۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۵۲

مدیر بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:

مازاد کودهای تولید داخل راهی بازارهای خارجی شود

مازاد کودهای تولید داخل راهی بازارهای خارجی شود

گرگان- مدیر بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت: در داخل کشور از نظر تولید کود مشکلی نداریم و باید مازاد کودهای تولید شده راهی بازارهای خارجی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد غضنفری، ظهر دوشنبه، در همایش کودهای آلی در گرگان با بیان این که در کمیت برای تولید برخی از کودها مانند سولفات پتاس مشکل داریم، گفت: اما از نظر تولید برای ۹۹ درصد بقیه کودها مشکلی نداریم و در داخل کشور تولید می کنیم.

وی خواستار ورود انجمن ها و اتحادیه ها در عرصه کود شد و گفت: برای مازاد تولید کود در کشور باید بازار خارجی ایجاد کنیم، زیرا بازرگانی سقف ندارد.

غضنفری با بیان این که در کشور حدود پنج هزار کارگزار، زیر نظر شرکت خدمات حمایت کشاورزی فعالیت دارند، گفت: از این تعداد کارگزار ۱۰۰ مورد در گلستان فعال هستند.

وی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کشور قدمتی ۹۰ ساله داشته و کاملا دولتی است و وظایفش بر اساس اساسنامه ای غنی و مترقی تبیین شده است.

مدیر بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از گردش مالی پنج هزار میلیارد تومانی این شرکت خبرداد و گفت: تولید، تامین، تدارک، توزیع نهاده های کشاورزی، کود، بذر، سم و ماشین آلات کشاورزی از وظایف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است.

غضنفری افزود: در ۱۰ ساله گذشته تصمیماتی گرفته شد که بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار داد و نخستین چالش دولت در این بخش تامین کود بود.

وی به تامین کود در کشور اشاره کرد و گفت: امروز بسایری از نهاده ها و به ویژه کود دچار تقلب شده اند.

غضنفری با بیان این که ورود ما نباید بخش خصوصی را حذف کند، تصریح کرد: هدف همه ما تولید است، قیمت مناسب، کمیت و کیفیت از مولفه های مهم در بخش کود است و باید تنوع و حجم سبد کودی را بالا می بردیم.

خاک کشاورزی گلستان ضعیف است

در ادامه این نشست، رئیس خانه کشاورز استان گلستان هم گفت: خاک ما ضعیف است و دلیل این ضعف نیز کاهش عملکرد در واحد سطح است.

علی قلی ایمانی با بیان این که بحران خاک در استان گلستان نزدیک است وباید به آن در کنار بحران آب توجه کرد، گفت: کمبود مواد آلی، توجه نکردن به وضعیت آبیاری، مصرف نامتعادل و مستمر کودهای شیمیایی و استفاده نکردن از ریز مغذی ها از مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار در ضعف خاک است.

وی با بیان این که خاک بستر محصولات کشاورزی است و توجه به خاک باید در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد:

افزایش ماده آلی خاک از راه تشویق کشاورز به حفظ کاه و کلش و زیر خاک بردن بقایای گیاهی، کنترل کیفی کودهای فسفاته و ممانعت از اسیدی شدن خاک از راه های تقویت خاک است.

کد خبر 2944673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha