۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۶:۴۰

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

مخالفت سازمان محیط زیست با ساخت و ساز در لواسان/ بررسی سد شفارود

مخالفت سازمان محیط زیست با ساخت و ساز در لواسان/ بررسی سد شفارود

مخالفت سازمان محیط زیست با ساخت و ساز در حاشیه سد لتیان، بررسی احداث سد شفارود، شناسایی عامل مرگ بلوطهای زاگرس و انتقاد از تزریق اسید برای کشتار سگ ها از مهمترین اخبار محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در این هفته  شاهد رویداد های مختلفی بود که در ادامه مهمترین انها را مرور خواهیم کرد.

شناسایی عامل مرگ بلوط‌ها/ تصویب قانون حفاظت زاگرس

در نخستین روز از هفته جاری، مدیر ملی طرح حفاظت از زاگرس از شناسایی عامل اصلی نابودی درختان بلوط جنگل‌های زاگرس خبر داد و گفت: ظرف سه ماه آینده برنامه حفاظت و توسعه از جنگل‌های زاگرس تصویب می‌شود.

شیرین ابوالقاسمی افزود: در چارچوب فعالیت‌های طرح حفاظت از زاگرس، طی چند ماه گذشته برنامه حفاظت و توسعه پایدار زاگرس برای نخستین بار به طور همزمان تدوین و ارائه شد.

به گفته وی، این برنامه توسط سازمان محیط‌زیست و دیگر دستگاه‌های مربوط در محدوده برنامه از جمله وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها و مراتع، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی تهیه شده است.

مدیر ملی اجرای طرح حفاظت از زاگرس اظهار داشت: این برنامه یکی از برنامه‌های خاص است که در برنامه ششم توسعه گنجانده شده و در حال حاضر کلیات آن در شورای برنامه‌ریزی برنامه ششم در سازمان محیط‌زیست تصویب شده است.

ابوالقاسمی تصریح کرد: ظرف سه ماه آینده این برنامه نخست در دولت بررسی می‌شود تا به صورت لایحه درآمده و به مجلس ارائه شود.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه نیازمند پشتوانه قانونی است، تاکید کرد: بنابراین تصویب آن در مجلس ضروری است که امیدواریم ظرف شش ماه آینده بتوان این برنامه را در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب کرده و به صورت یک قانون درآورد؛ چرا که پیش از این برنامه صیانت از جنگل‌های هیرکانی به دلیل اینکه پشتوانه قانونی نداشت، متاسفانه به اجرا درنیامد.

امضا تفاهمنامه مشترک بین محیط زیست و معاونت امور زنان و خانواده

در این روز تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امضا شد.

 در این برنامه تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امضا شد.

در این تفاهم نامه آمده است: نظر به اصل پنجاهم قانون اساسی و ضرورت مشارکت همگانی کلیه دستگاههای اجرایی کشور در ایفای وظیفه حفاظت محیط زیست برای دستیابی به توسعه پایدار و همچنین اجرای برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده مندرج در ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه این تفاهم نامه با توجه به وظایف و مسئولیت های مشترک فیمابین سازمان محیط زیست (که از این پس سازمان) نامیده می شود به نمایندگی دکتر معصومه ابتکار از یکسو و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری (که از این پس معاونت) نامیده می شود به نمایندگی شهیندخت ملاوردی از سوی دیگر تنظیم و منعقد شده و با رعایت قوانین و مقررات قابل اجراست.

تالاب کجی نهبندان

تالابهای فارس همچنان خشک/ از پریشان فقط یک چشمه مانده است

روز یکشنبه یک کارشناس حوزه محیط زیست  با اشاره به وضعیت نگران کننده تالابهای استان فارس گفت: متاسفانه وضعیت تالابهای استان فارس مانند سالهای گذشته بسیار نگران کننده هست و هر روز بدتر می شود.

علمدار علمداری با تاکید بر ضروت توجه به احیای دریاچه های استان فارس بیان کرد: متاسفانه هر روز وضعیت دریاچه ها بدتر می شود به گونه ای که با ادامه این روند دیگر نمی توان انتظار داشت که دریاچه های به زودی احیا شوند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم وجود مدیریت مصرف آب، هر روز وضعیت خشکی دریاچه های استان بحرانی تر و پایدار می شود از این رو باید تدابیر ویژه ای در این خصوص اتخاذ شود.

این کارشناس حوزه محیط زیست در خصوص وضعیت دریاچه ها بیان کرد: به عنوان نمونه دریاچه کافتر به طور کامل خشک است و هر روز وضعیت آن بدتر می شود. دریاچه پریشان نسبت به دریاچه کافتر وضعیت بهتری دارد به گونه ای که قسمتی از این دریاچه که مربوط به چشمه بنگ است به مقدار کمی آب دارد.

وی در خصوص دریاچه مهارلو گفت: دریاچه مهارلو به دلیل بارشهای اوایل فروردین ماه تا حدودی آبدار است اما عمق آب بسیار کم است با وجود این میزان آب در حیات دریاچه تاثیرگذار است. دریاچه بختگان که بعد از ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور است همچنان خشک و به یک شوره زار تبدیل شده است.

وی با اظهار نگرانی از وضعیت بحرانی دریاچه بختگان گفت: خشک شدن این دریاچه در زندگی مردم منطقه تاثیر زیادی داشته به گونه ای که تعداد زیادی از انجیرستانهای این منطقه خشک شده است.

علمداری با اشاره به اینکه با خشک شدن دریاچه بختگان نشانه های ورود کویر به استان دیده شده، افزود: به عنوان نمونه می توان به گرم بودن هوا در روز و سرد بودن آن در شب اشاره کرد. در واقع خشک شدن این دریاچه در تغییر اقلیم منطقه تاثیر زیادی داشته به گونه ای که زندگی مردم را مختل کرده باعث تقلیل پوشش گیاهی و کاهش اقلیم رطوبتی منطقه شده و درحال حاضر تاثیر آن روی انجیرستانهای استهبان و منطقه قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر لزوم اقدامی سریع برای خروج بختگان از این وضعیت بیان کرد: در تاریخچه سدسازی در استان فارس اولین سد درودزن بوده که در استان برای تامین آب ۴۳ هزار هکتار اراضی زده شده اما درحال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت در اطراف این سد وجود دارد که این امر در خشک شدن بختگان موثر بوده است.

علمداری با تاکید بر لزوم اختصاص حقابه دریاچه بختگان عنوان کرد: متاسفانه بیش از ۹۵ درصد از آبهای استان فارس صرف منابع کشاورزی می‌شود و دیگر آبی برای اختصاص حقابه دریاچه‌ها باقی نمی‌ماند.

ملاقات دوباره یک بچه فیل با مادرش پس از سال ها جدایی

در این روز یک بچه فیل ماده که سال ها از مادرش دور افتاده بود پس از سال ها جدایی در یک پارک طبیعی که مختص فیلها است توانست مادرش را شناسایی و دوباره به آغوشش باز گردد.

 فیلم لحظه پیوند مجدد این بچه فیل و مادرش این روزها یکی از پر بازدیدترین فیلم ها در فضای مجازی است .

می بی جوان تنها ۳ سال و نیم داشت که به یک آژانس توریستی برای حمل و نقل مسافران فروخته شده بود. اما از آنجایی که خیلی کوچک بود پس از مدتی با کاهش وزن بسیار زیادی به شدت ضعیف شد و صاحبان آژانس توریستی متوجه شدند که این بچه فیل برای این کار مناسب نیست .

خوشبختانه لیک شایلرت اسپانسر پارک طبیعی فیل ها در تایلند که توانسته است مکان بسیار امن و مناسبی برای نگهداری فیل های جوان تهیه کند توانست این بچه فیل را پس از یک سری تیمار های اولیه در این مکان جای دهد و امنیت و سلامت را دوباره به او بازگرداند.

از آنجایی که شانس به این ماده فیل جوان روی کرده بود صاحب پارک توانست پس از مدتی صاحبان می یویی مادر می بی را نیز که آن هم به یک آژانس مسافرتی در مجاورت این پارک فروخته شده بود راضی کند تا فیل مادر را در این پارک رها کند و  شرایط برای پیوند دوباره این مادر و دختر پس از سالها جدایی فراهم شود.

فیلم هایی که از لحظه دیدار این بچه فیل و مادرش گرفته شده نشان دهنده برقراری ارتباط عاطفی مادر و دختر پس از سال ها جدایی است.

فیل

مخالفت محیط زیست با سد شفارود/ خطر نابودی ۱۷۵ هکتار جنگل هیرکانی

روز دوشنبه مدیر کل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست از مخالفت این سازمان با ساخت سد شفا رود در گیلان به دلیل تخریب بیش از ۱۷۵ هکتار از جنگلهای هیرکانی خبر داد.

حمید جلالوندی  با اشاره به احتمال مطرح شدن احداث سد شفا رود در سفر رییس جمهور به گیلان گفت: سازمان محیط زیست و  سازمان جنگلها و مراتع با احداث این سد با شرایط فعلی مخالف است و گزارش ارزیابی خود را به هیات دولت ارائه کرده است.

به گفته وی، وزارت نیرو نیز در راستای توضیحات و مشکلاتی که این سد با شرایط فعلی برای عرصه های طبیعی و زیست محیطی منطقه ایجاد می کند اعلام آمادگی کرده تا امکان سنجی کرده و گزینه های فنی جدید برای اصلاح ساختار این سد را بررسی کند.

مدیر کل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست اظهار داشت: از سوی دیگر مجریان این طرح به بهانه پیشرفت حدود ۱۷ درصدی آن که از حدود ۵۰ سال پیش آغاز شده بر ساخت آن اصرار دارند .

جلاوندی با بیان اینکه با ساخت این سد به شکل فعلی بیش از ۱۷۵ هکتار از جنگلهای ارزشمند هیرکانی نابود می شود تصریح کرد: لذا تجدید نظر در مورد ساختار این سد به نحوی که تنها ظرفیتی معادل تأمین آب شرب مورد نیاز منطقه برای آن در نظر گرفته شود ضروری است.

وی افزود: هدف گذاری از احداث سد شفارود با ساختار فعلی که صدمات جبران ناپذیری به عرصه های جنگلی بی نظیر این منطقه وارد می کند علاوه بر تأمین آب شرب، آب مورد نیاز برای کشاورزی و صنعت در منطقه است.

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست تأکید کرد: در صورتی که تنها تأمین آب شرب و کشاورزی با ملاحظات زیست محیطی هدف احداث این سد باشد می توان با اصلاح ساختار آن میزان صدمات به عرصه های طبیعی را به حداقل ممکن رساند. اما تأمین آب مورد نیاز برای صنعت آن هم نیروگاه در بالادست این سد به هیچ عنوان با موازین زیست محیطی در این منطقه سازگار نیست و نه تنها از محل ساخت این سد با ظرفیت بالا بلکه به خاطر ساخت خود نیروگاه برق سازمان محیط زیست مخالفت خود را اعلام کرده است.

مخالفت محیط زیست با احداث اتوبان شهید شوشتری

در این روز مدیرکل محیط زیست تهران گفت:محیط زیست تا زمانیکه فرآیند اخذ مجوزهای ارزیابی زیست محیطی پروژه شهید شوشتری طی نشود، هیچگونه مجوز اجرایی نخواهد داد واز هر گونه فعالیت عمرانی در این پروژه جلوگیری می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،  محمد هادی حیدر زاده با بیان اینکه  قسمتی هایی از احداث این اتوبان از داخل پارک ملی سرخه حصار عبور می کند اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران و قوانین و دستورالعملهای سازمان ، احداث جاده در مناطق حفاظت شده و پارک های ملی به منظور حفظ اکوسیستم بکر و طبیعی آن ممنوع است.

وی ادامه داد : اجرای هرگونه پروژه عمرانی و ملی هر چند مهم و زیر بنایی منوط به ارائه طرح جامع و کامل ارزیابی زیست محیطی و سپس بررسی در سطح استان و تصویب آن در سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه این پروژه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید فرآیند قانونی را با حوصله طی کند افزود: پروژه هایی مانند اتوبان بابایی به پاکدشت از این قسم بوده که با توجه به عدم انجام مراحل ارزیابی زیست محیطی در دولت قبل ، در حال حاضر با جلوگیری از فعالیت عمرانی مواجه شده است.

حیدرزاده به بیانات مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفند ماه سال گذشته مبنی بر اینکه همه پروژه ها باید پیوست زیست محیطی داشته باشد تأکید کرد و گفت: دغدغه معظم له در بیانات ارزشمندشان بر حفظ اراضی طبیعی که دارای ارزش های اکولوژیک است استوار بوده و این اداره کل باهدف رعایت فرامین ایشان، اجرای نثر صریح قانون و تعهدات اجتماعی با هرگونه تداوم این پروژه بدون طی مراحل قانونی مخالف است.

کلاک لواسان

مخالفت سازمان محیط زیست با ساخت و ساز در حاشیه سد لتیان

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست از مخالفت شفاف سازمان متبوعش با ساخت و ساز در حاشیه سد لتیان خبر داد و گفت: تذکرات لازم به شورای عالی معماری و شهرسازی داده شده است.

 دکتر معصومه ابتکار در نشست خبری که روز سه شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، افزود: در حال حاضر سازمان محیط زیست مستقیما عضو شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ است و از حفظ کاربرهای فضای سبز در محیط های شهری به عنوان یک عضو قویا دفاع می کنم.

وی با اشاره به مخالفت های جدی محیط زیست با تغییر کاربری در باغ های شهری اظهار داشت: سازمان محیط زیست نه در این دولت که در دولت قبل نیز صراحتا نسبت به تغییر کاربری باغ شهرها موضع گرفته و هشدارهای جدی برای اصلاح مصوبات قبلی درخصوص تغییر کاربری ها داده است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه البته وظیفه اصلی در جلوگیری از تخریب باغ شهرها به عهده شورای شهر است تصریح کرد: اما سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد نظارتی خود را در بهبود کیفیت زندگی شهروندان مسئول می داند و با اینگونه تغییر کاربری ها به شدت مخالفت می کند.

وی با اشاره به اینکه البته در فضاهای شهری در توسعه فضای سبز کارهای بزرگی اتفاق افتاده تاکید کرد: اما در مناطق دیگر گاهی ۷۰ تا ۱۰۰ درصد فضای سبز از بین رفته و تراکم های تا ۹ طبقه فضای کوچکی به ویژه در مناطق یک، ۲، ۲۲ و ۵ تهران برای فضای سبز باقی گذاشته است.

ابتکار، مجانی شدن صدور پروانه ساخت را یکی از راهکارهای کاهش تخریب فضای سبز در محیط های شهری عنوان کرد و افزود: شهرداری با مجانی کردن پروانه ساخت دیگر به این موضوع به عنوان یک محل درآمدزایی توجه نمی کند اما از سوی دیگر برای جبران کاهش درآمد می تواند از زمانی که ساخت و ساز شروع می شود عوارض واقعی در نظر بگیرد و در حقیقت آنقدر سیکل تخریب و نوسازی را سخت و گران کند که از یک سو درآمد مناسبی برای شهرداری عاید شود و از سوی دیگر شهروندان تنها در صورت ضرورت اقدام به نوسازی و تخریب ویلاها کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست درخصوص دو مورد ویژه ساخت و ساز و تغییر کاربری که در باغ حکمت لواسان و منطقه کلاک در لواسان اتفاق افتاده تاکید کرد: موضع سازمان محیط زیست با این ساخت و سازها کاملا مشخص است و به صراحت مخالفت خود را به ویژه با ساخت و ساز در حاشیه سد لتیان که تامین کننده آب شرب پایتخت است و خلاف مصوباتی که شورای عالی امنیت ملی کشور است اعلام کرده.

به گفته ابتکار، بیانات مقام معظم رهبری نیز در این زمینه کاملا شفاف است بنابراین مسئولان بایستی با جدیت بیشتری ساخت و سازهای خلاف ضوابط و مقررات در این مناطق را پیگیری و با آن برخورد کنند.

موافقت با ساخت سد شفارود بدون ارزیابی زیست محیطی امکان ندارد

در این روز معاون سازمان جنگل ها و مراتع گفت: سد شفا رود پروژه کلانی است که نیاز به ارزیابی زیست محیطی دارد و بدون آن امکان موافقت با ساخت سد وجود ندارد.

مهندس بهزاد انگورج افزود: پروزه سد شفارود در استان گیلان پروژه بزرگ مقیاسی است که حتما نیازمند ارزیابی زیست محیطی است .

به گفته وی، بر اساس ارزیابی های که سازمان محیط زیست انجام داده و به سازمان جنگل ها نیز ابلاغ شده احداث این سد با موازین زیست محیطی منطقه مغایرت دارد و حدود ۱۷۵ هکتار از جنگل های هیرکانی زیر پوشش دریاچه این سد رفته و نابود می شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها در پاسخ به اینکه زمزمه هایی مبنی بر موافقت این سازمان با احداث این سد وجود دارد، تأکید کرد: زمانی که سازمان محیط زیست بر اساس ا ارزیابی ها با احداث این سد مخالف است امکان موافقت سازمان جنگل ها وجود ندارد.

انگورج اظهار داشت: در حال حاضر که این پروژه حدود ۱۷ درصد پیشرفت داشته در محل کانال سد تعداد زیادی از درختان ارزشمند این منطقه از بین رفته اند.

سد سازی

جبران اثرتغییرات آب وهوایی بر زندگی آبزیان هزاران سال طول می کشد

روز سه شنبه اعلام شد تغییرات آب و هوایی مخاطراتی برای زندگی موجودات دریایی که در طی هزاران سال تشکیل شده اند به وجود می آورد که تا هزاران سال آینده امکان برگشت به حالت اول برای آنها وجود ندارد.

محققان با جدا کردن لایه های رسوبی و بررسی آنها قصد دارند  تأثیر تغییرات آب و هوایی از جمله یخ زدایی هایی که طی چندین سال گذشته در یخچال های قطبی رخ داده و موجب شده یخ های قطبی به سرعت آب می شوند و لایه هایی با میزان پایین اکسیژن در اقیانوس ها گسترش یابند را بر گونه های گیاهی و جانوری در طی سالیان متمادی دریابند.

ذوب یخ و افزایش مناطق مرده در اقیانوس ها در حقیقت مهمترین نگرانی است که که امروزه ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده و در حقیقت گرمای زمین که ناشی از سوخت های فسیلی و افزایش گاز های گلخانه ای در جو است مهمترین موضوع مطالعات آنهاست .

بر اساس این مطالعات میزان اکسیژن محلول در آب اقیانوس ها از بین نیم تا یک و نیم میلی لیتر در هر لیتر آب اقیانوس در طول صد سال گذشته کاهش یافته است که این تغییر در میزان اکسیژن موجب بروز تغییرات فاحش در اجتماعات گیاهی و جانوری کف اقیانوس ها و ناپدید شدن تعداد زیادی از آنها شده است.

تغییرات آب و هوایی در اینده نزدیک نیز اثرات مشابه بر جای خواهد گذاشت و برای جبران این خسارات و برگشت به حالت اول هزارن سال زمان نیاز است.

دانشمندان دانشکده علوم دریایی دانشگاه کالیفرنیا معتقدند اگر همین امروز جلوی تغییرات آب و هوایی گرفته شود بهبود شرایط زندگی و بازگشت ان به قبل مدت زمانی نیاز دارد که نه تنها نسل ما که دو نسل پس از ما هم قادر به دیدن آن  نخواهیم بود.

انتقاد از تزریق برای کشتار سگ ها / نا کارمدی روش های خشن

روز چهارشنبه مدیر دیده بان حقوق حیوانات با انتقاد از تزریق یک ماده ناشناس برای کشتن سگ ها در شیراز گفت: روش های ناجوانمردانه و خشن کشتار حیوانات شهری در کاهش جمعیت آنها نقشی ندارد.

شهرام امیر شریفی با اشاره به فیلم سگ کشی منسوب به یکی از مناطق در شیراز که روز یکشنبه ۲۳ فروردین در شبکه های مجازی منتشر شد  اظهار داشت: به گفته  منابع آگاه و به نقل از حاضرین در محل، سگ های بی سرپرست  توسط افرادی که هویت آنها مشخص و از پرورش دهندگان سگ در استان فارس هستند با دریافت مبلغ ۱۵ هزار تومان برای کشتن هر سگ با ترزیق اسید کشته شدهاند.

وی افزود: روش منسوخ و غیر عالمانه جاری که توسط ارگان های مسئول برای کنترل جمعیت حیوانات شهر و حومه اجرا می شود، نه تنها منتج به کنترل ازدیاد جمعیت این گونه های خاص نمی شود، بلکه با باز گذاشتن دست افراد بی تخصصی که با تهیه یک وانت و مقداری سم و سرنگ به جان سگ و گربه ها می افتند منجر به ریختن آبروی کشور آن هم برای مبالغ اندک حق الزحمه کشتار می شود.

به گفته مدیر دیده بان حقوق حیوانات این افراد گاه تا جایی پیش می روند که سوله های تکثیر سگ راه اندازی می کنند و توله ها را به عنوان سگ های کشته شده به شهرداری ها می فروشند و مبالغی کلان از این طریق به دست می آورند. مسوولان شهرداری ها نیز به عنوان سابقه فعالیت، همواره تعداد غلو شده سگ های کشته شده را با افتخارعنوان می کنند اما نکته جالب همه این آمارها، ثابت بودن تقریبی تعداد کشتار سالانه است که فقط یک نکته را به اثبات می رساند: بی نتیجه بودن طرح های کشتار!

شریفی تصریح کرد: در مورد اخیر، که بی شک هیچ تفاوتی با سایر نمونه ها ندارد، مشاهده می شود که سگ های بالغ و توله های چند هفته ای، با رذیلانه ترین روش ها و داروهای دردناکی که از آن با عنوان اسید یاد شده کشته می شوند و از لحظه مقید سازی تا مرگ به بدترین شکل ممکن مورد آزار جسمی قرار می گیرند. شکی نیست که مبلغ ۱۵ هزار تومان به ازای هر سگ، هزینه تست بیماری ها را پوشش نمی دهد و سگ هایی که کشته می شوند،  بیمار یا ناقل آن نیز نبوده اند.

مارمولک پینو کیو

خواندنی هایی از مارمولک پینوکیو/ علت قاچاق عجوزه شاخدار

در این روز اعلام شد: محققان در بررسی های اخیر خود به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد مارمولک پینوکیو که به دلیل فرم دماغش به این نام مشهور شده هستند و به نتایجی در مورد ارتباط طول دماغ آن با جفت یابی و قاچاقش دست یافته اند.

 این مارمولک که نام اصلی آن مارمولک عجوزه شاخدار است که دلیل دماغ درازش به مارمولک پینو کیو مشهور شده و هنوز دانشمندان نتوانسته اند دلیل اصلی بلندی بیش از حد دماغ این خزنده را که تنها در نرها وجود دارد را دقیقا کشف کنند.

در گذشته نیز تحقیقاتی در مورد این گونه شده بود و محققان احتمال می دادند که این دماغ بلند به عنوان یک سلاح دفاعی برای مواقعی که نرها با یکدیگر درگیر می شوند بکار می رود. اما تیم تحقیقاتی جدیدی که با مدیریت ایگناسیو مور استاد زیست شناسی در مرکز تحقیقات ویرجینیا مطالعات خود در مورد این گونه را آغاز کرده اند معتقدند که دماغ دراز این مارمولک برای برقراری روابط اجتماعی بین نرها و همچنین نرها و ماده ها بکار برده می شود.

برای مدت نیم قرن تصور می شد که مارمولک پینو کیو منقرض شده اما مجددا این گونه در سال ۲۰۰۵ در کشور اکوادور مشاهده شد. در حال حاضر این گونه تنها در جنگل های ابرناک اکوادور دیده شده که بر روی درختان بالارونده زندگی می کند.

آنطور که محققان اعلام کرده اند دماغ این مارمولک با بررسی های که بر روی ویدئو هایی که از روابط ۱۱ جفت از این گونه و دو نزاع بین نرهای این گونه انجام شده این زائده دماغی به عنوان یک سلاح دفاعی در تعاملات آنها استفاده نشده بلکه بیشتر برای جلب توجه در میان دیگر اعضای گونه و بر قراری ارتباط از آن استفاده می شود.

اینکه ایا مارمولک های نر با دماغ درازتر بر نرهای با دماغ کوتاهتر غلبه دارند، آیا مارمولک های ماده نرها با دماغ بلند تر را ترجیح می دهند و آیا کلن اندازه دماغ مارمولک های نر در جفت یابی آنها تأثیر دارد مسائلی هستند که دانشمندان قصد دارند در بررسی های آتی به جوابی برای آن برسند.

اطلاعات جدید در مورد این گونه غیر عادی از مارمولک ها نه تنها از نظر علمی مهم است بلکه در حقیقت عاملی برای حفظ این گونه از انقراض است چرا که بسیاری از قاچاقچیان مارمولک پینوکیو حاضرند پول بیشتری برای خرید مارمولک های با دماغ درازتر بپردازند و درحقیقت اندازه بینی این گونه نادر به تهدیدی برای نسلش تبدیل شده است.

 

 

کد خبر 2535226

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha