۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴

وزارت خارجه چین:

پکن درهای گفتگو با مانیل را باز نگه می دارد

پکن درهای گفتگو با مانیل را باز نگه می دارد

چین علیرغم شکایتی که فیلیپین برای رسیدگی به مناقشات دریای چین جنوبی در دادگاه لاهه مطرح کرده است، همچنان بر لزوم حل و فصل مسائل از راه های دیپلماتیک دو جانبه تاکید می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، چین امروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای، فیلیپین را به نادیده گرفتن پیشنهاد توسل به مکانیزم گفتمان برای حل و فصل مناقشات ارضی دریای چین جنوبی متهم کرد اما در عین حال با تکرار مواضع خود یادآور شد که پکن درهای گفتگوی دو جانبه با مانیل را باز نگه می دارد.

گفتنی است که فیلیپین با استناد به کنوانسیون حقوق دریاها، شکایتی را در دادگاه بین المللی لاهه علیه حق مالکیت سنتی پکن در دریای چین جنوبی مطرح کرده حال آنکه چین حل و فصل مناقشه از راه دیپلماتیک را خواستار شده است.

در همین راستا، وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای که به هر دو زبان چینی و انگلیسی منتشر شد، اعلام کرد هر دو کشور در سال ۱۹۹۵ میلادی توافق کردند که مناقشه بر سر دریای چین جنوبی را به طور مسالمت آمیز و دوستانه و از راه مشاوره مبتنی بر تساوی و احترام متقابل حل و فصل کنند.

این بیانیه می افزاید: چین در موارد متعدد به فیلیپین پیشنهاد ایجاد مکانیزم مشاوره منظم در خصوص مسائل دریایی را پیشنهاد داده حال آنکه تا به امروز از جانب فیلیپین هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

لازم به ذکر است که وزرات امور خارجه فیلیپین در خصوص بیانیه اخیر دولت پکن اظهار نظری ارائه نداده است.

با این حال یک منبع آشنا با این پرونده حقوقی می گوید که دولت مانیل انتظار دارد که دادگاه لاهه قرار است در ماه جاری میلادی (ژوئن) حکم صادر کند و تا آن زمان بهتر است قضیه مسکوت بماند.

کد خبر 3680820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha