منطقی خبر داد:

آخرین وضعیت خرید سوپرجت/ رونمایی از هواپیمای آتش نشانی

آخرین وضعیت خرید سوپرجت/ رونمایی از هواپیمای آتش نشانی

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از رونمایی هواپیماهای قدیمی در قالب هواپیمای آتش نشانی در آبان ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر منطقی امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه در سفر به روسیه دستاوردهای علمی و فناوری به صورت مشترک با این کشور داشتیم، اظهار داشت: تشکیل کارگروه همکاری‌های مشترک علمی و فناوری بین دو کشور با ۵ کمیته هوایی، فضایی، نانو و مواد، علوم شناختی و همکاری‌های دانشگاهی بود که پروژه‌های مشترک فناوری و ساخت بین صنایع پیشرفته دو کشور در این کارگروه تعیین شد.

وی در خصوص عملکرد ایران در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۵ روسیه گفت: ما در این نمایشگاه درخواست خرید هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ نفره را ارائه کردیم. تاکنون بیش از ۱۵۰ فروند از این هواپیما در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۵ به فروش رسیده که ۱۰۰ فروند تحویل داده شده و مابقی در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ تحویل داده می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: غربی ها برای ساخت هواپیمای ۱۰۰ نفره از حداکثر زیرساخت‌ها و مشاوره‌های شرکت بوئینگ استفاده کردند. قابلیت اطمینان این هواپیماها ۹۹.۹۲ درصد است.

منطقی در خصوص تغییر کاربری هواپیماهای قدیمی اظهار کرد: می توان به سه صورت از هواپیماهای قدیمی که از رده خارج شدند، بهره برداری کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: می توان با تجهیز کردن هواپیمای قدیمی و از رده خارج شده به مخزن آب ۲۰ تا ۴۰ تنی، یک هواپیمای آتش نشان ساخت.

وی عنوان کرد: همچنین می توانیم تجهیزاتی را بر روی هواپیماهای قدیمی برای کارهای هواشناسی نظیر باروری ابرها لحاظ کنیم.

منطقی با بیان اینکه هم اکنون دو هواپیما برای بارور کردن ابرها که با استفاده از هواپیماهای قدیمی ایجاد شده و در کشور در حال استفاده است، گفت: تغییر کاربری هواپیماهای قدیمی به هواپیمای آتش نشانی امسال در آبان ماه رونمایی می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: سومین کاربرد هواپیماهای قدیمی این است که از آنها در آزمایشگاه های هوایی استفاده کنیم که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

منطقی اظهار داشت: به دنبال این هستیم که خرید هواپیما همراه با محصولات فناوری محور باشد و بتواند با همه کشورها همکاری کند تا از این طریق بتوانیم محصولات هوایی را با استانداردهای لازم تولید کنیم.

وی ادامه داد: به کمک معاونت علمی و حمایت نهادهای دولتی این استراتژی را که در دنیا جاری است را در کشور پیاده می کنیم تا صرفا خرید محصولات نباشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در حاشیه نمایشگاه ماکس ۲۰۱۵ روسیه ۲۱ میلیارد دلار قرارداد امضا شد که بیشتر در خصوص هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ بود.

منطقی تاکید کرد: زیرساخت فناوری کشور در حوزه هوایی یک تا دو دهه عقب مانده است ولی افرادی با قابلیت های بسیار بالا در کشور حضور دارند که می توانند با فعالیت خود در یک شرکت دانش بنیان با شرکت های دانش بنیان بین المللی رقابت کنند.

همکاری با محیط زیست برای بهره برداری از پهبادها

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰، ۷۵ درصد پهبادها به سمت تجاری بروند که در این زمینه با سازمان محیط زیست وارد مذاکره شدیم و تفاهم نامه ای در این زمینه منعقد کرده ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص این تفاهم نامه ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه قرار است برای رصد میزان منابع آبی از پهبادها استفاده کنیم تا گامی در زمینه تجاری سازی پهبادها برداریم. همچنین از پهبادها می توانیم در رصد نشتی لوله های گازی، نفتی نیز استفاده کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه توسعه بازار برای تجاری سازی پهبادها در کشور وجود دارد، قرار است همکاری هایی در این زمینه انجام گیرد.

منطقی افزود: در حال حاضر در بخش هواپیماهای قدیمی، ۲۳ هواپیمای توپولف وجود دارد که تا ۵ سال آینده ۲۰۰ فروند به این تعداد افزوده می شود.

وی با بیان اقدامات این ستاد برای توسعه صنایع هوایی، گفت: در حال حاضر ۶۰ شرکت دانش بنیان اویونیک در حوزه هوایی و هوانوردی وجود دارد ولی ما هیچ وقت نتوانسته ایم یک هواپیمای تجاری در بخش زیرساخت و سامانه ها در سطح ملی و بین المللی داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: البته توان رقابت و پیشرفت در این زمینه ها در صورتی که با مشارکت دیگر کشورها باشد، وجود دارد چرا که ما در بخش زیرساخت و اویونیک قابلیت زیادی در کشور داریم.

پرواز آزمایشی بالگردهای ۲ تا ۸ نفره در سال آینده

وی اظهار داشت: در معاونت علمی در حوزه ساخت بالگردهای ۲ تا ۸ نفره برنامه ریزی انجام داده ایم که نتایج این برنامه ریزی متعاقباً اعلام می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: البته اوایل سال آینده پرواز آزمایشی بالگردهای ۲ تا ۸ نفره اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه برای فرهنگ سازی در میان دانش آموزان نیز اقداماتی انجام داده ایم، عنوان کرد: اخیراً تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش منعقد کرده ایم و بنا داریم تا پایان سال دو الی سه مرکز هوانوردی را برای دانش آموزان راه اندازی کنیم.

آخرین وضعیت سه طرح کلان ملی در حوزه هوایی و هوانوردی

منطقی با بیان اینکه دو طرح کلان ملی در معاونت علمی و یک طرح در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری در حال پیگیری است، گفت: ساخت هواپیمای ۶ نفره و هواپیمای ۸ نفره، دو طرح معاونت علمی هستند. طراحی هواپیمای ۶ نفره در بهمن ماه سال جاری به اتمام می رسد و همچنین پرواز آزمایشی هواپیمای ۸ نفره در ابتدای سال آینده آغاز می شود.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره از جمله طرح هایی است که در شورای عالی عتف مورد پیگیری قرار می گیرد، گفت: در ابتدا به دنبال طراحی کامل این هواپیما بودیم اما این کار نیاز به بودجه ای در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار داشت و ما در این بخش با محدودیت هایی مواجه بودیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: فاز اول این طرح کلان ملی انجام شده است و اکنون در حال مشخص کردن این موضوع هستیم که با کدام زیرسامانه این طرح را آغاز کنیم. در خصوص این طرح یک دفترچه (هندبوک) تهیه و به دانشگاه ها و شرکت ها ارائه شده است.

برگزاری نمایشگاه هوایی با حضور شرکت های ایرانی و خارجی در آذرماه

منطقی اظهار داشت: نمایشگاه هوایی در زمینه قطعه سازی با حضور شرکتهای دانش بنیان ایرانی و شرکت های سرمایه گذار خارجی در آذرماه سال جاری برگزار می شود.

وی افزود: همچنین نمایشگاه هوایی در آبان ماه سال ۱۳۹۵ در کیش نیز برگزار خواهد شد.

کد خبر 2923014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha