۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۵:۲۸

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

بمباران ریزگردها در خوزستان/ کاهش 20 درصدی بارندگی در کشور

بمباران ریزگردها در خوزستان/ کاهش 20 درصدی بارندگی در کشور

بمباران ریزگرد در خوزستان، کاهش 20 درصدی بارندگی در کشور، انتقاد از تداوم برگزاری سیرک حیوانات و برگزاری مراسم روز جهانی تالاب ها، از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که در ادامه برخی از مهمترین اخبار زیست محیطی این هفته را مرور می کنیم.

نمایش سیرک های بدون مجوز 11 ماه پس از وعده محیط زیست برای حذف حیوانات

روز جمعه هفته گذشته یک فعال حقوق حیوانات با اشاره به اینکه 11 ماه از اولین درخواست از سازمان محیط زیست برای حذف حیوانات می گذرد گفت:در این مدت نه تنها سیرک های حیوانات ساماندهی نشد بلکه سیرک های بدون مجوز گسترش یافت.

شادی مدرس با اشاره به لزوم ممنوعیت حذف حیوانات در سیرک ها افزود: نوزدهم فروردین ماه سال جاری به همراه 20 نفر از اعضای گروه "حامیان حیات وحش ایران" با دعوت از نمایندگان NGOها، در دفتر معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست جلسه ای برگزار  و بیانیه درخواست حذف حیوانات از سیرک های کشور در حضور دکتر کیخا قرائت شد.

به گفته وی، این مقام مسئول وعده داد در صورتی که مستندات علمی لازم دال بر لزوم حذف حیوانات از سیرک ها ارائه شود، با این درخواست موافقت خواهد شد و برای ثبت نام ایران در فهرست کشورهایی که سیرک حیوانات را ممنوع کرده اند اقدام خواهد شد.

به گفته وی، با سپری شدن ماه های محرم و صفر که زمان تعطیلی سیرک هاست، هنوز  دستورالعمل جدیدابلاغ نشده و  امروز شاهدیم که سیرکداران و معرکه گیران در سراسر کشور فعالیت خود را بیش از پیش گسترش داده و بدون کوچکترین محدودیتی حتی بعضا" بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست در سراسر کشور به اجرای برنامه می پردازند.

مدرس با اشاره به وضعیت وخیم و دلخراش شیری که چند روز پیش از سوء استفاده یکی از معرکه گیران در کرمانشاه نجات یافت و به پارک پردیسان منتقل شد گفت: "حامیان حیات وحش ایران" ضمن ابراز نگرانی شدید از حیوان آزاریهای اخیر توسط سیرکداران و معرکه گیران، و با توجه به سپری شدن 11 ماه از اولین درخواست رسمی برای حذف حیوانات از سیرکهای کشور، از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست دارند بکار گیری حیوانات برای نمایش توسط سیرکداران و معرکه گیران متوقف شود.

وی از سازمان محیط زیست درخواست کرد: با اعطای فرصتی 9 ماهه از امروز تا ابتدای آبان 94 (مصادف با اول محرم) برای همیشه استفاده از حیوانات در سیرک ها ممنوع اعلام شود و طی این 9 ماه با کنترل تعداد و گونه های موجود در سیرک ها و بررسی شرایط نگهداری و بکارگیری حیوانات در این مجموعه ها از تکثیر، افزایش و آزار حیوانات موجود ممانعت شود.

هوای اهواز همچنان در شرایط اضطرار/ سلامت مردم در خطر است

روز شنبه سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه آلاینده ها در اهواز همچنان رو به افزایش است، گفت: میزان ریزگردها در این شهر بالای 250 ppm است و هوای اهواز در شرایط اضطرار قرار دارد.

مسعود زندی افزود: در حال حاضر میزان غلظت آلاینده ها نسبت به روز پنج شنبه گذشته که به حدود 10 هزار میکرو گرم بر متر مکعب رسیده بود و هوای این شهر را بحرانی کرده بود بهبود یافته و در شرایط بسیار ناسالم یا اضطرار است.

سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه آلودگی حال حاضر هوای اهواز ناشی از ریزگردها با منشأ داخلی است اظهار داشت: این آلودگی با آلودگی هوای سال گذشته اهواز که ناشی از گازهای آلاینده بود و منجر به شیوع بیماری های تنفسی در این شهر شد کاملا متفاوت است.

زندی تصریح کرد: حتی پیش از این افزایش گرد و غبار در شهر اهواز ناشی از هجوم ریزگردهای عربی از کشور عراق بود اما منشاء آلاینده ها امسال کانون های داخلی است.

وی افزود: کاهش بسیار شدید نزولات آسمانی در خوزستان امسال نسبت به سال های گذشته و حتی سال 92 موجب بروز این مشکل شده است.

سرپرست مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه این میزان آلاینده ها برای سلامت مردم جدا مضر و خطرناک است تأکید کرد: اما متأسفانه با اینکه وظایف تمام دستگاهها در مهار و شناسایی کانون های ایجاد ریزگرد های داخلی مشخص است اما اعتبار مورد نیاز برای اجرای این اقدامات تخصیص نیافته است.

زندی یادآور شد: این در حالی است که از سال 88 حدو 200 هزار هکتار از کانون های داخلی ریزگرد در اهواز شناسایی و برای آن اعتبار مورد نیاز پیش بینی شد اما تا کنون به دلیل اختصاص نیافتن این اعتبارات تنها حدود 8 هزار هکتار از این کانون ها تثبیت شده است.

درياچه اروميه

اعتبار ۲۰ میلیاردی برای احیای دریاچه ارومیه/ تأخیر در ابلاغ اعتبارات

در این روز معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست، از اختصاص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی به سازمان محیط زیست برای احیای دریاچه ارومیه ظرف این هفته خبر داد.

دکتر مسعود باقر زاده کریمی  افزود: برنامه های ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه درحال انجام است و بخش های عمده ای از اقداماتی که به عهده سازمان محیط زیست بود نیز اجرا شده است.

به گفته وی، البته ۴۴ میلیارد تومان اعتباری که قرار بود برای احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۳ به سازمان محیط زیست اختصاص یابد هنوز اختصاص نیافته است بنابراین بخشی از اقدامات این سازمان هنوز اجرا نشده است.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست اظهار داشت: ظرف یکی دو روز آینده مقرر شده که حدود ۲۰ میلیارد تومان از این اعتبار ابلاغ شود که به محض ابلاغ اجرای برنامه های احیایی سازمان محیط زیست در دریاچه ارومیه ادامه می یابد.

کریمی تصریح کرد: امسال وضعیت بارش های فصلی در دریاچه ارومیه مناسب بوده که به دلیل کاهش عمق دریاچه سطح زیادی از آن مرطوب شده است.

وی افزود: این موضوع از نظر جلوگیری از انتشار ریزگردهای نمکی مناسب است اما به دلیل عمق کم و گستردگی زیاد موجب تبخیر شدن سریع آب دریاچه می شود.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست تأکید کرد: در حال حاضر ۱۸۰ هزار هکتار از سطح دریاچه پوشش مرطوب با عمق کم دار که این میزان معادل ۳۰ درصد مساحت نرمال دریاچه است.

کریمی یادآور شد: همچنین حجم مخزن دریاچه در حال حاضر ۲ میلیارد متر مکعب است که این میزان معادل یک دهم حجم نرمال است .

بحران ریزگردها در جنوب کشور/ مسئولان به داد اهوازی ها برسند

روز یکشنبه عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس با ابراز نگرانی نسبت به سلامت مردم اهواز به دلیل افزایش بی سابقه ریزگردها در این شهر گفت: مسئولان ستاد بحران و هلال احمر باید هرچه سریعتر به داد اهوازی ها برسند.

کمال الدین پیرموذن افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی در خوزستان مردم این شهر بار دیگر بمباران می شوند اما این بار معضلات زیست محیطی بر سر آنها فرود می آید.

به گفته وی، افزایش بی سابقه ریزگردها در اهواز به شدت سلامت مردم این منطقه را که همه وامدار آنها هستیم، به خطر انداخته است.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار داشت: بنابراین وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران از یک سو و هلال احمر و سازمان محیط زیست از سوی دیگر باید هر چه سریع تر اقدامات فوری برای کاهش میزان ریزگردها را در این شهر انجام دهند.

پیر موذن با بیان اینکه حل این معضل نیازی به اعتبارات هنگفت ندارد، تصریح کرد: دستگاه های مالچ پاشی که قیمت چندانی ندارد باید به این شهر ارسال و با مدیریت مناسب دست کم کانون های اصلی ریزگردهای داخلی تثبیت شود.

وی در پاسخ به اینکه از سال ۸۸ هنوز اعتبار پیش بینی شده برای مهار کانون های ریزگرد در این استان تأمین نشده است، تأکید کرد: در حال حاضر با توجه کاهش شدید قیمت نفت نمی توانیم در زمینه تخصیص اعتبارات جدید کار چندانی انجام دهیم اما دولت می تواند با هزینه کمی چنین معضلاتی را مدیریت کند.

گرد و غبار ریزگرد

شدت ریزگردهای اهواز بالاتر از قدرت سنجش/ ۹ ساعت بحرانی در شهر

روز دوشنبه مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست بابیان اینکه شدت ریزگردها در اهواز از ماکزیمم قدرت سنجش آنالایزرهای ما بیشتر است گفت: میزان ذرات معلق دراین شهراز ۱۰ هزار ppm گذشت اما توان سنجش آن را نداشتیم.

دکتر شینا انصاری افزود: سقف اندازه گیری ذرات معلق در آنالایزرهای ایستگاههای سنجش سازمان محیط زیست ۱۰ هزار میکرو گرم بر متر مکعب است تا کنون در هیچ جا سابقه نداشته که میزان ریزگردها از این حد ماکزیمم فراتر رود بنابراین وقتی طی چند روز گذشته میزان ذرات معلق در اهواز از این میزان بالاتر رفت، نتوانستیم  مقدار دقیق آن را اندازه گیری کنیم .

وی با بیان اینکه این حد از ریزگرد تأثیر مستقیم و فوری بر سلامت مردم اهواز خواهد گذاشت اظهار داشت: ذرات معلق به دلیل ابعاد ریزی که دارند مستقیم وارد بافت ریه و خون می شود. وقتی میزان آن به این حد می رسد شرایط بحرانی برای مردم منطقه به وجود می آید.

انصاری افزود: یکی دیگر از عواملی که موجب بحرانی تر شدن شرایط هوای اهواز برای مردم شد ماندگاری بیش از ۹ ساعت این وضعیت بود که قطعا اثرات آن بر سلامت مردم چندین برابر می شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست تصریح کرد: با توجه به مشکلات تنفسی که سال گذشته در اثر آلودگی هوا برای خوزستانی ها پیش آمد؛ در سال جاری اعتبارات و تجهیزات خاصی برای سنجش آلاینده ها به این استان اختصاص یافت.

انصاری با بیان اینکه در مجموع حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای سنجش آلاینده ها در سال جاری در این استان پیش بینی شده تأکید کرد: این اعتبار تا پایان سال مالی جاری مرحله به مرحله

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ ایستگاه سنجش آلاینده های هوا در خوزستان وجود دارد یادآور شد: همچنین تعدادی از ایستگاهها به دستگاههای سنجش هیدروکربن های آلی از جمله بنزن و آروماتیک ها مجهز شده اند که به صورت دوره ای میزان این مواد را در سوخت اندازه گیری می کنند و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم آلاینده های VOC را در هوای شهر های خوزستان نیز به شکل دوره ای اندازه گیری کنیم.

اختصاص اعتبار 5 میلیاردی برای نجات تالاب هامون

در این روز  همزمان با روز جهانب تالاب ها معاون سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: دولت ایران و افغانستان با همکاری سازمان‌های بین‌المللی باید برای نجات مردم دو سوی مرز برنامه جامعی برای نجات هامون تهیه کنند.

 احمدعلی کیخا در مراسم روز جهانی تالاب‌ها، افزود: سیستان بخشی از تاریخ بشریت در ایران را شکل داده و امروز نیز نقطه آغازین و بزرگی برای احیای تالاب‌ها شده است. احیای تالاب بین‌المللی هامون یک ضرورت است.

وی اظهار داشت: جمع‌بندی ما این است که دولت ایران و افغانستان با همکاری سازمان‌های بین‌المللی برای نجات مردم دو سوی مرز برنامه جامعی تهیه کنند.

کیخا خاطرنشان کرد: تغییرات آب و هوایی قطعا تاثیرات منفی بر روی تالاب‌های کشور دارند چرا که باعث افزایش دما شده‌اند و بسیاری از اتفاقاتی که در کشور مانند خشکیدگی تالاب‌ها و بیابان‌زایی رخ می‌دهد، نشان از همین مسئله دارد.

کیخا تصریح کرد: فرایند احیای تالاب هامون در 2 مقوله ملی و بین‌الملل در حال انجام است.

وی همچنین از اختصاص اعتبار ۵ میلیاردی برای احیای تالاب هامون نیز خبر داد.

سیرک

انتقاد از بی توجهی سازمان محیط زیست به فتاوای مربوط به حیوان آزاری

روز سه شنبه یک فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه درخواست برای حذف حیوانات از سیرک ها سابقه ای ده ساله دارد از بی توجهی سازمان محیط زیست به فتاوای صادره در خصوص حیوان آزاری انتقاد کرد.

سپهر سلیمی در خصوص مخالفت با سیرک حیوانات افزود: باید به یک نکته مهم توجه شود و آن اینکه مخالفت با سیرک حیوانات سابقه ای حداقل ۱۰ ساله دارد و مربوط به امروز و دیروز نیست  حتی اگر به تاریخ فتاوای اخذ شده از برخی مراجع تقلید در خصوص حرمت حیوان آزاری در سیرک ها توجه شود متوجه می شویم که برخی از آنها متعلق به سال ۱۳۸۸ است و در طی این سالها اعتراضات مکتوب و حتی تجمع های اعتراض آمیز نسبت به حضور حیوانات در سیرک های کشور برگزار شده است.

به گفته وی، نتیجه این اعتراض های سراسری طی یک دهه گذشته باعث شد که کمپین «سیرک نه» شکل گیرد که یک کمپین سراسری است و حداقل چهل گروه زیست محیطی  از سراسر کشور در آن مشارکت دارند.

این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: این نکته از این جهت حائز اهمیت است که عده ای از سیرک داران و یا طرفداران حضور حیوانات در سیرک ها تلاش دارند اینگونه القاء کنند که اعتراض به حضور حیوانات در سیرک ها پدیده ای نو و جوان است و اینگونه نتیجه گیری می کنند که برای حذف حیوانات  باید به سیرک داران زمان داد. این در حالیست که سیرک داران حداقل یک دهه است که از خواست عمومی و اعتراض های حامیان محیط زیست و مدافعان حذف حیوانات از سیرک ها آگاه هستند و اگر اراده ای برای حذف حیوانات وجود داشت باید تا کنون عملی می شد.

سلیمی با اشاره به دستورالعمل نگهداری و استفاده از حیوانات در سیرکها اظهار داشت: در جلسه ای که شانزدهم آذر در معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور دکتر کیخا و نمایندگان سمن های زیست محیطی برگزار شد این دستورالعمل از سوی بیشتر  نمایندگان سمن های زیست محیطی با اعتراض روبرو شد .

سلیمی افزود: همچنین در خصوص مجوز های جدید به سیرک ها باید به این نکته توجه کنیم که غیر ممکن است حیوانی بدون آزار دیدن های فراوان و متمادی در زمان آموزش و بر اساس میل شخصی به اجرای برنامه های نمایشی در سیرک ها بپردازد. این به آن معنا است که اجرای نمایش حیوانات در سیرک ها همراه باشکنجه و حیوان آزاری است و این مساله دقیقاً بر خلاف نظر شرعی مراجع تقلید و علمای دینی است. حال با توجه به این نکته باید از مدیران سازمان محیط زیست پرسید با کدام توجیه مجوز برگزاری سیرک های جدید را صادر می کنند؟

اقدام به واگذاری پیست اسکی خور در البرز بدون موافقت صاحبان اصلی منطقه

 در این روز انتشار آگهی واگذاری پیست اسکی خور در البرز، توسط سازمان خصوصی سازی پیگیری روستائیان منطقه و مسئولان استانی، محیط زیست و منابع طبیعی برای توقف مزایده تا احراز دقیق سند مالکیت را درپی داشته است.

اواخر هفته گذشته اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در اطلاعیه ای از انتشار آگهی واگذاری یک عرصه ملی واقع در روستای خور از توابع بخش آسارا شهرستان کرج سخن به میان آورد که تا کنون رسانه ای نشده بود.

این آگهی مربوط به فروش پیست اسکی خور است که نوبت اول آن به تاریخ ۷ دیماه ۹۳ در یکی از روزنامه های اقتصادی به چاپ رسید. در این آگهی سازمان خصوصی سازی به استناد تکالیف مقرر در قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و مصوبات هیئت واگذاری اقدام به واگذاری املاک قابل واگذاری متعلق به شرکت های دولتی از طریق مزایده کرده است.

بر مبنای این آگهی، یک میلیون و ۱۴۹هزار و ۲۵۲ متر مربع از عرصه و چهار هزار و ۹۵۴ متر مربع از اعیان و همچنین تاسیسات و اماکن رفاهی، ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات پیست اسکی خور با کاربری فرهنگی - ورزشی واقع در البرز - کرج - کیلومتر ۲۲ جاده چالوس به ارزش ۷۹ میلیارد و ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال به مزایده گذاشته شد.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در اطلاعیه خود آورده است که آگهی واگذاری این پیست بر اساس نص صریح قانون و مستندات موجود نمی تواند وجاهت قانونی داشته باشد.

خشکسالی

کاهش ۲۰ درصدی بارندگی در کشور/ بارش نرمال تا نیمه اسفند

روز چهارشنبه اعلام شد بررسی های پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی نشان می دهد بارندگی کل کشور از ابتدای مهر ماه تا ششم بهمن ماه سال جاری کاهش ۱۸.۵ درصدی دارد.

 پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی  در پیش‌بینی فصلی کشور که هفته اول هر ماه به روز می‌شود، گزارشی از وضعیت میانگین بارش استانی کشور از ابتدای سال جاری زراعی تا ششم بهمن ماه و پیش‌بینی بارش و دمای کشور طی سه ماه آینده را ارائه کرده  است.

بر اساس این گزارش، در سه ماه آینده برای میانگین دمای کشور افزایش نیم تا یک درجه بیش از میانگین بلند مدت و برای بارش کشور کاهش ده تا بیست درصد کمتر از میانگین بلند مدت پیش‌بینی شده است.

پهنه بندی خشکسالی دی ماه سال جاری نشان از درجات مختلف  خشکسالی از خفیف تا شدید در اکثر مناطق نیمه غربی و نیمه شمالی کشور دارد.

میانگین ارتفاع بارش استانی کشور از ابتدای سال زراعی جاری تا ششم بهمن ماه نسبت به دوره بلندمدت ۱۸.۵ درصد کاهش یافته است که استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر به ترتیب با  ۶۴.۶، ۵۸ و ۵۵.۳  درصد کاهش، مناطقی هستند که بارش آن‌ها نسبت به دوره بلندمدت بیش از پنجاه درصد کاهش داشته است.

در این مدت استان آذربایجان شرقی با ۶۰.۹ درصد افزایش نسبت به دوره بلندمدت، بیشترین افزایش بارش کشور را داشته است.

پرداخت فوق العاده سختی کار به محیط بانان آغاز شد

در این روز سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور طی نامه ای رسمی با تعیین میزان فوق العاده سختی شرایط کار محیط بانان و 18 شغل کارشناسی تخصصی استانی موافقت کرد.

سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از مهم ترین اولویت های معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید مدیریت خود، پیگیری افزایش حقوق و رفع مشکلات معیشتی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه محیط بانان است، گفت: این موضوعی است که در برنامه ارائه شده از سوی رئیس جمهور هم اعلام شده بود.

مجابی اضافه کرد: در همین راستا طی یکسال گذشته تلاش های گستردهای در حوزه های مختلف برای حصول به نتیجه مثبت در این خصوص صورت پذیرفت که خوشبختانه یکی از این اقدامات که به نتیجه رسیده و آن عبارت از موافقت با اجرایی شدن فوق العاده پرداخت سختی کار است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور طی نامه ای رسمی موافقت خود با تعیین میزان فوق العاده سختی شرایط کار شاغلین در پست های تخصصی سازمان در استان ها را اعلام کرده است، افزود: بر این اساس برای محیط بانان هزار امتیاز و برای 18 شغل کارشناسی تخصصی استانی بین 450 تا 600 امتیاز در نظر گرفته شده است.

کد خبر 2487783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha