۲۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

بررسی علت سفید شدن مرجانهای خلیج‌فارس/محیط بان دنا در انتظار بخشش

بررسی علت سفید شدن مرجانهای خلیج‌فارس/محیط بان دنا در انتظار بخشش

بررسی علت سفید شدن مرجانهای خلیج‌فارس، محیط بان دنا در انتظار بخشش، اولتیماتوم محیط زیست به باغ پرندگان تهران و اعلام سرانه بیابان در ایران از مهمترین اخبار این هفته در حوزه محیط زیست بود.

به گزارش خبرنگار مهر این هفته حوزه محیط زیست شاهد اخبار گوناگونی بود که در ادامه مهمترین آنها را مرور می کنیم .

بررسی علت سفید شدن مرجان های خلیج‌فارس

در نخستین روز از هفته جاری مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌هایی دریایی سازمان محیط زیست از اعزام تیم کارشناسی به ۷ جزیره خلیج فارس برای بررسی علت سفید شدن مرجان ها خبر داد.

داوود میرشکار  افزود: گزارشاتی مبنی بر سفید شدن مرجان ها در اقصی نقاط خلیج‌فارس به سازمان محیط زیست ارسال شده است.

به گفته وی، بر این اساس سازمان محیط زیست در طی دو هفته آینده تیم‌های کارشناسی متشکل از متخصصان سازمان محیط زیست و متخصصان استانی برای رسیدگی موضوع به جزایر نایبند، خارک، خارکو، قشم، لارک، هنگام و چابهار اعزام خواهند کرد.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست اذعان داشت: این تیم در این مناطق مستقر شده و طی عملیات غواصی، ابعاد و چگونگی سفید شدن آب‌سنگ‌های مرجانی را بررسی خواهد کرد و نتیجه نهایی پس از بررسی توسط سازمان محیط زیست اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پدیده دو سال متوالی است که برای آبسنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس رخ می‌دهد، تاکید کرد: به احتمال زیاد گرم شدن دمای آب عامل بروز این پدیده است، چرا که همزمان با گرم شدن آب و در همین فصل، سفید شدن مرجان‌ها در خلیج‌فارس در طی دو سال اخیر رخ داده و مجددا با سردشدن هوا تعدادی از آنها احیا شده است.

آهوها جزیره خارگ را ترک می‌کنند

روز یکشنبه محیط‌زیست جزیره خارگ اعلام کرد: برای تعدیل جمعیت آهوهای جزیره و کاهش خطر ریسک شیوع بیماری، آنها را برای تکثیر و پرورش از خارگ خارج می‌کنند.

جزیره خارگ یکی از زیستگاه‌های مهم آهو محسوب می‌شود و جمعیت آهوان این جزیره همواره سیر افزایشی داشته است. بر اساس آخرین آمار اعلام شده، بیش از ۴۰۰ راس آهو در این جزیره وجود داشته است.اهالی جزیره خارگ میزبانان خوبی برای این آهوها بوده‌اند و همواره همزیستی مسالمت‌آمیزی با جمعیت آهوان داشته‌اند. جزیره خارگ وسعت چندانی ندارد و با توجه به افزایش جمعیت آهوان، در کوچه و خیابان‌های جزیره نیز شاهد تردد و زندگی آهوها باشیم. خودروهایی برای گرفتن و انتقال آهوها در جزیره مشاهده می‌شود و پس از گرفتن آهوها، آنها را از جزیره خارج می‌کنند.

رئیس محيط زيست جزیره خارگ اظهار داشت: جمعیت آهوان خارگ در چند سال یک نمودار افزایشی محسوس داشته است.

مهدی مخلوعی اضافه کرد: به دلیل گسترش روزافزون صنایع و شرکت‌ها در خارگ و کمبود فضا و زیستگاه برای این آهوان، خطر ریسک بیماری را افزایش می‌دهد.

وی گفت: به دلیل تغیرات ژنتیکی حاصل از جفت‌گیری‌های فامیلی که در بین این جانوران وجود دارد و با توجه به اینکه آهوی دیگری از جای دیگر  وارد جزیره نمی‌شود، سازمان حفاظت محیط زیست بعد از یک تحقیق جامع کارشناسی شده اقدام به کاهش جمعیت آهوان خارگ کرد.

رئیس محيط زيست جزیره خارگ افزود: آهوان به صورت امانی در اختیار افراد دارای پروانه تکثیر و پرورش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این واگذاری‌ها با اولویت استان بوشهر صورت می‌گیرد و در صورت نبود متقاضی در استان، برای تکثیر و پرورش و بهره‌برداری از جمعیت حاصله در زیستگاه‌های دیگر استان‌های کشور انجام می‌شود.

مخلوعی تاکید کرد: این اداره با هماهنگی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به زنده‌گیری و خروج آهوان از جزیره کرده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا این کار به افراد بومی واگذار نمی‌شود، گفت: اگر ما فضا و زیستگاه داشتیم که دیگر نیاز به تعدیل جمعیت نداشتیم.

رئیس محيط زيست جزیره خارگ بیان کرد: با این حال اگر کسی در خارج از خارگ مکان مناسب برای پرورش داشته باشد، می‌تواند از طریق اداره کل اقدام کرده و بعد از کسب مجوز تکثیر و پرورش، اقدامات لازم را انجام دهد.

محیط بان دنا در انتظار بخشش اولیای دم

روز دوشنبه مشاور رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به برگزاری جلسه دادگاه بعدی محیط بان دنا در چهارم مهر، از اولیای دم مقتول، عفو با شرایط آسان تر را برای این محیط بان درخواست کرد.

دکتر اسماعیل کهرم ، افزود: در جلسه دادگاه شهریور ماه که برای غلامحسین خالدی برگزار شد اولیای دم مقتول پذیرفتند که با دریافت مبلغی معادل یک میلیارد تومان رضایت دهند.

به گفته وی، با توجه به اینکه سازمان محیط زیست و این محیط بان توان پرداخت چنین مبلغی را ندارند و همچنین با توجه به اینکه حدود سه ماه پیش دیوان عالی کشور حکم قصاص محیط بان را نقض کرد، سازمان محیط زیست و خانواده این محیط بان از اولیای دم درخواست عفو با رحمت بیشتری دارد تا بتوان با تامین مبلغی معادل دیه و یا کمی بیشتر از آن مراحل قانونی را طی کرد.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: خالدی که در زمان حادثه ۳۶ ساله بود حالا نزدیک به ۵ سال است که در زندان یاسوج به سر می برد و شرایط خانوادگی همسر و فرزندش بسیار نابسامان است لذا انتطار می رود اولیای دم این محیط بان و خانواده وی را مورد لطف قرار داده و با شرایط آسان تری رضایت دهند.

بررسی علت مرگ ۷ راس کل و بز در زیستگاه های طالقان

در این روز مدیرکل محیط زیست استان البرز از کشف ۷ راس لاشه کل و بز در زیستگاه های طالقان خبر داد و افزود: محیط بانان در منطقه برای رویارویی با شیوع هر نوع بیماری مهلک در حیات وحش منطقه به حالت آماده باش درآمدند.

 حسین محمدی گفت : پس از اینکه دامداران و جوامع محلی در وجود  ۷ راس لاشه کل و بز را در زیستگاه های طالقان گزارش کردند، محیط بانان در منطقه برای رویارویی با این مسئله به حالت آماده باش در آمدند و کارشناسان اداره کل دامپزشکی نیز مطالعات خود را برای بررسی علل مرگ حیات وحش در زیستگاههای طالقان آغاز کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: در صورت اعلام نظر کارشناسان دامپزشکی نتایج به اطلاع شهروندان استان البرز می رسد.

وی تصریح کرد:علائم و نشانه های مشاهده شده بر روی لاشه حیوانات مشابه به موارد قبلی در استانهای زنجان و قزوین است.

حسین محمدی از همکاری و حضور سازمان هلال احمر،اداره امور آب،همیاران،شکارچیان قانونمند و حامیان محیط زیست در این شهرستان در پیشگیری از شیوع بیماریهای احتمالی در بین دام و احشام دامداران قدردانی کرد.

گفتنی است، در جریان سرشماری تابستانه حیات وحش شهرستان طالقان که طی هفته گذشته صورت گرفت، در مجموع تعداد ۲۶۷۳ کل و بز وحشی در زیستگاه های طبیعی این شهرستان شمارش شده اند که با شیوع بیماری مهلک طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در خطری بسیار جدی قرار دارند.

اولتیماتوم محیط زیست به باغ پرندگان تهران

روز سه شنبه مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست، از اولتیماتوم ۳ هفته ای به مسئولان باغ پرندگان تهران برای ساماندهی پرندگان غیر مجاز خبر داد.

علی تیموری  با بیان اینکه بسیاری از پرندگان باغ پرندگان تهران بدون مجوز سازمان محیط زیست خرید و فروش و نگهداری می شوند، افزود: در کمیته ساماندهی باغ های پرندگان و باغ وحش ها قرار شد در فاز نخست برای تمام پرندگان باغ پرندگان تهران میکروچیپ نصب شود.

به گفته وی، از آنجا که باغ پرندگان تهران چارچوب ها و ضوابط محیط زیست را رعایت نمی کند، در جلسه ای که با محیط زیست استان تهران برگزار شد، شناسایی پرندگان غیرمجاز این باغ در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست بیان کرد: بسیاری از پرندگان این باغ مجوز نگهداری و خرید و فروش ندارند و بر خلاف مقررات سایتیس و همچنین سازمان محیط زیست به صورت قاچاقی خرید و فروش و نگهداری می شوند.

تیموری اظهار داشت: از آنجا که این باغ پیش از ابلاغ ضوابط مربوط به باغ وحش ها توسط سازمان محیط زیست راه اندازی شده، مجوز این سازمان را ندارد اما پس از ابلاغ این موارد بایستی قوانین و مقررات محیط زیست را رعایت کند.

وی افزود: بر اساس جلساتی که با شهرداری منطقه ۴ و محیط زیست استان تهران برگزار شده است، با اولتیماتوم ۳ هفته ای بایستی وضعیت این باغ ساماندهی شود، درغیر این صورت سازمان محیط زیست از طریق مراجع قضائی عمل می کند.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست تأکید کرد: در صورت رعایت نکردن موازین زیست محیطی در وهله اول پرندگان غیرمجاز از این باغ جمع آوری و به باغ های پرندگان مجاز منتقل می شوند و در صورت ادامه این روند باغ پرندگان تهران تعطیل می شود.

سرانه بیابان در ایران ۲ برابر آمار جهانی

روز چهارشنبه قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع با بیان اینکه سرانه بیابان در کشور بیش از ۲ برابر سرانه جهانی است، گفت: در طول برنامه ششم سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از کانون های بحرانی، بیابان زدایی می شود.

ناصر مقدسی  درباره وضعیت بیابانزایی در کشور گفت: در حال حاضر پدیده گرد و غبار مشکلات جدی برای مردم کشور در مناطق غربی، جنوب غرب و مناطق مرکزی و به ویژه زابل در سیستان و بلوچستان ایجاد کرده که  قسمت عمده منشا این گرد و غبار از بیرون مرزها و کانون های ریزگرد عراق، سوریه، اردن و عربستان است  اما  در کنار آنها کانون ها و چشمه های گرد و غبار در داخل کشور نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات بلند مدت طی برنامه ششم برای کنترل کانون های بیابانی اظهار داشت: ایران ۲.۱ درصد از خشکی های جهان را به خود اختصاص داده و  ۴.۲ درصد پدیده‌های بیابانی فاقد پوشش را در خود جای داده است.

قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع با بیان اینکه ۶۱ درصد از مساحت کشور در اقلیم خشک و فراخشک قرار دارد، تصریح کرد:  ۳۲.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور در وضع بیابانی قرار دارد، که البته  در تقسیم‌بندی‌های اکوسیستمی، ۴۳.۷ میلیون هکتار از اراضی کشور در زمره اکوسیستم های بیابانی است.

به گفته مقدسی، ۲۰ میلیون هکتار از اکوسیستم  بیابانی ایران  تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد که  که از این مقدار ۶.۴ میلیون هکتار در محدوده کانون‌های بحرانی است که در  ۱۸ استان کشور پراکنده است.

وی افزود: برای این ۷ میلیون هکتار کانون های بحرانی بیابان زایی کشور طرح های تفصیلی و مدیریتی تهیه شده و با توجه به منابع اعتباری که در اختیار سازمان جنگل ها قرار می گیرد، سعی می شود این مناطق کنترل شوند.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری  تأکید کرد: طی برنامه ششم توسعه سالانه  ۵۰۰ هزار هکتار از کانون های بحرانی کشور بیابان زدایی می شود که این میزان نسبت به گذشته جهش بزرگی محسوب می شود.

مقدسی با بیان اینکه سرانه بیابان در کشور ۰.۵ هکتار و در جهان ۰.۲۲ هکتار است یادآور شد: بنابراین سرانه بیابان در کشور بیش از ۲ برابر سرانه جهانی است یعنی بیش از ۲۰ درصد مساحت کشور را اراضی بیابانی تشکیل دهد.

کد خبر 2917498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha