۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴

گزارش مهر ؛

مصوبه‌ای که هشت سال درجا زد/ پایانه صادراتی سنگ در مرحله جانمایی

مصوبه‌ای که هشت سال درجا زد/ پایانه صادراتی سنگ در مرحله جانمایی

بیرجند- احداث پایانه صادراتی سنگ در قطب معدنی کشور از مصوبات دولت گذشته به استان خراسان جنوبی است که اکنون پس از هشت سال فرصت‌سوزی در مرحله جانمایی زمین قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: خراسان جنوبي را می توان به دليل قرارگيری در موقعيت خاص زمين شناسي، بهشت معادن شرق كشور ناميد. این استان با دارا بودن آلبوم متنوع و ارزشمندی از انواع سنگهاي تزئينی شامل گرانيت،مرمريت،تراورتن مرمر ظرفیت های زیادی برای توسعه اقتصادی دارد.

نگاه علاقمند بازارهای جهانی به گرانیت های سبز استان به ویژه پس از اجرای روش برش گرانیت با سیم الماسه که اولین تجربه در ایران بود در تعدادی از معادن گرانیت سبز نشان می دهد که در صورت تمرکز بیشتر و هدفمندتر در این مقوله می توان بسیاری از شاخص های بهره مندی استان را با تکیه بر استعدادهای معدنی بهبود قابل توجهی بخشید.

با توجه به این ظرفیت استان راه اندازی پایانه صادراتی سنگ در 26 آبان سال 86 توسط هيئت دولت نهم در دومين سفر استاني به خراسان جنوبي صادر و مجوز و اعطای کمک مالی براي ايجاد پايانه صادراتي سنگ در استان بعد از ارائه طرح توجيهي فني مصوب شد تا اين پروژه توسط بخش غير دولتی اجرا شود.

اما با وجود تصویب در شورای اداری استان مبنی بر تامین زیرساختها از سوی دستگاههای مربوط برای این پروژه در سال 90 متاسفانه تامین نشدن آن موجب شد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد اولین پایانه صادراتی سنگ شرق کشور ورود پیدا نکنند.

 در ابتدای امر شرکت سنگ نگین به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی در این پروژه ورود پیدا کرد اما به علت فراهم نشدن زیر ساخت ها در زمینی که به شرکت واگذار شد و در نهایت توجیه اقتصادی نداشتن بخش خصوصی از از این پروژه پا پس کشید تا استان همچنان چشم به راه سرمایه گذار دیگری برای ورود به این پروژه مهم در راستای توسعه اقتصادی استان باشد.

به هر روی اظهارات معاون امور بازرگانی اداره کل صنعت و معدن خراسان جنوبی پس از گذشت هشت سال حکایت از این دارد که مسئولان استانی دوبره در تکاپوی راه اندازی این پایانه هستند که امیدواریم این بار سرانجامی داشته باشد.

 پایانه صادراتی سنگ استان جانمایی می شود

معاون امور  بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر پایانه صادراتی سنگ استان در طی بازدید های میدانی به عمل آمده از زمین های بالادست حاجی آباد بیرجند، در این مکان جانمایی می شود.

 مهدی ماهگلی در گفتگو با مهر افزود: هم اکنون منتظر نتایج کارشناسی های انجام شده بر روی این زمین ها هستیم.

وی بیان کرد: طبق نظرات کارشناسان مربوطه، زمین در نظر گرفته شده برای جانمایی پایانه صادراتی سنگ استان نباید دارای معارض باشد چراکه زمین دارای معارض از فعالیت های پایانه می کاهد.

ماهگلی در توضیح اقدامات انجام شده این پروژه ، اظهار داشت: پایانه صادراتی سنگ در سنوات قبل از طریق سازمان توسعه و تجارت ایران صادرشد و در استان نیز احداث آن به شرکت سنگ نگین محول شد.

وی با اشاره به کم کاری این شرکت در پیگیری احداث این پایانه ، تصریح کرد: در مراحل اولیه 35 هکتار زمین از منطقه ویژه اقتصادی برای احداث پایانه صادراتی سنگ دراختیارشرکت سنگ نگین قرارگرفت اما به دلیل کم کاری شرکت نگین، فعالیت این پایانه کم رنگ شد.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی به عنوان یک طرح ملی است، بیان داشت: به منظور توسعه و افزایش این منطقه ، 35 هکتار در نظر گرفته شده برای احداث پایانه سنگ نیز به منطقه واگذار شد.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به تاکیدات خود برای آماده و فعال سازی مکانی برای اجرای پروژه پایانه صادراتی سنگ استان، بیان داشت: به دنبال مکاتبات و نشست های متعدد با دستگاه های مربوطه، زمین های بالادست حاجی آباد بیرجند برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد.

ماهگلی در خصوص اعتبارات پیش بینی شده برای اجرای این پروژه، عنوان کرد: درسفر اخیرهیئت دولت یازدهم به استان مصوب شد بخشی از اعتبار این پایانه را شرکت ایمیدرو متقبل شود.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از این اعتبارات مربوط به بخش خصوصی مانند کارخانه معدن و اتاق اصناف می شود.

راه اندازی نمایشگاه سنگ استان در پایانه صادراتی سنگ

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در خصوص امکانات و جایگاه این پایانه، اظهار داشت: بخشی از زمین در اختیار اتحادیه صنفی سنگ و بخشی در اختیار نمایشگاه سنگ استان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با ایجاد نمایشگاه سنگ در پایانه، خریداران داخلی و خارجی برای انتخاب سنگ به معادن مراجعه نمی کنند و سنگ مورد نظر را مستقیما از پایانه خریداری خواهند کرد.

بنا به اذعان این مقام مسئول احداث پایانه صادراتی سنگ آینده ای مفید را برای استان رقم خواهد زد.

ماهگلی در ادمه افزود: اجرای این پروژه عظیم نیازمند سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها است و طرحی زود بازده نخواهد بود.

نمایشگاه دائمی سنگ ظرفیتی برای جذب سرمایه گذار به استان

سید نعمت‌الله حقیقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی چندی پیش در کارگروه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرده بود:پایانه سنگ می‌تواند به نمایشگاه دائمی مواد معدنی صادراتی تبدیل شود.

وی افزود: باید با ایجاد نمایشگاه دائمی سنگ در خراسان جنوبی زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران به استان فراهم کنیم تا آنها با دیدن نمایشگاه سنگ از ظرفیت‌های سنگ استان دیدن کنند و در این زمینه ترغیب به خریداری و سرمایه‌گذاری شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه نمایشگاه دائمی سنگ می‌تواند پایانه نمونه‌های سنگ استان باشد، تصریح کرد: باید در خراسان جنوبی با توجه به نمونه‌های متعدد سنگ، مواد معدنی استان در پایانه صادراتی سنگ متمرکز و تجمیع شود که در این صورت هزینه‌های سرمایه کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با تجمیع سنگ و مواد معدنی استان در پایانه می‌توان زمینه‌های صادرات و فروش این نوع از محصولات را فراهم کنیم.

حقیقی با اشاره به اینکه با تشکیل پایانه‌های سنگ می‌توان سمن‌ها را برای شناسایی بازه‌های هدف تشکیل داد، عنوان کرد:  در زمینه واگذاری زمین برای ایجاد پایانه سنگ و مواد معدنی بهترین گزینه نزدیک منطقه ویژه اقتصادی است زیرا کمترین مشکلات در زمینه‌های مختلف را دارد.

وی با تاکید بر اینکه پایانه‌ها باید به محلی برای عرضه واحدهای تولیدی خراسان جنوبی تبدیل شود، افزود: در این راستا مجوز پایانه مواد معدنی از وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته شده و با ایجاد این پایانه دو کاربری ایجاد می‌شود که سبب فروش و عرضه مواد معدنی و سنگ و تبدیل پایانه به نمایشگاه دائمی می‌شود.

خراسان جنوبی متاسفانه  امروز در راستای صادرات سنگ با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند و توسعه صادرات سنگ در این استان پشت خط فرصت سوزی باقی مانده است و مسئولان امر باید واقف باشند که کلید شکوفایی هر چه بیشتر صنعت سنگ در توسعه صادرات و ایجاد پایانه های صادراتی در این بخش قرار دارد، و خراسان جنوبی به عنوان قطب معدنی کشور می تواند در این زمینه موفق باشد.

خبرنگار: فاطمه زیراچی

کد خبر 2863538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha