۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۲۰:۲۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

بهترین کارگران زحمتکشان عرصه معدن هستند/اجرای طرح توسعه معدن طزره

بهترین کارگران زحمتکشان عرصه معدن هستند/اجرای طرح توسعه معدن طزره

دامغان - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سختی کار در محیط معدن، ضمن تاکید بر اینکه بهترین کارگران زحمتکشان عرصه معدن هستند، گفت: کارگران معدن دور از جلوه های زیبای زندگی کاری عظیم می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی بعد از ظهر چهارشنبه و پس از ورود به شاهرود در جمع کارگران معدن طزره البرز شرقی در شهرستان دامغان، اظهار داشت: کارگران معدن با کار در محیط های تاریک و خطرناک به صورت شبانه روز و به دور از جلوه های زیبای زندگی کاری بس عظیم می کنند و ما مسئول در قبال رفاه این عزیزان وظیفه اخلاقی داریم.

وی با اشاره به اینکه برای معدن طزره به امید خداوند از خرداد ماه سال آینده برنامه های ویژه ای در دستور کار قرار گرفته است افزود: امیدواریم با انجام این قبیل امور بتوانیم قدم مثبتی برای رفاه حال کارگران عزیز برداریم.

حضور وزیر کار در شاهرود

اجرای طرح توسعه معدن طزره در سال ۹۴

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به برنامه مدیران معدن زغال سنگ طزره که زیرمجموعه شرکت زغال سنگ البرز شرقی شاهرود است برای طرح توسعه این معدن، تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تامین منابع مالی این طرح مساعدت کامل خواهد کرد.

ربیعی با تاکید بر لزوم گسترش معدن طرزه، اظهار داشت: با تحقق طرح توسعه معدن زغال سنگ ناحیه طزره، هزار شغل ایجاد و به مجموعه معدن کاران و فعالان بخش در استان سمنان اضافه شود.

وی ادامه داد: در اجرای طرح توسعه و افزایش تعداد معدنکاران در معدن طزره، سرمایه گذاران باید استفاده از فناوری های جدید را در صنعت معدن در دستور کار خود قرار دهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل معدن در معدن زغال سنگ طزره در استان سمنان اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح با توجه به اختصاص یافتن حق سختی کار، افزایش میزان دستمزد کارگران را به همراه دارد.

حضور وزیر کار در شاهرود

حواشی ورود وزیر به معدن طزره

اما بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معدن طزره با حاشیه های فراوانی، از جمله خروج حدود ۲۰۰ کارگر عمدتا غیر بومی معدن «طبق اظهارات کارگران حاضر در مجموعه» برای روبه رو نشدن با وزیر کار، قرائت متنی از پیش تنظیم شده توسط یکی از کارگران در تمجید اوضاع معدن، اعتراض برخی از کارگران به اوضاع معیشتی نیز همراه بود.

یکی از کارگران بخش استخراج معدن طزره درباره خروج تعدادی از کارگران در منطقه ورودی معدن به خبرنگار مهر گفت: از اوایل صبح نوید ورود وزیر به محوطه معدن را به کارگران داده بودند و تعداد قابل توجهی کارگر منتظر ورود وی و بیان مشکلاتشان بودند.

حسین با سابقه هشت سال کار در عمق زمین، ادامه می دهد: تا ظهر کارگران را در محوطه بدون صرف ناهار و در سرمای هوای کوهستانی طزره به انتظار نگاه داشتند و بلافاصه پیش از ورود وزیر کار، مسئولان شرکت نسبت به خروج کارگران که عمدتا غیر بومی نیز هستند، اقدام کردند.

وی می افزاید: عمده مشکلات معیشتی برای زندگی کارگران غیر بومی در معدن طزره وجود دارد و کمترین حق این کارگران بیان مشکلاتشان در نزد وزیر کار بود که متاسفانه از آنها سلب شد.

این کارگر معدن طزره با اشاره به مشکلات فراوان معیشتی موجود در این منطقه اقتصادی، می گوید: در معدن طزره دو نوع کارگر وجود دارد که برخی زیر نظر پیمانکار و برخی دیگر تحت استخدام اصطلاحا شرکتی هستند و باید گفت آن دسته از کارگرانی که تحت نظارت پیمانکار هستند به مدت چهار الی پنج ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند.

حسین ادامه می دهد: پرداخت معوقات یکماه ای که در بدو ورود و برای سکوت کارگران در قبال مشکلات بیان شده بود تنها از آن کارگران شرکتی است و ما کارگران پیمانکاری نه تنها از عیدی محروم هستیم بلکه پنج ماه حقوق معوقه نیز طلب داریم.

وی می افزاید: به همه این موارد عدم وجود طرح طبقه بندی کارگران، عدم پرداخت جذب تونل یا وجه مازاد پرداختی به کارگران اعماق زمین، عدم پرداخت چهار درصد معوقات بیمه برای بازنشستگی، عدم پرداخت سختی کار و ... را بیفزایید.

حضور وزیر کار در شاهرود

با حقوق ۷۰۰هزار تومانی نمی توان زندگی کرد

دیگر کارگر معدن طزره با تائید سخنان همکار خود، می گوید: از چهار ماه پیش تا کنون با ۷۰۰هزار تومان زندگی می کنم و این درحالی است که مهندسان و اصطلاحا پشت میز نشینان شرکت از حقوق های میلیونی برخوردارند و جالب اینجاست که کارمندان دفتری به جای ما مبالغ تحت عنوان سختی کار را دریافت می کنند.

محمد علی با اشاره به سختی کار معدن، می افزاید: بیش از ۱۸سال در معدن کار کرده ام و امروز با وجود مشکلات تنفسی مانند آب آوردن ریه و تنگی نفس تنها ۹۰۰ هزار تومان دریافت می کنم که آن را نیز به مدت چهار ماه است نگرفته ام.

وی می افزاید: پیش از این دوبار به اوضاع معیشتی خود اعتراض داشتیم و هر بار با توبیخ ها و تعهد نامه های حراستی روبه رو شدیم و این بار نیز به واسطه بیان مشکلات قطعا با برخورد های قهرآمیز روبه رو می شویم اما در نهایت می خواهم این را بگویم که چرا وزیر محترم کار برای ما کارگران حتی پنج دقیقه نیز وقت نمی گذارند تا مصاعب مارا بشنوند.

این کارگر معدن در پاسخ به این سوال که چه سخنی با مسئولان ذی صلاح دارید، می گوید: زندگی کاری ما امروز سراسر مشکل است ما از مسئولان می خواهیم تا به حرف دل هایمان گوش فرا دهند، در معدن طزره از غذای روزانه تا عدم پرداخت سختی کار، طبقه بندی کارگران، بیمه بازنشستگی و ... با مشکل روبرو است اما متاسفانه مجالی برای بیان این مشکلات نیست.

محمد علی با انتقاد از وضعیت معیشتی معدن طزره، اظهار دارد: در بدو ورود وزیر متنی از پیش طراحی شده برای قرائت در مدح و تمجید از شرایط معیشتی و کاری کارگران آماده شد که البته این متن نه تنها کذب است بلکه حرف دل حتی عده ای قلیل از کارگران طزره نیز نیست.

حضور وزیر کار در شاهرود

خط فقر در زندگی معدنچیان کجاست

دیگر کارگر معدن که خود را جانباز جنگ تحمیلی نیز معرفی می کند و قطره ای اشک را میهمان چشم خود می بیند، می گوید: بنده ۱۸سال سابقه کار دارم و با وجود کار سخت در قسمت استخراج، تنها ماهی یک میلیون تومان دریافت می کنم که با وجود چهار فرزند بزرگ این میزان کافی نیست.

حسین آجدانی درحالی که قطرات اشک امان سخن گفتن به او نمی دهند، می افزاید: دردمان را باید به چه کسی بگوئیم چراکه آخرین بار که برای بازگو کردن مشکلاتمان نزد مدیر عامل معدن رفتیم به ما گفتند همین میزان نیز برایتان زیاد است.

وی ادامه می دهد: به این وضعیت اسفناک ماهانه ۳۰۰ هزار تومان اقساط بانکی را نیز بیفزائید در آن صورت یکی از مسئولان به من بگوید چگونه باید زندگی ام را بچرخانم.

یکی از همکاران حسین در تائید سخنان او می گوید: بنده ۲۵ سال سابقه کار در معدن را دارم و نه تنها به کمبود حقوق بلکه به عدم پرداخت بیمه نیز اعتراض دارم بسیاری از کارگران هستند که حداقل در طول خدمت کامل خود بین چهار تا پنج سال سابقه بیمه خود را بر باد رفته می بینند.

علی با اشاره به عدم پرداخت پاداش خدمتی به صورت کامل اظهار دارد: با مراجعه به شرکت بیمه متوجه شده ام که شرکت بیش از ۱۲میلیون تومان حق بیمه مرا پرداخت نکرده است و این در صورت بازنشستگی قطعا به ضرر من خواهد بود حال چه کسی این کارها را در حق کارگران انجام می دهد، خدا می داند.

وی ادامه می دهد: پاداش خدمتی ما مانند سایر نهادهای موجود در کشور، هم اکنون بیش از ۶۰ میلیون تومان است لیکن اگر شرکت البرز شرقی حداکثر ۲۵ میلیون تومان پس از دو سال دوندگی به ما پرداخت کند باید راضی باشیم.

حضور وزیر کار در شاهرود

ممانعت از ورود خبرنگاران رسانه های محلی همراه وزیر به داخل معدن

از دیگر حواشی حضور وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی در معدن طزره می توان به ممانعت از ورود خبرنگاران و عکاسان نشریات و رسانه های محلی به داخل معدن در هنگام ورود ربیعی به تونل شماره یک استخراج طزره اشاره کرد این در حالی است که معاون معدن مجوز ورود سه خبرنگار میهمان از پایتخت را صادر کرد.

معادن زغال سنگ طزره، وابسته به شرکت زغال سنگ البرز شرقی است که دفتر مرکزی آن در شهرستان شاهرود قرار دارد.

طزره در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته کوه های البرز واقع شده است. متوسط ارتفاع منطقه دو هزار و ۲۰۰ متر از سطح دریا بوده و هوای سرد، پوشش گیاهی فقیر و محدودیت انرژی از ویژگی های خاص این منطقه است.

حضور وزیر کار در شاهرود

دامغان مقصد بعدی وزیر کار

پس از بازدید از معدن طزره، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفری از پیش اعلام نشده وارد دامغان شد و طبق برنامه شامگاه امشب در جمع موثران شهرستان شاهرود حضور خواهد داشت.

ربیعی با حضور در استان سمنان در سفری دو روزه مشکلات استان مرتبط با وزارتخانه مطبوع خود را بررسی خواهد کرد.

کد خبر 2516592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha