۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۲۱:۱۶

آتش دوباره سراغ کوه «چارتا» رفت/ تکرار حوادث درمیان کمبود امکانات

آتش دوباره سراغ کوه «چارتا» رفت/ تکرار حوادث درمیان کمبود امکانات

پلدختر - بعد از آتش سوزی هفته گذشته جنگلهای جنوب لرستان بازهم آتش سراغ مراتع و جنگلهای کوه «چارتا» رفت.

فرماندار پلدختر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آتش سوزی در مراتع و جنگلهای کوه «چارتا» از ساعت ۱۷ عصر امروز یکشنبه آغاز شده است.

قدرت الله ترابی نژاد افرود: در حال حاضر نیروهای منابع طبیعی و مردمی برای مهار آتش سوزی به محل اعزام شده اند.

وی با بیان اینکه محل آتش سوزی همان محل حریق هفته گذشته است، از اظهار نظر در مورد خسارات و وسعت این آتش سوزی خودداری کرد.

بنابراین گزارش در حالی امروز کوه «چارتا» شاهد حریق مجدد است که این منطقه درجریان حریق چهار روزه جنگلهای جنوب لرستان طی هفته گذشته نیز میزبان ۲۱ ساعت آتش سوزی جنگلها و مراتع بوده است.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

نخستین آتش سوری در جنگلها و مراتع شهرستان پلدختر روز سه شنبه هفته گذشته رخ داد که پس از مهار آتش در بامداد چهارشنبه دوباره آتش سوزی به علت وزش باد ساعت ۱۵ روز چهارشنبه آغاز شد و تا ساعت چهار بامداد پنج شنبه ادامه داشت.

هنوز ساعاتی از مهار آتش نگذشته بود که بعدازظهر روز پنج شنبه تخت چان در نزدیکی همین منطقه دوباره شاهد وقوع آتش سوزی گسترده دیگری بود تا بخش مهمی از مراتع و جنگلهای بکر لرستان از دست برود.

آتش سوزی تخت چان نیز ساعت ۲۲ شب پنج شنبه مهار شد تا صبح جمعه کیالان دوباره گر بگیرد و شاهد حریق باشد.

هنوز از اطفای حریق در کیالان ساعتی نگذشته که مسئولان از وقوع آتش سوزی دیگری در «چارتا» خبر دادند تا آتش سوزی مراتع و جنگلهای این منطقه وارد چهارمین روز خود شود و در نهایت بعد از ۲۱ ساعت این حریق مهار شود تا امروز دوباره بعد از وقفه ای کوتاه آتش سراغ جنگلهای این منطقه برود.

سرمایه ای که از دست می رود

وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

لرستان جزو سه استان اول کشور در زمینه وقوع آتش سوزی جنگلها

این وضعیت در حالیست که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است که میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

روند آتش سوزیها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مهرداد بهاروندی همچنین گفته بود که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

آتش سوزی ها در جنگلهای بلوط قلب زاگرس در حالیست که اخیرا لرستان به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب و این مانور در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

جنگلهای بلوط لرستان هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.

استان لرستان در زمینه وسعت جنگلهای بلوط بعد از استان فارس در رتبه دوم کشور قرار دارد.

کد خبر 2857434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha