۶ خرداد ۱۳۹۴، ۲۱:۳۵

لاریجانی:

آیت الله امینی هیچ‌گاه از جاده انصاف خارج نشد

آیت الله امینی هیچ‌گاه از جاده انصاف خارج نشد

قم - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیت الله امینی هیچ‌گاه از جاده انصاف خارج نشد و داشتن ویژگی انصاف، اعتدال و عدالت در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در ایشان بارز است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی غروب چهارشنبه در دهمین آیین معرفی و تجلیل از پژوهش‌ها و پژوهشگران بر‌تر حوزه دین و تجلیل از آیت الله ابراهیم امینی و بزرگداشت مرحوم آیت الله معرفت که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های آثار آیت الله امینی، زبان ساده آنها است که برای همه سنین قابل فهم و درک است که این ویژگی در آثار شهید مطهری نیز به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه آیت الله امینی کتاب‌هایی برای کودکان و همچنین برای دوره‌های تحصیلی راهنمایی و دبیرستان نیز تألیف کرده است، افزود: این کار ارزشمندی است که عالمی بیاید و مطالب علمی و دینی را به زبان ساده برای سنین مختلف به نگارش دربیاورد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در آثار علمی آیت الله امینی انصاف موج می‌زند، ابراز داشت: البته انصاف در منش اجتماعی و فردی آیت الله امینی نیز جریان دارد و ایشان فکر منصفانه‌ای دارند که البته این امر برای هر کسی مقدور نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های آیت الله امینی بهره بردن از محضر اساتید مبرز و برجسته حوزه‌های علمیه اصفهان و قم بود.

لاریجانی بیان داشت: آیت الله امینی در برخی از موارد در نوشته‌های خود ایرادات و اشکالاتی را نیز بیان کرده ‌است که این ویژگی را در کمتر کسی سراغ داریم و من کمتر دیدم در خاطرات و یاداشت‌های سیاسیون، آن‌ها به نقاط ضعف و اشکالات خود نیز اشاره‌ای داشته باشد.

وجود ویژگی انصاف، اعتدال و عدالت در آیت الله امینی

وی تصریح کرد: آیت الله امینی هیچ‌گاه از جاده انصاف خارج نشد و داشتن ویژگی انصاف، اعتدال و عدالت در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در ایشان بارز است.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه آیت الله امینی به نیازهای جوانان توجه خاصی دارد و در این زمینه تألیفاتی نیز داشته‌ است، افزود: نگارش کتاب‌هایی در زمینه ازدواج جوانان و آیین همسرداری نشان از دغدغه داشتن ایشان به امر جوانان است و آیت الله امینی همواره برای رفع نیازهای جوانان به مسئولان توصیه دارند.

وی با بیان اینکه آیت الله امینی نگاه طبیبانه‌ای به انقلاب اسلامی دارد، افزود: ایشان چه قبل از انقلاب و چه بعد از پیروزی انقلاب هیچ‌گاه در فراز و نشیب‌ها خم به ابرو نیاورد و قهر نکرد و برای حل مشکلات تلاش داشت.

آیت الله امینی به مشکلات نگاه طبیبانه‌ای داشتند

لاریجانی گفت: گاهی افراد فقط از مسائل و مشکلات انتقاد و ایرادات را مطرح می‌کنند که البته این امر موجب به فکر وادار کردن مسئولان برای حل آنها خواهد شد اما آیت الله امینی تنها به بیان مشکلات بسنده نمی‌کنند و راه علاج و درمان را نیز بیان می‌کند که این نگاه طبیانه‌ به مسائل ارزشمند است.

وی، اخلاق گرایی را یکی دیگر از ویژگی‌های آثار آیت الله امینی برشمرد و ابراز داشت: همه آثار آیت الله امینی رایجه اخلاق دارد و ایشان در نگارش کتاب‌های خود به مسائل اخلاقی و مشی اخلاق اهتمام و توجه ویژه‌ای دارند.

رئیس حانه ملت، تصریح کرد: آثار آیت الله امینی همواره پس زمینه اخلاق را به همراه دارد و با مسائل اخلاقی عجین است.

آیت الله معرفت نوع آوری‌های خوبی در زمینه‌های قرآنی داشته‌است

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از شخصیت علمی آیت الله محمد هادی معرفت، بیان داشت: ایشان نوع آوری‌های خوبی در زمینه‌های قرآنی داشتند و این ویژگی شخصیت بارزی را از این مفسر قرآن کریم پدید آورده بود و ایشان همواره برداشت‌های لطیفی از آیات الهی داشتند.

وی ابراز داشت: آیت الله معرفت معتقد بود ما باید از روایات در تفسیر آیات به گونه‌ای استفاده کنیم تا در آن فضای قرآنی قرار بگیریم تا از این طریق درک بهتر و درست‌تری از کلام الله داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینگه گفته می‌شود در قرآن کریم ۴۰ تا ۵۰۰ آیات احکام وجود دارد، افزود: آیت الله معرفت معتقد بود که همه قرآن آیات احکام هستند که دانش و بینش شریعت را با خود به همراه دارند.

وی اضافه کرد: آیت الله معرفت عنوان می‌کردند که نمی‌توان گفت که برخی از آیات در فقه استفاده نمی‌شوند و ما نباید تنها خودمان را به آیاتی که به بیان شریعت پرداخته‌اند خلاصه کنیم.

لاریجانی افزود: آیت الله معرفت همواره در حال تعلیم بودند و در خصوص یک مسئله در قرآن می‌فرمودند که سی سال در این موضوع تدبر کردم تا به مفهوم آن دست یافتم.

کد خبر 2762380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha