۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۴

گفتگو با مفسر قرآن کریم در یزد؛

سد راه ظهور نبود ۳۱۳ یار نیست/ عاقبت‌بخیری اثر دعای امام زمان(عج)

سد راه ظهور نبود ۳۱۳ یار نیست/ عاقبت‌بخیری اثر دعای امام زمان(عج)

يزد - محمدرضا شایق از اساتید برجسته قرآنی و از مفسران صاحب‌نام یزد است معتقد است نبود ۳۱۳ یار در رکاب امام زمان، مانع ظهور ایشان نیست بلکه مشکل نداشتن بصیرت لازم است .

به گزارش خبرنگار مهر، گفتگو با استاد محمدرضا شایق به بهانه میلاد با سعادت امام زمان (عج)، آغازی برای استفاده از اندیشه‌های این مفسر قرآن در خبرگزاری مهر به عنوان رسانه فرهنگ دینی خواهد بود.

* مهم‌ترین مانع ظهور حضرت مهدی (عج) چیست آیا اینکه بر نبودن ۳۱۳ یار در رکاب ایشان تاکید شده، سندیت دارد؟

وقتی سئوال می‌شود چرا حضرت مهدی (عج) ظهور نمی‌کنند عمده مردم می‌گویند چون یاور خوبی ندارند و بعضی می‌گویند که ایشان ۳۱۳ یاور اصلی ندارند. اما مشکل این نیست و آیا واقعا ۳۱۳ نفر در این دنیا نیستند که جان‌فدای حضرت مهدی (عج) باشند، چه بسا که در عالم اسلام ۱۰۰ میلیون نفر هم باشند که پا در رکات آن حضرت تا پای جان مجاهدت کنند. مگر در جنگ تحمیلی ندیدیم جوان‌هایی که حاضر شدند به فرمان امام خمینی (ره) که تازه خود ایشان هم داعیه نیابت امام زمان (عج) را نداشت، روی مین رفتند و جان خود را فدا کردند پس چطور می‌توانیم بگوییم که حضرت مهدی (عج) ۳۱۳ جان‌فدا ندارد بنابراین ظهور نمی‌کند

مگر در جنگ تحمیلی ندیدیم جوان‌هایی که حاضر شدند به فرمان امام خمینی (ره) که تازه خود ایشان هم داعیه نیابت امام زمان (عج) را نداشت، روی مین رفتند و جان خود را فدا کردند پس چطور می‌توانیم بگوییم که حضرت مهدی (عج) ۳۱۳ جان‌فدا ندارد بنابراین ظهور نمی‌کند.

مگر در عراق و سوریه، در شلمچه و مهران و ... و در برهه‌های مختلف تاریخ اسلام ندیدیم که افراد به خاطر دفاع از اسلام حاضرند صدها بار کشته شوند و فداکاری کنند و هرگز نیز خم به ابرو نیاورند.

بنابراین مشکل، جان‌فدا و انسان متعهد و بی‌باکی که از مرگ نهراسد نیست بلکه مشکل، انسان با بصیرت و منظور اعلی‌ مرتبه بصیرت است.

* بصیرت واقعی در دوران دیگر ائمه نیز در میان یارانشان وجود داشت؟

امام زمان (عج) که ظهور می‌کند، با یک دنیای آشفته روبروست و نمی‌تواند برای انجام هر کاری اسرار را فاش کند مثل همان روایت که حضرت موسی از اقدامات حضرت خضر تعجب می‌کرد و تحمل آن را نداشت اما خضر می‌گفت که زمان محدود است و فرصت توضیح نیست.

در روایت است که امام زمان عالم مجتهد ظاهرالصلاح را گردن می‌زند اما کسی که به نظر می‌رسید باید کشته شود را رها می‌کند بنابراین در همان قدم اول، خیلی‌ها می‌گویند که این چطور فرزند رسول خدا (ص) است که به سیره جدش ملاطفت نمی‌کند و همین موجب اعتراض می‌شود و در روایت داریم که عده‌ای می‌گویند ای کاش دعا نکرده بودیم و عده‌ای از دعا کردن پشیمان می‌شوند و عده‌ای تردید می‌کنند و حتی بعضی بزرگان و اهل علم که نمی‌توانند رفتارهای امام زمان (عج) را هضم کنند، تردید و شک می‌کنند. بصیرت آن است که اگر امام زمان خود را پذیرفتی، در برابر همه کارها و اقداماتش توضیح و تفسیر نخواهی و به حدی از یقین و بصیرت رسیده باشی که دستوراتش را بی‌چون و چرا عمل کنی و امام زمان (عج) چنین یارانی را ندارد و الا جان‌فدا برای حضرت بسیار است

بصیرت آن است که اگر امام زمان خود را پذیرفتی، در برابر همه کارها و اقداماتش توضیح و تفسیر نخواهی و به حدی از یقین و بصیرت رسیده باشی که دستوراتش را بی‌چون و چرا عمل کنی و امام زمان (عج) چنین یارانی را ندارد و الا جان‌فدا برای حضرت بسیار است.

بسیاری از کارهایی که امام زمان (عج) انجام می‌دهند با عقل ما جور در نمی‌آید و در همه اقدامات ایشان برای دیگران سئوال و اما و اگر است و توان تحمل بسیاری از اقدامات را ندارند.

هنوز ۳۱۳ نفری که همانند حضرت موسی، حضرت خضر را همراهی کنند و دم نزنند نداریم.

یا مصداق دیگری که خوارج در دوران حضرت علی (ع) رقم زدند، خوارج با حضرت در جنگ شرکت کردند و تا زمانیکه حضرت علی (ع) طبق نظر آنها کار می‌کرد، قبولش داشتند اما وقتی که طبق نظر آنها کار نکرد، از حضرت جدا شدند، همین اتفاقات ممکن است دوباره رخ داد.

بسیاری از ما اینطور هستیم و دینداری ما با این خطرها و آفت‌ها آمیخته شده که خودمان متوجه نیستیم و بسیاری از ما در واقع مقلد فکر و اندیشه خودمان هستیم.

اگر امام زمان (عج) بیاید و بگوید این عالم، این شخصیت و ... باید کشته شود، ما می‌گوییم که این شخص بسیار مرتبه بالایی دارد، چشم برزخی دارد و امثال این سخنان اما مگر مرتاض‌های هندی نیز این توانایی‌های ما ورایی را ندارند.

به خاطر همه این موارد است که یک عده زیادی از امام زمان (عج) بر می‌گردند و در واقع ۳۱۳ یاری باقی نخواهد ماند.

* پیروی واقعی از امام زمان (عج) چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر روزی فرا رسید که درجه تعبد ما بر اساس معرفت نسبت به امام زمان (عج) به حدی رسید که مثل یک بیمار تسلیم در برابر پزشک متخصص عمل کردیم، یعنی حتی اگر دارویش را نشناختیم باز هم تسلیم بودیم و به دستورش عمل کردیم، آن وقت زمان ظهور است و این همان ویژگی کم و نادر است.

این ویژگی در میان مسلمین کم است وگرنه نمازها و اعتکاف‌ها و نماز شب‌ها و دعاها که بسیار خوب و فراوان است، مگر در بین خوارج حافظان قرآن کم بودند اما حفظ قرآنی که معرفت امام به همراهش نباشد، دردی را دوا نمی‌کند و حتی مشکل‌ساز خواهد شد.

بنابراین معرفت به امام را باید کسب کنیم و معرفت به امام باعث می‌شود که اعتماد ما به آن حضرت زیاد شود و وفتی اعتماد ما به ایشان زیاد شد، می‌توانیم صلاحیت پیدا کنیم که از یاران حضرت مهدی (عج) باشیم.

* برای رسیدن به این جایگاه باید چه کنیم؟

برای رسیدن به این جایگاه باید ارتباط معنوی و دائمی با امام زمان (عج) داشته باشیم مثلا صدقه که می‌دهیم اول به نیت حضرت مهدی (عج) و بعد به نیت بقیه باشد.

آیه‌الکرسی که می‌خوانیم هر روز به نیت امام زمان (عج) نیز باشد و در کارهای خیر خود در صبح و شام امام زمان را نیز شریک کنیم.

نماز مستحبی و دعای فرج باعث برقراری رگه ارتباطی و عاطفی با حضرت مهدی (عج) است و وقتی ایشان هم می‌بینند که شیعه‌اش هر روز از او یاد و برای او دعا می‌کند، دعای او نیز مستجاب است و یکی از آثار و برکات دعای امام زمان (عج)، عاقبت به خیری است البته اگر کاری نکنیم که اثر دعا را از بین ببریم.

کد خبر 3664844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha