رتبه‌ دوم «ایرانداک» در رتبه‌بندی جهانی وبومتریک

رتبه‌ دوم «ایرانداک» در رتبه‌بندی جهانی وبومتریک

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در جدیدترین رتبه‌بندی وبومتریک (ژانویه ۲۰۱۶) با یک پله پیشرفت، رتبه دوم پایگاه‌وب را در میان مراکز پژوهشی کشور به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه‌وب ایرانداک در این رتبه‌بندی که در میان حدود ۸ هزار موسسه پژوهشی و تحقیق و توسعه‌ای جهان برگزار شده، موفق به کسب رتبه ۲۶۱ در جهان شده که  نسبت به رتبه‌بندی پیشین ۲۸۶ پله رشد داشته است. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در این رتبه‎بندی موفق شده در ۲ شاخص اندازه پایگاه‏‎وب و شمار فایلهای غنی رتبه اول کشور را کسب کند.

پایگاه‌وب پژوهشگاه تاکنون در چندین دوره از این رتبه‎بندی مقام اول را در کشور به دست آورده بود. اما در دوره پیشین (ژانویه ۲۰۱۴) در جایگاه سوم کشور قرار داشت.

داده‌های آخرین رتبه‌بندی وبومتریک در ژانویه ۲۰۱۶ گردآوری شده و پس از تحلیل، به تازگی، یعنی در فوریه ۲۰۱۶ منتشر شده است.

نظام رتبه‌بندی وبومتریک، علاوه بر مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها، مدارس اقتصاد، بیمارستانها و مخزنها (repository) را با تاکید بر ‌تعهد به انتشارات وب‌محور اطلاعات و ارائه‌ی ابتکار برای دسترسی آزاد رتبه‌بندی می‌کند.

این ارزیابی را گروه پژوهشی سنجه‌های مجازی CSIC - یکی از بزرگترین سازمانهای عمومی پژوهشی اسپانیا و مرکز اطلاعات و مدارک علمی وابسته به شورای پژوهش ملی اسپانیا (CINDOC) – انجام می‌دهد؛ این گروه یک واحد پژوهشی است که به عنوان ناظر فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی بر روی وب عمل می‌کند و هر سال در ماه ژانویه و ژوییه به رتبه بندی مراکز پژوهش و دانشگاهی در سراسر جهان اقدام می‌کند.

وبومتریک از سال ۲۰۰۴ شروع شده و بعد از آخرین تغییرها در معیارهای ارزیابی، اکنون مبتنی بر دو شاخص اصلی دسترس‌پذیری و فعالیتهای وب‌محور است.

از سال گذشته میلادی دست‎اندرکاران این رتبه‎بندی تصمیم گرفتند ارزیابی پایگاه‎وب مراکز پژوهشی را به جای دو بار در سال، یک بار در سال برگزار کنند.

کد خبر 3564145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha