۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۲۵

عباس میرهاشمی به مهر گفت:

22 عکس انقلابی به جشنواره فجر دادیم/ تغییرات کارشناسی باشد

22 عکس انقلابی به جشنواره فجر دادیم/ تغییرات کارشناسی باشد

میرهاشمی دبیر چندین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر و رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به بررسی برخی تغییرات در این دوره از جشنواره پرداخت.

سیدعباس میرهاشمی رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و همکاری این انجمن در ارائه آثاری از عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بیان کرد: بخش انقلاب و دفاع مقدس در تمام ادوار مختلف جشنواره هنرهای تجسمی فجر از جمله موضوعات اصلی این رویداد بوده است و در دوره های مختلف گالری اصلی موزه هنرهای معاصر تهران به آثاری مستند با موضوع انقلاب و دفاع مقدس اختصاص می یافت که یادآور روزهای خاطره انگیز آن روزگار بود. در دوره ای نیز آثار تصویرسازی با موضوع انقلاب مورد توجه قرار گرفت که شاهد آثاری جذاب و دلنشین با این موضوع بودیم و در این دوره نیز به انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس پیشنهاد شد که آثاری را با این موضوع در اختیار جشنواره فجر بگذارد که این پیشنهاد را پذیرفتیم و امسال 22 عکس از 22 عکاس دوره انقلاب در موزه هنرهای معاصر فلسطین روی دیوار رفته است.

وی افزود: این عکس ها اطلاعات بسیار خوبی را همراه خود دارند که با توجه به تلاش انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در آماده سازی، ویرایش و گردآوری اطلاعات این آثار امیدوارم نتیجه خوبی را برای مخاطبان نیز به همراه داشته باشد.

عکس‌های دیده‌نشده از انقلاب و جنگ داریم

میرهاشمی با اشاره به آثار بسیاری که از دوره انقلاب و دفاع مقدس هنوز دیده نشده باقی مانده است، یادآور شد: این عکس های دیده نشده از عکاسان حرفه ای و عکاسانی که در استان های مختلف کشور در این زمینه فعالیت داشته اند، نیازمند سیاست گذاری مدون و مستمری است که بتواند از سراسر ایران گردآوری شود و در دوره های آتی این جشنواره به نمایش گذاشته شود اما تاکنون این اتفاق بنا به کم لطفی هایی که نسبت به این موضوع صورت گرفته است، هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته است.

میرهاشمی درباره رویکرد غیر رقابتی این دوره از جشنواره تجسمی فجر نیز بیان کرد: غیر رقابتی بودن تعریفی دارد، یعنی این که آثار بدون انتخاب وارد جشنواره شده است که اگر این طور باشد چندان پسندیده نیست و لازم است که جشنواره تجسمی فجر رویکرد و سیاست گذاری مشخصی را داشته باشد و با توجه به این رویکرد و سیاست آثار را انتخاب کند که همین انتخاب در واقع نشان می دهد رقابتی برای ورود به جشنواره وجود دارد اما ممکن است جایزه و هدیه خاصی به برگزیدگان و صاحبان آثار تعلق نگیرد که در این صورت نیز جشنواره باید اهداف خود را مشخص کند و به آن پایبند باشد.

مدیر چندین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به این تغییرات در جشنواره امسال اظهار کرد: هر اتفاقی در حوزه فرهنگی نیازمند پوست اندازی است تا بتواند جایگاه شایسته خود را پیدا کند و من امیدوارم که این جشنواره نیز تغییر و تحولاتش بر اساس مشورت های کارشناسی شده باشد و بر اساس یک طرح ذهنی پیش نرود.

وی تأکید کرد: موضوع جشنواره ها مقوله ای است که در دوره های اولیه این جشنواره نیز مطرح شد اما لاینحل باقی ماند چرا که زمانی می توان از این رویداد به عنوان جشنواره جشنواره ها یاد کرد که همه جشنواره های تجسمی بر اساس سیاست ها و اهداف وزارت ارشاد برگزار شود و داوری آثار آن نیز مورد تأیید و قبول وزارت ارشاد باشد و در چنین شرایطی می توان آثار برتر این جشنواره ها را در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش گذاشت اما سوال اینجاست آثاری که چندین بار در جشنواره های دیگر دیده شده است، چه جذابیت و پیشبردی را برای نمایش در جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد داشت.

تاخیر در برنامه‌ریزی‌ها آسیب‌زا است

این عکاس همچنین تأخیر در برنامه ریزی برای این جشنواره را از نقاط ضعف این جشنواره برشمرد و متذکر شد: این تأخیرها در برنامه ریزی و اجرای سیاست گذاری ها به جشنواره آسیب می زند و امیدوارم که برای دوره بعد در زمان مناسب برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

میرهاشمی در بخش دیگری از سخنانش یکی از مزایای این جشنواره را دخالت و حضور انجمن های تخصصی ذکر کرد و گفت: این که انجمن های مختلف هنری در این دوره حضور دارند و توانسته اند به این ترتیب جایگاه واقعی خود را پیدا کنند، از نکات مثبت این دوره از جشنواره و لازم است که رفتار مدیران جشنواره و سیاست گذاران آن نیز با انجمن ها و تشکل های مختلف بر اساس تفاهم، توافق و برنامه ریزی باشد تا به رشد بیانجامد.

وی در پایان تصریح کرد: در هر حرکتی که عموم انجمن های هنری مورد توجه باشند، با توجه به این که افراد شاخصی در تشکل ها فعالیت دارند، می تواند برکات زیادی برای هر فعالیت هنری به همراه داشته باشد.

هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با رویکرد غیر رقابتی و سپردن امور آن به انجمن های تخصصی و همراه با بیش از یک هزار اثر در رشته های خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی، سفال و سرامیک هنری، پوستر، کاریکاتور ، عکاسی و تصویرگری 14 بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار کرد.

نمایشگاه بخش انقلاب و ایثار و شهادت از برنامه های هفتمین «جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر» است که با 22 عکس انقلاب، 30 نقاشی انقلاب و 37 اثر نقاشی و تصویرگری با موضوع ایثار و شهادت در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شده است.

نمایشگاه «پیامبر مهربانی» نیز از برنامه های هفتمین «جشنواره هنرهای تجسمی فجر» در خانه هنرمندان ايران برپاست.

کد خبر 2495066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha