۱۴ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳

از صبج امروز/

رقابت‌های کشوری كشتی با چوخه در اسفراین آغاز شد

رقابت‌های کشوری كشتی با چوخه در اسفراین آغاز شد

اسفراین- خبرگزاری مهر: مسابقات کشوری كشتی با چوخه با حضور ۲۶ تیم از كشتی گیران این رشته ورزشی در گود زینل خان اسفراین آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح جمعه ۱۴ فروردین ماه ۹۴ مسابقات كشتی با چوخه كشور به میزبانی اسفراین در محل گود زینل‌خان این شهر، با شركت ۲۶ تیم و ۱۲۶ کشتی گیر از شش استان کشور آغاز شد.

رقابت‌های كشتی با چوخه امسال در پنج وزن ۷۰، ۸۰، ۹۰ و بالای ۹۰ کیلوگرم  برگزار می‌شود كه این رقابت‌ها تا پایان روز ۱۴ فروردین و با معرفی قهرمانان این دوره از مسابقات ادامه خواهد یافت.

این رقابت ها در دو نوبت صبح و عصر امروز برگزار می شود و در پایان آن مطابق سنت دیرین به نفرات برتر اوزان مختلف جوایزی اهدا می شود.

این مسابقات که با اجرای فنون خاص کشتی با چوخه و با نوای دهل و سورنا همراه است در تقویم ورزشی فدراسیون ورزش های روستایی و عشایری ثبت شده است.

كشتی با چوخه کشتی در ایران از قدمت بسیار طولانی برخوردار بوده و خراسان شمالی نیز یکی از مناطقی است که از گذشته های دور همواره خاستگاه کشتی گیران بنامی بوده و از این منطقه قهرمانان بزرگی به کشور و جهان معرفی شدند.

مدت مسابقه کشتی با چوخه ۱۰ دقیقه است كه اگر در این مدت نتیجه مسابقه معلوم نشود، كشتی گیران با استراحت كوتاهی، پنج دقیقه دیگر نیز به مسابقه ادامه می دهند تا پهلوان اول مشخص شود.

کشتی گیران چوخه قبل از شروع مسابقه وضو می گیرند و پس از روبوسی با حریف به دستور داور مسابقه، کشتی خود را آغاز می کنند.

در این رقابت چوخه كاران لباسهای محلی شامل یك پیژامه، پیراهن و كمربند می‌پوشند و در مدت كشتی كشتی گیران حق گرفتن زیر زانوی حریف را ندارند و در خاك نیز هیچ فنی اجرا نمی‌شود.

از فنون معروف کشتی با چوخه می‌توان به یانباش، انواع لنگ‌ها، قل پیچ، انواع کندن‌ها، گاو تاب، پلنگ شکن، چنارانداز، انواع تابیدنی‌ها و پیچیدنی‌ها اشاره کرد.

همه ساله قریب به ۷۰ هزار نفر تماشاگر مشتاق، در روز ۱۴ فروردین به تماشای بزرگترین مسابقات کشتی باچوخه کشور در گود چشمه زینل خان اسفراین می نشینند.

قرار است این مسابقات امروز از شبکه های ورزش، سه سیما، جام جم، پرس تی وی، شما و نیز به صورت مستقیم از شبکه استانی اترک خراسان شمالی پخش شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان ۱۲۷ هزار نفری اسفراین خاستگاه کشتی باچوخه در کشور، در ۶۰ کیلومتری جنوب بجنورد مرکز خراسان شمالی واقع است.

کد خبر 2525704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha