۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۰۴

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان:

احیای فرشبافی بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال پایدار است

احیای فرشبافی بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال پایدار است

قروه- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه احیای فرشبافی عامل ایجاد اشتغال پایدار است، گفت: هنر فرشبافی می تواند به عنوان زیرساختی برای اقتصاد مقاومتی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد رشیدی شامگاه سه شنبه در اولین همایش هنری فرش دستبافت در کانون شهید مطهری شهرستان قروه اظهار داشت: سالانه ۳۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در کردستان تولید می شود و باید گفت این روند تولید مناسب نبوده و روبه کاهش است.

به گفته وی یکی از عامل کاهش در تولید فرش دستباف سوء استفاده برخی افراد از بیمه قالی بافان است، در این زمینه افراد مشمول بیمه قالی بافی ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر می باشند اما از این تعداد برخی عملاً در عرصه فرش کار نمی کنند، گرچه تأمین اجتماعی در حال پالایش این موضوع است اما صدمه این کار به تولید فرش باز می گردد.

رشیدی نداشتن مشتری و وضع نابسامان صادرات، پایین بودن دستمزد فرشبافان و بالا رفتن قیمت مواد اولیه و نامرغوب، تکمیل نبودن زنجیره تولید، پرداخت و بازاریابی، تبلیغات ضعیف در بازار داخلی و بین المللی را از دیگر دلایل کاهش تولید فرش دستباف دانست.

وی از فعال بودن ۱۶ تعاونی در زمینه فرش در کردستان خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۱ تعاونی در استان به ثبت رسیده و در دست اجرا است که به زودی فعالیت خود را شروع می کنند.

رشیدی با بیان اینکه کردستان به لحاظ شرایط مختلف جغرافیایی و اجتماعی دارای شهرت جهانی فرش دستباف به عنوان مهمترین صنایع دستی استان می باشد، عنوان کرد: فرشبافان بیجاری و سنندجی نقش خوبی در این زمینه دارند که امیدواریم برگزاری این همایش نقطه عطفی برای فرشبافی در قروه نیز باشد.

به گفته وی مساعدت در جهت تولید با تلاش مضاعف به ویژه در زمینه فرش دستباف باعث توسعه استان و کشور و رفع محرومیت زایی و اشتغال پایدار می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به اینکه کردستان جزو ۸ استان کشور است که به عنوان پایلوت برای اجرای طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار درنظر گرفته شده است، یادآور شد: این طرح ملی با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به منظور شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر استان و در راستای توسعه و بهبود کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار با همکاری مسئولان و دستگاه های مرتبط استانی اجرا می‌شود.

رشیدی گفت: این طرح در چارچوب سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و به منظور هماهنگی بیشتر در زیرساخت های مالی و حرکت به سمت رشد و پیشرفت اقتصادی و توسعه فعالیت های دانش بنیان تهیه و تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت به دنبال دستیابی به نرخ بیکاری زیر ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۳۹۶ است، افزود: در این راستا تدوین بسته سیاستی اشتغال، راه‌اندازی سیستم جامع اطلاعاتی، یارانه سود و تسهیلات بانکی، طراحی فرآیند اصلاحات ساختارهای بلندمدت اشتغال و اصلاح رویکرد آموزشی بنا به اشتغال مورد نیاز، توسط دولت در دست اقدام است.

رشیدی از شناسایی ۴۷ رسته شغلی در کردستان خبر داد و بیان کرد: این مهم ۷۰ درصد اشتغال را در این استان به خود اختصاص می‌دهد که فرش دستباف یکی از این رسته ها می باشد و این موضوع از طریق آی تی، آی سی تی در کردستان اقدامات اجرایی آن شروع شده تا خدمات ارزنده ایی به استان ارائه شود.

وی به اهمیت کار به شیوه گروهی و تعاونی اشاره کرده، اظهار داشت: احیای صنعت فرش در قالب تشکل های تعاونی به ویژه مناطق محروم و در حال توسعه مؤثر است و افراد جویای کار به صورت انفرادی به سرمایه گذاری زیادی احتیاج دارند اما در قالب تعاونی، سرمایه به راحتی تأمین می شود.

به گفته رشیدی هم افزایی، چند فکر در کنار هم قرار گرفتن، ریسک پذیری از مزایای شیوه تعاونی به ویژه در فرش دستباف می باشد که قدم های مثبتی در ایجاد اشتغال پایدار را شامل می شود.

فرش شاخص ترین عنصر ایرانی بودن است

در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت تعاونی فرش دستباف نقش نگاران قروه نیز بیان کرد: فرش شاخص ترین عنصری است که ایرانی بودن را نمایندگی می کند و با نگاهی نو به سنت های فراموش شده در راستای اقتصاد مقاومتی و عمل و ترویج فرهنگ تعاون می توان این هنر را رونق بخشید.

به گفته فریبا نیرومند شناسایی ظرفیت ها و توانمندی در عرصه فرش شهرستان، بیان راهکارهایی برای کاهش شکاف بین تولید و صادرات، شناسایی چالش ها و نقاط قوت و ضعف انواع فرش، تابلو فرش و زیراندازهای دستباف می تواند عامل سوق دادن افراد جامعه جهت ایجاد شغل باشد.

وی افزود: تعاونی تولید فرش دستباف و گلیم سنتی نقش نگاران قروه دارای۲۲۰ هنرجو با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است که از این تعداد صد بافنده فعال می باشند.

نیرومند فرش را صنعت و هنری دانست که از گذشتگان باقی مانده و به دست فراموشی سپرده شده  لذا درد فرش تنها به دست متولیانش درمان می گردد.

وی با بیان اینکه اگر بتوان وجهه هنری فرش را بالا برد و همچنان مقام اولی را در جهان حفظ کرد، اظهار داشت: تک بعدی کار کردن، دادن گوی سبقت به دست چین و افغانستان می باشد بنابراین باید با تکیه بر تکنولوژی، حفظ آموزه های فنی و هنری قالی این میراث چند ساله در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

به گفته نیرومند بافنده هنگام کار باید شرایط روحی خوبی داشته باشد تا بتواند آن حس خوب را به فرش که نبات هنری است منتقل کند و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه آینده بافنده تضمین شود و این آینده با بیمه عمر تأمین می شود.

وی با اشاره به توسعه این هنر در راستای طرح مشارکت و تعاونی در روستای دیوزند از توابع شهرستان قروه، تصریح کرد: در این روستا صد نفر سرپرست خانوار به عضویت شرکت تعاونی در آمده اند که با آموزش رایگان بهترین هنرجوها در سه شیفت کاری به آموزش می پردازند و از مشاوره هنری شرکت که یکی از طراحان بین المللی است و به فرهنگ بومی منطقه اشرافیت دارد در جهت ارتقاء کیفی و حضور چشمگیر در بازارهای جهانی بهره می برند.

 

کد خبر 3616085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha