۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۳۵

آیت الله استادی:

انتشار آثار دینی باید با سرعت و دقت بیشتری انجام شود

انتشار آثار دینی باید با سرعت و دقت بیشتری انجام شود

قم - عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه کندی انتشار آثار دینی به مصلحت نیست گفت: نباید تهیه و چاپ آثار حوزوی با شیوه‌های رایج اداری انجام شود بلکه باید با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله رضا استادی ظهر پنج شنبه در مراسم رونمایی از کتاب موسوعه الشهید الثانی که با حضور آیت الله آملی لاریجانی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: اکنون در شرایطی هستیم که باید تراث اسلامی احیا شده و انتشار یابد.

وی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های صورت گرفته در انتشار مجموعه آثار علمای برجسته اسلامی بیان داشت: یکی از ضعف‌هایی که دامن‌گیر این نوع تألیفات است بی توجهی به سیر و تغییرات است.

لزوم ذکر منابع و ماخذ آثار علمی

عضو جامعه مدرسین حوزه با تأکید بر اینکه شرح حال نوشتن علما باید بر اساس مجموعه افکار و آثار آنها ارزیابی شود، گفت: این مسئله مهم است که علما در طول عمر خود چگونه و در چه شرایطی زندگی کرده‌اند و تحت تأثیر چه شخص و مکتبی هستند.

وی با انتقاد از بی توجهی به تاریخ علم اظهار داشت: اگر به تاریخ علوم مختلف مسلط شویم می‌توانیم آسیب‌های توقف علوم و علما را در دوره‌های مختلف تاریخی بررسی کنیم.

آیت الله استادی با تأکید بر اینکه هنوز سئوالات و شبهات زیادی در زمینه تاریخچه علوم اسلامی پیش روی ما است، افزود: باید نظریات و اندیشه‌های علما را طی قرون مختلف به صورت منظم و مستدل درباره آثار برجسته اسلامی بررسی کرد و به نتیجه مدون رسید.

ضرورت امتناع از موازی کاری در انتشار آثار اسلامی

وی یکی از ویژگی‌های مهم علما را اخلاص در نگارش اندیشه‌ها و آثار خود عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که بعضا در ارائه آثار توسط علما مشاهده می‌شود این است که منابع و مأخذ گفته نمی‌شود که این درست نیست.

آیت الله استادی با تأکید بر اینکه نباید در تحقیق و بررسی علوم اسلامی موازی کاری صورت بگیرد، گفت: یکی از برکات موسوعه نگاری طلاب این است که باعث ایجاد یک گروه علمی شناخته شده می‌شود و می‌تواند مراجعین را به حوزه‌های تخصصی سوق دهد.

وی با بیان اینکه ۱۵ سال برای گردآوری این موسوعه و موسوعه‌های نظیر آن زمان زیادی است، گفت: باید این گونه فعالیت‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. زیرا فعالیت‌های علمی با شیوه‌های اداری همخوانی ندارد بلکه باید با مشی بزرگان و شیوه طلبگی که در کسب و تحقیق علم شب و روز را نمی‌شناسند، نسبت به احیای آثار بزرگان اقدام کرد.

کد خبر 2512220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha