۲۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۵۴

بررسی تقاضای افزایش تعرفه فولاد به دولت

بررسی تقاضای افزایش تعرفه فولاد به دولت

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان از انباشت محصولات فولادی در انبار کارخانجات تولیدی خبرداد و گفت: تقاضای افزایش مجدد تعرفه فولاد در دولت بررسی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اردشیر سعدمحمدی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به کاهش بی‌سابقه قیمت جهانی فولاد گفت: هم‌اکنون کارخانجات تولیدی با انباشت کالا مواجه هستند و بر این اساس، تقاضای افزایش مجدد تعرفه فولاد قرار است در دولت بررسی شود. این در حالی است که فردا نیز جلسه‌ای با حضور معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه برگزار خواهد شد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان افزود: واقعیت این است که تعرفه شمش هم‌اکنون بالا است و انباشت محصول در کارخانجات وجود دارد، چراکه ارزش روبل به خاطر تحریم پایین آمده و تمامی کارخانجات آسیای میانه حاضر هستند کالاهای خود را در بازارهای جهانی به فروش برسانند و دلار دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص ارز تک‌نرخی خاطرنشان کرد: ارز تک نرخی شرایط بسیار مطلوبی را برای بخش تولید کشور رقم می زند چراکه تعیین تکلیف به لحاظ اقتصادی ممکن می شود و همه در رقابت مشخص با هم قرار می گیرند و به نظر تصمیم بسیار خوبی است.

سعدمحمدی در ادامه از اجرای طرح‌های زیست محیطی در ذوب‌آهن اصفهان افزود: 9 پروژه زیست‌محیطی فعال هم اکنون در این شرکت در حال اجرا است که بالغ بر 294 میلیارد تومان هزینه برای این شرکت داشته است، این در حالی است که مشکلات آلودگی منطقه ای وجود دارد که امید می‌رود زودتر رفع شود؛ بنابراین با یکی از بهترین کارخانجات دنیا برای اصلاح سیستم های خود قرارداد منعقد کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان تنها تولیدکننده فولاد به روش کوره بلند در ایران است و فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان همه به روش احیای مستقیم، فولاد تولید می‌کنند، این در حالی است که در روش احیای مستقیم از گاز استفاده می‌شود و برای کوره بلند از ذغال سنگ استفاده می‌شود که این امر قیمت تمام شده کوره بلند را بالا می‌برد.

به گفته سعدمحمدی، اختلاف قیمت ذغال سنگ و گاز با قیمت امروز، کیلویی 421 تومان است که این عامل بالا بودن قیمت تمام شده در ذوب‌آهن اصفهان است.ضمن اینکه برنامه ریزی برای آینده به گونه‌ای است که ظرفیت تولید خود را به 4.2 میلیون تن برسانیم، ضمن اینکه با افزایش تولید 2 میلیون تنی به 6.2 میلیون تن خواهیم رسید؛ این در حالی است که کف اقتصادی دنیا در تولید فولاد، 5 میلیون تن است.

وی افزود: استراتژی اصلی ما تغییر سبد محصول و امکان تولید بر اساس نوع شمش است که بر این اساس، تولیداتی رواج خواهد یافت که سایر رقبا امکان تولید آن را ندارند. در بخش صادرات نیز علیرغم اینکه تولید ما در سال 91 حدود 100 هزار تن بوده، در سال 92 این رقم به 240 هزار تن رسیده و در سال 93 نیز به 342 هزار تن رسیده است، بنابراین امسال قرار داریم که  به 500 هزار تن برسد.

به گفته سعدمحمدی، در سال 2014 میزان تولید فولاد نیا به یک میلیارد و 622 میلیون تن رسیده که از این رقم، 822 میلیون تن مربوط به چین است، این در حالی است که سهم تولید فولاد کشور ما در سال قبل، 16.7 میلیون تن بوده است.

وی با اشاره به افت قیمت سنگ آهن در دنیا گفت: علیرغم این کاهش قیمت، اما فولادسازان داخلی از افت قیمت سنگ آهن بهره مند نشدند، اما علیرغم این وظیفه حمایت از تولید داخلی را داشتیم و واردات انجام ندادیم.

کد خبر 2536545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha