۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۳

معرفی کتاب؛

«برابری و رفع تبعیض» منتشر شد

«برابری و رفع تبعیض» منتشر شد

کتاب «برابری و رفع تبعیض» به کوشش اصغر زارع کهنمویی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این اثر، جانِ ‌کلام پانزده متخصص علوم اجتماعی، اندیشة سیاسی و حقوق بشر دربارة چـالش‌های قـومی کشور و منبعی غنی برای پژوهش‌های مرتبط است و براین اساس، می‌تواند به ‌عنوان دست‌نامه‌ای مفید، راهنمای کنشگـران، سیاستمـداران و کارگزاران حـوزة قومیت باشد.

عمادالدین باقی، در مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: چند سال پيش هم که آقـاي‌‌‌اصغر زارع کهنمويي مـؤلف ارجمند کتاب پيش رو، کار گفتگو در اين زمينه را آغاز کرد، هنوز فضاي مساعدي براي ورود بدان نبود؛ امـا عقيدة راسخ وي به حقـوق قوميتهـا که بار اتهامي از سوي شکاکان و يا مغرضان را هم نثار او ميساخت، انگيزه‌اي بود براي انجام آن تا بدين فرجام رسيده است. بي‌شک از گفتگو نميتوان انتظاري در اندازة کار پژوهشي داشت مگر پژوهش‌هايي که به سبک گفتگوها عرضه ميشوند و نادرند؛ اما اين مجموعه از تنوع و رواني لازم براي بهره‌بردن خواننده‌اش برخوردار است. در موضوع قوميت‌ها تاکنون چند اثر وزين علمي منتشر شده است اما آنها از منظري کلي و نظري به موضوع پرداخته‌اند؛ ليکن اهميت درجه نخست اين کتاب، به باور من، در اصل موضوع و ورود به آن از منظري عيني‌تر است که به عادي‌ساختن بحث در اين زمينه و ترقيق فضاي امنيتي ياري ميرساند. هر گامي براي انتقال موضوع از حوزة امنيتي صرف به حوزة فرهنگي درخور استقبال و حمايت است و کتاب پيش رو يکي از اين گام‌ها است.

مهم‌ترین سؤالات بنیادی قـومیت، در تمـام این گفتگوهایی چـالشی و پژوهشی، طرح شده و به فراخور پاسخ‌ها، پرسش‌های جدیدی نیز اضافه شده است. محور اکثر گفتگوها عبارت است از: ‌‌بستر تاریخی به‌وجودآمدن بحران قومی، وضعیت قومیت‌ها در دوران پهلوی، اندیشة برابری در اسلام و قانون اساسی، نگاه امام خمینی به حقوق اقوام، تحلیل دلایل و نگرانی‌های مخالفان حقوق قومیت‌ها، حقوق اقوام و مسألة امنیت ملی، نسبت منافع ملی و حقوق بشر، مصادیق حقوق قومیت‌ها، زبان‌‌مادری و چرایی و چگونگی اجرای آن، امکان یا عدم امکان تحقق حقوق قومیت‌ها، بررسی سیاست‌های قومی، تبیین راهکارها و درنهایت، تحلیل آیندة بحران قومی در ایران.

پربیراه نیست اگر ادعا شود، اثـر حاضر، مواد خام ده‌ها مقالة علمی‌پژوهشی را برای دانشجویان تـاریخ معاصر، علوم سیاسـی، حقـوق بشر و جامعه‌شناسی فـراهم کـرده است. «برابری و رفع تبعیض» درواقع، فتح بـابي بـراي مباحث عميق و پيچيدة قـوميتي است که در قالب گفتگوهای بلند و پژوهشی با پانزده کارشناس برجستة سیاست، جامعه و قومیت سامان یافته است که عبارتند از: ‌‌۱.‌ آرش نراقی، استاد فلسفة دین در کالج موراوین امریکا؛ ۲. سعید معیدفر، استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران؛ ۳. کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه‌‌‌‌‌‌امـام‌‌‌‌‌‌‌صادق؛ ‌ ‌۴.‌ سیدحیدر‌‌‌‌‌‌بیات، محقـق حـوزة علمیة قم؛ ۵‌. ‌ابراهیم حاجیانی، جـامعه‌شناس و مدیر پژوهش‌های فرهنگی مرکز تحقیقات‌‌‌‌استراتژیک؛ ۶. یونس‌نوربخش، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهـران؛   ۷.‌ حمیدرضا‌‌‌‌جلایی‌پور، استاد جـامعه‌شناسـی دانشگاه تهـران، ۸.‌ صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران؛ ۹. مجتبی مقصودی، استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد؛ ۱۰.‌ احمد رضایی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران؛ ‌۱۱. ‌سیدهاشم هدایتی، استاد بازنشستة مدیریت استراتژیک؛ ۱۲.‌‌‌‌‌جـلال‌‌‌جـلالی‌زاده، استاد فقه شافعـی دانشگاه تهران؛ ۱۳.‌ محمدعلی حیدری، پژوهشگر روابط بین‌الملل؛ ۱۴.‌ حسین گـودرزی، رییس مرکز پژوهش‌هـای اسلامی صدا‌‌‌‌‌و‌‌‌‌سیما؛ ۱۵.‌‌‌فرامـرز تقی‌لو، استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز.

زارع کهنمویی در بخشی از مقدمه بلند خود می‌نویسد: حقوق قوميتها چون تاکنون همواره در وادي لاادري، ابهام و انکار بوده، جاي گفتگوهاي بسيار دارد. بايد دربارة اين حقوق نخستين بشري بسيار نوشت و بسيار سخن گفت تا هراس جامعة ايراني که سالهاي سال بلندگوهـاي پان‌‌ايرانيسم در گوشهگـوشة آن مشغول بودند، فرو بريزد. براي تحقق حقوق قوميتها، تنها يک راه وجود دارد: گفتگو. بايد براي اينکه انسان ايراني کمتر رنج بکشد، گفتگو کنيم. بايد براي اينکه ايران را همچنان «ايران» نگه داريم، گفتگو کنيم، بايد براي تحقق حقوق حقة قوميت‌ها گفتگو کنيم. تنها راه نيل به آرامش پایا و توسعة پايدار، تحقق گونههاي مختلف حقوق انسان ايراني اعم از ترک و فـارس و عرب و بلوچ و لـر و کرد و ترکمن و قشقايي و... است. حقوق قوميتها، نخستين نتِ سمفوني آرامشبخش ايران است. بدون پذيرش و تحقق حقوق فردی و جمعي قوميتها، انديشيدن براي توسعه، بيهودهترين کار ممکن است.

«اصغر زارع کهنمویی»، روزنامه‌نگار و پژوهشگر تابستان ۵۸ در روستای کهنمو متولد و بهمن ۸۵ از دانشگاه تهران در رشتة تاریخ ‌و تمدن ملل اسلامی فارغ‌التحصیل شده است. نخستین کتاب زارع کهنمویی خرداد ۹۲ با عنوانِ «انقلاب اخلاقی، راهی به رهایی» با مقدمة سیدحسن خمینی منتشر شد. افزون بر «برابری و رفع تبعیض»، اثری دیگری از او با عنوان «پایان تک‌زبانی» به‌زودی منتشر می‌شود. اخیرا هیئت نظارت بر مطبوعات، پروانة انتشار ماهنامة «دیگری» را به صاحب‌امتیازی اصغر زارع کهنمویی صادر کرده است.

«برابری و رفع تبعیض» آبان ۹۴ در ۳۸۰ صفحه توسط انتشارات موغام منتشر شده و امکان تهیه آن از کتاب‌فروشی‌های معتبرِ تهران، تبریز و برخی شهرهای بزرگ وجود دارد.

کد خبر 2973302

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha