۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۵۶

مهدی هاشمی در افتتاحیه دوره جدید «سینماتک»:

سینماتک متعلق به فیلم‌های خاص برای افراد خاص است

سینماتک متعلق به فیلم‌های خاص برای افراد خاص است

مهدی هاشمی در مراسم افتتاحیه دوره جدید برنامه‌های «سینماتک» موزه هنرهای معاصر گفت که سینماتک متعلق به فیلم‌های خاص برای افراد خاص است.

به گزارش خبرگزاری مهر، افتتاحیه دوره جدید برنامه‌های «سینماتک» موزه هنرهای معاصر تهران با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل تجسمی و جمعی از هنرمندان و منتقدان سینما و سینما دوستان عصر روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه برگزار شد.

مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم گفت: راه اندازی و فعالیت سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران از سال گذشته از مهم ترین دغدغه‌های ما بود تا سینماتک محلی برای اندیشه، تفکر و سینما باشد اما مشکلات فنی صدا و تصویر در سالن «سینماتک» وجود داشت که با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت توسعه و مدیریت، صدا و تصویر سالن به روز شد.

وی توضیح داد: «سینماتک» از اصلی‌ترین نهادهایی بوده که در موزه هنرهای معاصر تهران راه‌اندازی شده و دوره‌های طلایی داشته است و امیدواریم در دوره جدید هم محلی برای عاشقان سینما و منتقدان باشد و آرشیو سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران از فیلم های مطرح ایران و جهان تهیه شود.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به تاریخ شکل گیری «سینماتک» از دهه۱۹۳۰  در پاریس و تاثیرات آن گفت: امروز در هنرهای تجسمی مباحث بین رسانه ای و چند رسانه ای پر رنگ شده و اهمیت یافته است و هنرمندان تجسمی نیاز دارند سینما را بشناسند «سینماتک» موزه هنرهای معاصر تهران یک جریان حرفه ای را آغاز کرده و امیدواریم روز به روز به اهداف هنری خویش برسد و جریان موفقی در سینمای تفکر باشد.

موزه هنرهای معاصر

علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در ادامه این مراسم با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی و هنری کشور نسبت به میزان استاندارد گفت: در بازسازی «سینماتک» موزه هنرهای معاصر تهران و سایر بخش های موزه از نظرات هنرمندان و کارشناسان هنر استفاده شد وگروه فنی وعمرانی و گروهی از هنرمندان در کنار هم کار را پیش بردند. بازسازی فضاهای هنری بیانگر آن است که در دولت وبخش فرهنگی، این فضا مورد توجه هستند.

کاراندیش با تاکید بر توجه به توسعه فرهنگ و هنر گفت: برای رشد و توسعه در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید از راه هنر بهره گرفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه هایی در راستای حمایت از هنرمندان پیشکسوت و همچنین رشد و تعالی جوانان در راه هنر گفت: فضای جدید هنری در کشور نداریم و فضاهای موجود می‌بایست به خوبی نگهداری شود و مورد استفاده قرار گیرد. در بازسازی فضاها از نظرات اصحاب فرهنگ و هنر استفاده می شود تا متناسب با فضای هنری و تخصصی بازسازی شود. بازسازی هایی در دوره های گذشته انجام شده بود اما چون فقط نگاه عمرانی و فنی مدنظر بوده، مشکلاتی در بعضی فضاهای پیش آورد.

مهدی هاشمی بازیگر تئاتر و سینما نیز در این مراسم با ذکر خاطراتی از تماشای فیلم در «سینما تک» و فیلمخانه در چند دهه پیش گفت: سینما تک فضایی برای دیدن فیلم های خاص است و علاقه مندان خاص سینما در «سینماتک» فیلم ها را می بینند.

موزه هنرهای معاصر

هاشمی با تاکید بر مشخصه «سینماتک» برای نمایش فیلم خاص برای افراد خاص گفت: این فیلم ها را نباید در سالن های بزرگ سینما و برای عموم نمایش داد، خواص فیلم ها را می بینند تا بر عوامی که با کتاب و افکار والا جدال دارد، تاثیر بگذارند.

بازیگر تئاتر وسینما با اشاره به پدیده «سینما تک زدگی» و بیان خاطره ای از تماشای فیلم «ایثار» تارکوفسکی گفت: باید همیشه یادمان باشد کسانی را که بدون چشمداشت مادی با شجاعت حرف ها و پیام های والایی را با سینما بیان کرده اند، بزرگان دنیای کمیک افکار متعالی و انسانی داشتند و به این خاطر فیلم هایشان ابدی است .

هاشمی افزود: امروز باید سینما گرانی مانند پرویز کیمیاوی در این مراسم باشند. من در جوانی به فیلم های سینماتکی معتاد بودم و دیدن این فیلم ها در فیلم خانه برای ما دنیایی بود.

شادمهر راستین فیلمنامه نویس در افتتاحیه دوره جدید «سینماتک» موزه هنرهای معاصر تهران گفت: علاقه مندان و مخاطبان «سینماتک» باید فیلم های خاص و نابی را که دوست دارند در «سینماتک» ببینند و فیلم هایی را که جایی دیگر دیده نمی شود و مدیران دولتی توصیه نمی کنند، با هم در «سینماتک» ببینند.

راستین به فیلم «دایی جان» ژاک تاتی اشاره کرد و گفت: سینما تئاتر کوچک و خانه فرهنگ در قلهک با فیلم «دایی جان» افتتاح شد و امروز سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با این فیلم دوباره فعالیتش را آغاز می کند.

موزه هنرهای معاصر

راستین با اشاره به معماری در سینما بیان کرد: درک فضا وشهر مدرن وانسان بی هویت در شهر مدرن با لایه های آبستره در مجموعه آثار تاتی دیده می شود.

راستین اظهار امیدواری کرد «سینماتک» با نمایش فیلم های خاص که در جایی دیگر نمایش داده می شود حرکتی آوانگارد را داشته باشد.

امیرحسین سیادت مدیر «سینماتک» موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این مراسم گفت: «سینماتک» موزه هنرهای معاصر تهران در دوره ای رونق داشت اما شرایط امروز با روزهای رونق سینما تک متفاوت است، امروز راحت می توان فیلم ها را پیدا کرد ودید اما آن سال ها دسترسی به فیلم ها میسر نبود و «سینما تک» این خلا را پر می کرد. بنابراین در این دوره نیاز است به سینمای خاص فکر کنیم و در آیین جمعی و در سالن، فیلم ببینیم که این نیازمند رویکرد تازه است.

سیادت با اشاره به انتخاب فیلم «دایی جان» برای آغاز دوره جدید فعالیت «سینماتک» موزه هنرهای معاصر تهران گفت: «دایی جان» فیلم مهمی در تاریخ سینـماست و برای امروز نیز مناسب است. در سینما تک سعی می شود سراغ فیلم های کمتر نمایش داده شده و فیلم هایی که کمتر در دسترس هستند برویم.

موزه هنرهای معاصر

مدیـر سینـما تک موزه هنرهای معاصر تهران درباره برنامه های فصل بهار سال آینده سینـما تک گفت: مجموعه  فیلم های فیلمسازان مدرسه برلین به عنوان جریانی که نوپاست اما به مرور جای خود را در اروپا باز می کند و در ایران کمتر شناخته شده است و طیف متنوع انیمیشن های ژاپنی برنامه های بهار سال آینده سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران است اما در کنار آنها سراغ تک فیلم، هفته فیلم، تاریخ سینمای ایران و جهان و سینمای مستند و کارگاه فیلم هم خواهیم رفت.

در این مراسم فیلمی از فعالیت های دوره گذشته «سینماتک» موزه هنرهای معاصر تهران در بیش از ۱۰ سال قبل و فیلمی درباره سینما تک پاریس نمایش داده شد.

پس از مراسم مسئولان، هنرمندان وسینما دوستان با هم به تماشای فیلم «دایی جان» ژاک تاتی نشستند.

کد خبر 2515645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha