۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۷:۲۱

۶۰ درصد آلودگی های خشکی وارد دریاها می شود

۶۰ درصد آلودگی های خشکی وارد دریاها می شود

معاون دریایی سازمان محیط زیست در اولین کنگره ملی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی گفت: ۶۰ درصد از آلودگی های خشکی مانند پساب‌های صنعتی، وارد دریاها می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پروین فرشچی افزود: آلودگی ها و آسیب های زیست محیطی خطوط پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتری سواحل ایران و ۳۰ جزیره کشور را تهدید می کند.

وی افزود: سواحل شمالی کشور با آلودگی های ناشی از فعالیت های کشاورزی، آسیب های زیست محیطی مانند کاهش آبزیان و افت کیفیت آب مواجه است.

فرشچی اضافه کرد: سواحل جنوبی کشور نیز با آلودگی های ناشی از فعالیت های صنعتی، با آسیب هایی مانند افزایش ناگهانی دمای آب، افزایش جلبک ها و پدیده کشنده قرمز شامل نوعی پلانگتون، مواجه است .

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: معضلات زیست محیطی سواحل دریاها ناشی از سوء مدیریت در عملکردهاست و علاوه بر مدیریت ساخت و سازها در سواحل، کشور نیازمند اقدام جدی تری در عرصه داخلی و بین المللی، برای کاهش آسیب های زیست محیطی دریاهاست.

وی از کاهش صید و استحصال ماهیان خاویاری در دریای خزر به میزان ۲۵۰ تن در سال خبر داد.

وی گفت: اگرچه در دو دهه قبل بهره برداران کشورمان می توانستند از دریای خزر، سالانه بیش از سه هزار تن ماهی خاویار صید و استحصال کنند، اما اکنون این مقدار به ۲۵۰ تن نیز نمی رسد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست امروز در اولین کنگره ملی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در سمنان حضور یافت.

 بنابراین گزارش، دبیر این کنگره گفت: در این همایش یک روزه از ۱۴۰ مقاله ارسالی ۹۶ مقاله پذیرفته شد که ۱۱ مقاله در این کنگره ارائه شد .

رضا شمس خانی افزود: کنگره بین المللی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، اسفند ۹۴ با حضور پژوهشگران آسیایی و اروپایی برگزار می شود.

امیرحسین جاوید، دبیر علمی این کنگره نیز از فعالیت پنج بخش تخصصی خبر داد و گفت: بخشهای فنی و مهندسی، پزشکی و سلامت، اسلام و محیط زیست، منابع طبیعی و علوم جنگل و ریاضی و آمار در کنار نمایشگاهی پوسترهای ارایه شده در کنگره طراحی نوین مهندسی برنامه ریزی شده است.

مهین گزانی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، در این کنگره بر ضرورت ایجاد کرسی فرهنگ سازی برای توسعه پایدار و کاهش تهدیدهای زیست محیطی و منابع طبیعی تاکید کرد.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز در این کنگره گفت: صنایع و محیط زیست همیشه با هم در تقابل بوده اند، ولی در نقطه ای باید بهم نزدیک و تعامل کنند.

علیرضا خسروی با اشاره به اینکه تولید مبنای اقتصاد مقاومتی است، افزود: برای راه اندازی یک صنعت در کشور ۱۶۰ مجوز برای فعالیت نیاز است.

وی با بیان اینکه تک محصولی بودن اقتصاد کشور باعث شد کشور در شرایط تحریم دچار سختی هایی شود، تصریح کرد: اکنون کمی شرایط اقتصادی بهتر شده است،.

نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: برای رونق تولید از ابتدا برای مجوزهای ارزیابی های محیط زیستی به فعالان فشار وارد نشود و در کنار ارتقای استانداردهای زیست محیطی، این استانداردها بر روی محصول اعمال شود.

رییس مرکز جنگلهای خارج از شمال کشور نیز بر تقویت سازمانهای مردم نهاد در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: این سازمانها باید آنقدر قدرتمند شوند تا جلوی سیاسی کاری ها در اجرای پروژه های مخرب محیط زیست را بگیرند.

فریبرز غیبی با اشاره به فرموده رهبری مبنی بر درجه یک بودن فرهنگ منابع طبیعی در کشور، افزود: پروژه های انتقال آب با تخریب جنگلهای بین راه به سود کشور نیست و باید بدانیم انتقال این گونه آبها نیز در آینده پاسخگوی نیازها نیست.

وی مشارکت جوامع محلی و بومی کشور را در جنگلکاری خواستار شد و افزود: سالانه در کشور باید ۱۵۰ هزار هکتار گیاهان دارویی کشت شود که فقط با مشارکت جوامع محلی امکانپذیر است.

در اولین کنگره ملی طراحی نوین مهندسی با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و منایع طبیعی، با همزمانی با روز جهانی کودک،سند پیشنهادی نامگذاری روزی به نام روز جهانی کودک و محیط زیست رونمایی شد.

در این کنگره ملی به پنج فعالی محیط زیست و منابع طبیعی تندیس کاج طلایی و به سه نفر نیز تندیس راش نقره ای آرمان جهانی محیط زیست اعطا شد .

کد خبر 2936527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha