۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۶

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

بررسی چگونگی ورود شیر ایرانی به ارم /آتش سوزی در جنگلهای زاگرس

بررسی چگونگی ورود شیر ایرانی به ارم /آتش سوزی در جنگلهای زاگرس

آتش سورزی در ۴۰ هکتار از جنگل‌های ایلام،اصرار برگردشگری درآشوراده،اعلام آلوده نبودن آب شرب تهران و بررسی ورود شیرایرا نی ازمهمترین اخبار محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در این هفته همزمان با هفته محیط محیط زیست شاهد رویداد های مختلفی بود و مسئولان بخش های گوناگون این حوزه آمار و اطلاعاتی تازه ای را ارائه دادند  که در ادامه مهمترین آنها را مرور خواهیم کرد.

خسارت به حدود ۴۰ هکتار از جنگل‌های «شلم» بر اثر آتش سوزی

روز جمعه هفته گذشته همزمان با روز جهانی محیط زیست معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام از خسارت به ۳۰ تا ۴۰ هکتار از جنگلهای ایلام بر اثر آتش سوزی  خبر داد.

حسین کلانتری  اظهار داشت: از مردم خوب استان ایلام بابت همکاری و تلاش برای خاموش کردن آتش در منطقه شلم سپاسگذاری می کنم و بازهم مردم از مسئولان جلوتر بودند.

وی بیان داشت: آتش در منطقه شلم مهار شد که واقعا مردم نقش مهمی در این قضیه داشتند و سنگ تمام گذاشتند.

کلانتری از خسارت به ۳۰ تا ۴۰ هکتار از جنگلهای ایلام بر اثر آتش سوزی شلم خبر داد و گفت: به طور قطع نیازمند همکاری مردم برای عدم بروز چنین حوادثی در استان هستیم.

وی بیان داشت: بازهم از حضور فعال مردم ایلام تشکر داریم و الان جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه در استان وجود ندارد و نیروها هم اکنون در مراحل پایانی کار قرار دارند.

یک درخت هم در آشوراده جابه جا نشده است

روز شنبه همزمان با نخستین روز از هفته محیط زیست رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه هنوز یک درخت در جزیره آشوراده جابه جا نشده اعلام کرد: فعلا هیچ خبری از راه اندازی مجتمع گردشگری در آشوراده نیست .

ابتکار در خصوص مجتمع گردشگری آشوراده اظهار داشت: هیچ خبر قطعی در این زمینه وجود ندارد، چرا که هیچ برنامه و تقاضایی در این زمینه نه روی کاغذ و نه به صورت عملی ارائه نشده و هیچ اتفاقی رخ نداده است.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست همان طور که قبلا اعلام کرده گردشگری در آشوراده نیازمند مقدمات حقوقی است و تا زمانی که این مقدمات فراهم نشود، نمی توان منتظر روی دادن اتفاقی در آشوراده بود.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از میانکاله را در دولت قبل تصرف کرده بودند، اظهار داشت: ای کاش یک هزارم حساسیتی که روی آشوراده وجود دارد در آن زمان روی میانکاله وجود داشت، چرا که درست در وسط پناهگاه حیات وحش میانکاله ویلا سازی شده بود که خوشبختانه با همکاری دادگستری مازندران، طی ۲۰ ماه گذشته هزاران هکتاری که در میانکاله زمین خواری شده بود، پس گرفته شد.

ابتکار یادآور شد: از ۴۰ سال قبل تغییرات کاربری و ساخت و سازهایی در آشوراده انجام شده، اما در حال حاضر حتی یک درخت در این جزیره جابه جا نشده و چیزی واگذار نشده است و بر اساس تفاهم نامه موجود تنها در صورت فراهم شدن شرایط، برخی فعالیت های منطبق بر سیاست ها در چارچوب گردشگری طبیعی اجرا می شوند.

به گفته وی، این اتفاق نه فقط در آشوراده که در دیگر مناطقی که ظرفیت گردشگری طبیعی دارند بدون تخریب رخ می دهد که این کار موجب ارتقای مشارکت محلی می شود، چرا که تجربه نشان داده است بلااستفاده نگه داشتن مناطق طبیعی موجب تخریب، تغییر کاربری و شکار غیرمجاز می شود.

شوک حرارتی علت اصلی تلفات ماهیان سواحل کیش

روز یکشنبه کارشناسان مراکز تحقیقاتی شیلات ومحیط زیست در بررسی ها وتحقیقات خود ضمن رد کردن نقش آلاینده های نفتی و انسانی، شوک حرارتی را عامل اصلی تلفات ماهیان درسواحل کیش اعلام کردند.

فریدون عوفی ، پژوهشگر و عضو هیئت علمی بخش اکولوژی منابع آبی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اخباری که در خصوص مرگ و میر حدود ۱۰۰ کیلو گرم  از ماهیان ناحیه ساحلی (Neritic) از خانواده پهلو نقره ای (Atherinidae) در ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴در جنوب جزیره کیش (ساحل مشرف به پارک آبی)در رسانه ها منتشر شد گفت:برای یافتن علت اصلی  بر اساس مستندات و شواهد علمی و همچنین بر پایه نتایج حاصل از بررسی های میدانی و آزمایشگاهی بررسی های تحلیلی انجام شد.

به گفته وی، نتیجه مطالعات و تحقیقات نگارنده مشخص کرد که  اظهار نظر ها و فرضيه های ارائه شده پيشين از جمله تخليه پساب و فاضلاب و آلودگیهای نفتی كاملا مردود بوده و به لحاظ فني وعلمي قابل استناد نیست و  بر اساس مستندات و اطلاعات، دلیل اصلی تلفات ساردین ماهیان را می توان بهم خوردن تعادل اکولوژیکی دریا و مجموعه عوامل محیطی دانست که به دلیل استرس محیطی و شوک حرارتی ناشی از افزایش ناگهانی درجه حرارت طی یک دوره زمانی کوتاه مدت (۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت ماه) در جنوب جزیره کیش و به دنبال آن شکوفایی غیر سمی جوامع جلبکی و پلانکتونی و در نهایت کمبود اکسیژن تلفات گروه محدود و دسته های کوچک ماهیان عمدتا از خانواده پهلو نقره ای (Atherinidae) را در بخش ساحلی موجب شده است.

آب آشامیدنی تهران به نیترات آلوده نیست/آلودگی برخی شبکه های خصوصی

روز دوشنبه معاون انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در برخی از شبکه های خصوصی تعدادی از شهرک های تهران آب آشامیدنی به نیترات آلوده است گفت: اما آبی که توسط وزارت نیرو تصفیه می شود آلودگی نیتراتی ندارد.

 دکتر سعید متصدی در پاسخ به سوالی درباره آلودگی آب آشامیدنی به نیترات در نشست خبری که در سازمان محیط زیست برگزار شد  گفت : کنترل آب آشامیدنی وظیفه وزارت بهداشت و وزارت نیرو است.

به گفته وی در سال هایی که در شورای شهر فعالیت می کردم متوجه شدیم که بخشی از شبکه های خصوصی آب آشامیدنی به نیترات آلوده است .همین حالا نیز به دلیل اینکه برخی از شبکه های خصوصی از چاه های آلوده به نیترات آب برداشت می کنند احتمال آلوده بودن آب آشامیدنی تهیه شده از طریق این شبکه ها به نیترات وجود دارد.

به گفته وی اما آبی که وزارت نیرو در تصفیه خانه ها از طریق سدها و چاه ها تامین و به عنوان آب شرب فراهم می کند قطعا استاندارد کمتر از ۴۵ میلی گرم نیترات را دارد چراکه وزارت نیرو نسبت به این موضوع حساس است و آن را کنترل می کند.

معاون انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: اما به طور کلی به دلیل ورود فاضلاب به سفره های آب زیرزمینی آب بسیاری از چاه ها آلوده به نیترات است و حتی چند سال پیش چند چاه به دلیل آلودگی بیش از حد به نیترات پلمب شدند.

متصدی اظهار داشت: تنها راه جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی به نیترات جمع آوری فاضلاب از طریق شبکه فاضلاب در تهران است که هرچه سریعتر بایستی تکمیل و راه اندازی شود.

به گفته وی با این حال دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست سنجشی از میزان نیترات آب آشامیدنی در تهران را از تصفیه خانه غرب تهران آغاز کرده و نتایج آن را به زودی اعلام خواهد کرد.

معاون انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا سازمان محیط زیست اولتیماتومی برای تکمیل شبکه فاضلاب به وزارت نیرو نداده است تاکید کرد: این کار نیازمند برنامه زمانبندی است اما در جلسات تامین اعتبار، محیط زیست جهت گرفتن این اعتبار و در اولویت قرار گرفتن آن مدافع وزارت نیرو است.

مخالفت سازمان محیط زیست با خروج کشتی های مستغرق از خلیج فارس

روز سه شنبه معاون دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه صنایع اوراق سازی کشتی ها از مخرب ترین صنایع برای محیط زیست است گفت: سازمان محیط زیست با خروج کشتیهای مستغرق از خلیج فارس مخالف است.

پروین فرشچی اظهار داشت :سازمان محیط زیست به طور کلی با خروج کشتی های مستغرق به ویژه آنهایی که به زیستگاهی مصنوعی برای آبزیان تبدیل شده اند مخالف است اما متاسفانه همانگونه که در مورد کشتی رافائل اتفاق افتاد هیچ مجوز رسمی از سوی هیچ دستگاهی از سازمان محیط زیست برای این اقدام گرفته نشده است.

وی درخصوص خروج کشتی رافائل اظهار داشت: زمانی که این موضوع مطرح شد سازمان محیط زیست اعلام کرد به دلیل اینکه کشتی رافائل تبدیل به زیستگاهی برای آبزیان منطقه شده نباید این اقدام انجام شود. همچنین با توجه به وابستگی فرهنگی مردم منطقه به این کشتی و پتانسیل های طبیعت گردی که ایجاد کرده بود مخالفت خود را با خروج آن اعلام کردیم اما متاسفانه  سازمان محیط زیست نتوانست مانع این اقدام شود.

به گفته وی کشتی رافائل دارای آلیاژهایی است که از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند هستند و به همین دلیل برای خروج آن تنها جنبه اقتصادی در نظر گرفته شد و به خسارت های زیست محیطی آن توجهی نشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۰ کشتی در دریای عمان و خلیج فارس مستغرق هستند تاکید کرد: به طور کلی سازمان محیط زیست با خروج این کشتی ها مخالف است اما متاسفانه برای خروج آنها مجوزی از سازمان محیط زیست گرفته نمی شود.

وی با اشاره به تقاضاهای بسیار زیادی که در حال حاضر برای کشتی سازی، تعمیر کشتی و اوراق کشتی در کشور وجود دارد ابراز نگرانی کرد که صنایع اوراق سازی که یکی از مخرب ترین صنایع برای محیط زیست است در سواحل کشور راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در جهان ۱۰۰ کشور ساحلی وجود دارد اظهار داشت: اما به دلیل خانمان سوز بودن صنایع اوراق سازی برای محیط زیست با وجود صرفه اقتصادی بالای آن تنها ۴ کشور چین، ترکیه، پاکستان و هندوستان دارای صنعت اوراق سازی هستند.

معاون دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: سازمان محیط زیست با شدت و جدیت مخالف استقرار صنایع اوراق سازی در سواحل کشور است.

تکذیب عضویت ارم دراتحادیه باغ وحش های اروپایی

روز چهارشنبه فعالان حقوق حیوانات در حالی مدارک جعلی بودن عضویت با غ وحش ارم در اتحادیه باغ وحش های اروپا را منتشر کرده اند که مدیر عامل این مجموعه ادعای آنها را کذب دانست و گفت: مدارک عضویت در EEP موجود است.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود ۹ ماه قبل مسئولان باغ وحش ارم از ورود شیر ایرانی از طریق موسسه اروپایی باغ وحش ها و آکواریوم ها موسوم به EAZA خبر دادند اما چندی پیش  اخباری مبنی بر جعلی بودن نامه باغ وحش ارم در خصوص ورود شیرهای آسیایی منتشر شد.

در واقع پس از آنکه اعتراضات به ورود ببر سفید و شیرهای ایرانی به باغ وحش ارم به اوج رسید تعدادی از حامیان حقوق حیوانات در مکاتبات جداگانه ای که با مدیران «موسسه اروپایی باغ‌ وحش‌ها و آکواریوم‌ها» داشتند پاسخ هایی را از طریق ایمیل از این موسسه منتشر کردند که ادعاهای مدیران و دامپزشک این باغ وحش در خصوص ارتباط با این موسسه را کاملاً تکذیب می کرد.

کد خبر 2775004

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha