه خبر و رسانه است که فضای کوچک دکه ها بدون داشتن تسهیلات رفاهی از جمله آنهاست.

دکه های قزوین

اخیرا شهرداری قزوین در اقدامی پسندیده نسبت به تهیه کیوسک جدید روزنامه فروشی و جمع آوری دکه های کوچک و نامناسب قدیمی اقدام کرده و با دادن تسهیلات بانکی و ایجاد شرایط اقساطی زمینه برخورداری روزنامه فروشان از این کیوسک های جدید را که شرایط بهتری نسبت به گذشته دارد فراهم کرده است.

۷۰ کیوسک قدیمی تعویض می شود

حسین عمویی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و سامانه مشاغل شهرداری قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: کیوسک داران مطبوعاتی به عنوان پیشانی عرضه محصولات فرهنگی تلقی می شوند که در زنجیره اطلاع رسانی نقش موثری دارند و به عنوان افرادی پرتلاش و زحمتکش در این عرصه باید برای حل مشکلات آنها اقدام شود.

عمویی افزود: یکی از مشکلات دکه داران قزوین کهنه بودن کیوسک های قدیمی و کوچک بودن آنها بود که با پیگیری و شناسایی یک شرکت فعال دراین حوزه زمینه عقدقرارداد برای ساخت و نصب این فضاهای فرهنگی فراهم شد و رضایت دکه داران تامین شده است.

وی یادآورشد: این کیوسک ها از جنس کامپوزیت و در ابعاد دو در سه متر است که یک متر از دکه های قدیمی بزرگتر است و زیبایی بیشتری دارد و با داشتن کرکره ریموت دار، از امنیت مناسبی برخوردار شده است.

دکه های قزوین

عمویی گفت: در دکه های جدید فضای نصب سیستم های سرمایشی و گرمایشی و تبلیغات هم فراهم شده و کف آن آبرو دارد تا شستشوی آن راحت باشد و در مقایسه با دکه های قبلی بسیار شکیل و مناسب است.  

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و سامانه مشاغل شهرداری قزوین تصریح کرد: سیستم کرکره ریموت دار کیوسک های جدید مطبوعاتی مانند صنوف مختلف از زیبایی و امنیت مطلوبی برخوردار است که امیدواریم شرایط شغلی راخت تر و مطلوب تری برای صاحبان آن فراهم کند.

هزینه ۹۷ میلیون ریالی کیوسک های جدید قسطی دریافت می شود

این مسئول بیان کرد: هزینه ساخت و نصب این کیوسک ها ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آن به صورت نقدی و مابقی در هفت قسط یک میلیون تومانی از دکه داران دریافت می شود.

عمویی یادآورشد: ابتدا قرار بود ۵۰ درصد هزینه ها به صورت نقدی دریافت شود اما با در نظر گرفتن شرایط مالی کیوسک داران این مبلغ به حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: شهرداری در زمینه دریافت هزینه ها هیچ نقشی ندارد و فقط بستر اجرای کار را فراهم کرده و از  شرکت سازنده و صاحبان دکه ها تضمین لازم را برای عمل به  تعهدات خود گرفته تا هم مشکلی پس از نصب برای دکه داران ایجاد نشود و هم هزینه ها بموقع پرداخت شود.

عمویی تصریح کرد: کرکره های کیوسک ها یک سال و سایر خدمات بیش از یک سال ضمانت دارد تا خدمات ارائه شده مطلوب باشد اما از صاحبان کیوسک ها انتظار داریم با پرداخت بموقع اقساط خود زمینه تکمیل این طرح با تعویض سایر دکه های قدیمی را فراهم کنند.

۷۰ کیوسک روزنامه فروشی در قزوین تعویض می شود

وی اضافه کرد:در سطح شهر قزوین ۷۰ کیوسک روزنامه فروشی داریم که تاکنون ۲۰ کیوسک تعویض شده و دکه های جدید نصب شده که امیدواریم با هماهنگی و همکاری صاحبان آنها ۵۰ کیوسک باقیملاندهد در یک سال آینده تعویض شود.

عمویی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا برنامه ای برای افزایش کیوسک های روزنامه فروشی در سطح شهر پیش بینی شده است اظهارداشت: هر چند در برخی مناطق مانند ملاصدرا، پونک، مینودر و کوثر نیازمند استقرار کیوسک های جدید هستیم و برخی مکانهای قبلی باید تغییر کند اما در آینده نزدیک هیچ برنامه ای برای افزایش کیوسک های جدید نداریم.   

دکه داران از تعویض کیوسک ها راضی هستند  

فریدون صدیقی که هشت سال است دکه دار است به خبرنگار مهر گفت: دکه داری شغل سختی است اما چون کار فرهنگی محسوب می شود و ما هم از ابتدا وارد این کار شدیم با علاقه ادامه می دهیم.

دکه های قزوین

وی افزود: پدر همسر من هم آقای عابدی ۵۵ سال در این شغل بوده و با همه سختی با عشق و علاقه در خدمت نشر فرهنگ تلاش کرده است.

صدیقی بیان کرد: دکه های روزنامه فروشی بسیار کوچک است و هیچگونه خدمات رفاهی مانند آب، گاز و سیستم سرمایش و گرمایشی ندارد که در تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرد و غیرقابل تحمل است.

وی یادآورشد: خوشبختانه اقدام شهرداری قزوین برای تهیه دکه های جد بسیار ارزنده است و جای تقدیر دارد و هم ظاهر بهتری دارد و هم بزرگتر است و فضای بسیتری برای فروشندگان ایجاد می کند.

این روزنامه فروش بیان کرد: نمی دانیم از نظر امنیتی هم این دکه های جدید مناسب هست یا نه اما به هرحال از اینکه کسانی به فکر این حرفه بوده اند و نوسازی دکه ها را اجرایی کرده اند سپاسگزاریم.

دکه های قزوین

انشعاب آب در دکه ها ضروری است

این فعال فرهنگی در ادامه گفت: جابجایی روزنامه ها ضرورت توجه به بهداشت فردی و عمومی را دوچندان می کند اما به دلیل محدودیت در دکه ها از داشتن شیر آب هم محرومیم و نمی توانیم بهداشت را به خوبی رعایت کنیم زیرا لازم است همیشه دست خود را آب بکشیم و از خاک و گردو غبار پاک کنیم و کالای فرهنگی تمیز را به مشتری عرضه کنیم که این کار ممکن نیست.

وی بیان کرد: اگر از سوی شرکت آب هماهنگی لازم برای دادن انشعابی کوچک فراهم شود بسیاری از مسائل بهداشتی برطرف می شود.

صدیقی در خصوص وضعیت فروش روزنامه نیز گفت: مشتری خوب است اما به دلیل بالا بودن تیراژ برگشتی روزنامه ها بسیار زیاد است که به نظر می رسد باید کنترل شود.

وی در خصوص نحوه رفتار و برخورد مردم هم تصریح کرد: برخی فقط برای مطالعه می آیند و رعایت دیگران را نمی کنند و گاهی روزنامه و مجله را ورق می زنند و می خوانند در حالی که باید حال ما و مردم را مراعات کنند اما در مجموع از برخورد عموم مردم راضی هستیم.

دکه های قزوین

تیراژ روزنامه توزیعی بر اساس مخاطب باشد

احد طاهرخانی از دیگر دکه داران باسابقه قزوینی است که ۲۵ سال در این حرفه روزی حلال کسب می کند و از صبح زود تا شب برای عرضه کالای فرهنگی در دکه کوچک خود حضور دارد.

طاهرخانی به خبرنگار مهر گفت: به این شغل بسیار علاقه دارم و به همین دلیل مشکلات آن را تحمل کرده ام و زمستانهای سرد و تابستانهای گرم را در این اتاقک کوچک تحمل کرده ام.

وی افزود: شرایط اقتصادی در افزایش فروش روزنامه بسیار موثر است و در حال حاضر شاهد کم شدن روزنامه خوانها هستیم و بسیاری فقط تیترها را می خوانند و می روند و خریدار روزنامه و مجله نیستند.

طاهرخانی گفت: برگشتی روزنامه زیاد است که پس می دهیم اما بهتر است این موضوع از طر یق نمایندگی ها و دفاتر اصضلی روزنامه ها و نشریات بازنگری و اصلاح شود تا کمتر برگشتی داشته باشیم.

دکه های قزوین

۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه کیوسک های مطبوعاتی جدید

این روزنامه فروش در مورد کیوسک های جدید هم اظهارد اشت: قیمت این کیوسک های جدید مطبوعاتی ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آن را نقدی دریافت کرده اند و هفت میلیون در اقساط هفت ماه دریافت خواهد شد که در مجموع راضی هستیم.

تعویض کیوسک های قدیمی روزنامه فروشی در سطح شهر قزوین که این روزها گامهایی اساسی برای توسعه آن در حال وقوع است کار ارزشمندی است که می تواند مبلمان شهری و منظر شهری را زیبا کرده و زمینه رضایت مندی عمومی را نیز فراهم کند که در این میان ضمن تقدیر از حدمات سازمان میادین و تره بار شهرداری قزوین امیدواریم صاحیان کیوسک های قدیمی با استقبال و همراهی زمینه تغییر دکه های قدمی باقیمانده را فراهم کنند.

توجه به فرهنگ و فعالان این عرصه می تواند انگیزه تلاشگران این عرصه بویژه صاحبان کیوسک های رزونامه فروشی را برای خدمت بیشتر کند و بستر مناسبی را برای کار در این حوزه تقویت کند.

گزارش: محمدرضا جباری

کد خبر 2466709

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha