۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۷

با قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های علی جنتی؛

وزیر ارشاد دو کارته شد

وزیر ارشاد دو کارته شد

درپی قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره محدود کردن برخی مطبوعات و عدم رعایت عدالت، این وزیر دولت یازدهم دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، درجلسه علنی امروز مجلس، موضوع سئوال ملی سید مسعود میرکاظمی، حسین طلا، مهرداد بذرپاش، محمد سلیمانی، مرتضی آقاتهرانی و بیژن نوباوه نمایندگان مردم تهران و سید علی طاهری نماینده مردم گرگان و آق‌قلا از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت ایجاد محدودیت برای آزادی بیان در برخی مطبوعات مطرح شد.

بنابراین گزارش پس از طرح سئوال و تشریح آن از سوی نماینده سئوال‌کنندگان و پاسخ وزیر، نمایندگان با رای خود اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع نشده‌اند و به این ترتیب علی جنتی که پیش از این نیز یک بار کارت زرد دریافت کرده بود، پس از طرح سئوال و تشریح آن از سوی نماینده سئوال‌کنندگان و پاسخ وزیر، نماینده با ۸۴ رای موافق، ۱۱۶ رای مخالف و ۴ رای ممتنع اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع نشده‌اند و به این ترتیب علی جنتی که پیش از این نیز یک بار کارت زرد دریافت کرده بود، دومین اخطار را از خانه ملت گرفت.

در سئوال این نمایندگان از ویر فرهنگ و ارشاد اسلامی که سال گذشته در کمیسیون فرهنگی مطرح و پاسخ‌های وزیر دریافت شده و پس از آن به صحن علنی ارجاع شده بود، آمده است: متاسفانه شاهد هستیم فضای رسانه‌ای به گونه‌ای هدایت می‌شود که نوعی محدود کردن آزادی بیان را به همراه دارد. با توجه به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی، هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند و نیز قانون بر آزادی اظهارنظر در مقام ایفای وظایف نمایندگی تاکید دارد؛ همچنین در اصل ۲۴ قانون اساسی نیز قید شده است که نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند.

در ادامه سئوال این نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است که اخیرا شاهد هستیم که محدودیت‌هایی برای برخی موضوعات از جمله پرونده کرسنت و نقد مذاکرات ژنو اعمال می‌شود و به شیوه‌ای توسط روزنامه‌های خاص، شبه خفقان رسانه‌ای در اذهان عمومی ایجاد کرده و این نگرانی وجود دارد که با ادامه این روند دیگر نماینده‌ای جرات اظهارنظر نخواهد داشت؛ ضمناً روند صدور مجوز مطبوعات نیز در جهت افزایش این گونه مطبوعات است و این حاصل بی‌توجهی وزیر محترم ارشاد بوده که اجازه شکل‌گیری چنین فضایی را داده است.

پس از طرح سئوال نمایندگان، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به نمایندگان، علت ایجاد محدودیت برای پرداختن به موضوعاتی نظیر پرونده کرسنت را مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه عنوان کرد که در آن قید شده است، به دلیل حساسیت موضوع و تحمیل خسارت کلان به کشور در این قرارداد گازی و با توجه به اینکه این پرونده در دادگاه لاهه در دست بررسی است، بنابراین فعلا مطبوعات نباید در این رابطه مطلبی بنویسند.

وزیر ارشاد در رابطه با محدود کردن مطبوعات اضافه کرد: غیر از این مصوبه شورای عالی امنیت ملی، مورد دیگری به ما ابلاغ نشده و ما نیز تلاش کرده‌ایم تا در ارتباط با تمام مطبوعات اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب، طبق قانون عمل کنیم و در اختصاص یارانه به مطبوعات نیز به عدالت و با شفافیت رفتار شده است.

کد خبر 2771529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha