۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۶

اجرای محیطی نمایشنامه «مده آ» در شیراز

اجرای محیطی نمایشنامه «مده آ» در شیراز

شیراز- روایتی محیطی از نمایشنامه «مده آ» توسط استاد احمد سپاسدار از پیشکسوتان تئاتر فارس در گالری تار و پود شیراز اجرا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، از چهارشنبه شب در فضای بیرونی گالری تار و پود احمد سپاسدار، پیشکسوت تئاتر فارس، روایتی تازه از «مده آ » نمایش‌نامه ماندگار «اوریپید» یونانی را در شیراز روی صحنه برد.

سالن‌های تئاتر شیراز در سال‌های اخیر بیشتر در دست هنرمندان جوان تئاتر فارس بوده است این بار احمد سپاسدار، پیشکسوت تئاتر فارس که یکی از پلاتوهای شهر در چهارراه حافظیه به نام اوست در نمایش نامه ای یونانی را با نگاهی تازه روی صحنه برده است.

نمایش «مده آ» از «اوریپید» نمایشنامه نویس یونان باستان توسط این استاد تئاتر که دارای درجه یک هنری است از چهارشنبه شب ساعت ۲۰ در فضای چشم نواز گالری تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی اجرا می شود.

«مده آ » عنوان غمنامه ای است که «اوریپید» نمایشنامه نویس یونان باستان آن را نوشته است و حکایت کسی است که در بد نهادی و سیاه‌ دلی نظیرش در جهان هستی وجود ندارد کسی که با قلبی آکنده از کینه و بی رحمی عزیزانش را به نیستی می کشاند.

طراح و کارگردان نمایش «مده آ» در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون آن، گفت: شخصیت اسطوره ای مده آ طی تاریخ باستان تاکنون به اشکال مختلف، مورد استقبال ادیبان به ویژه درام نویسنان جهان بوده است. شخصیتی که از بُعد روانی و خصوصیات ویژه انسانی قابل تعمق است.

سپاسدار افزود: از سوی دیگر، در میان درام نویسان جهان با تراژدی نویسی طرفه به نام اوریپید مواجه می شویم که با نمایشنامه مده آی خود این اسطوره را جاوادنه کرده است و همچنان بر مبنای اثر شاخص او آثار در خور توجهی پدیدار می شود.

این پیشکسوت تئاتر شیراز با بیان اینکه به لحاظ مختلف، اوریپید تراژدی نویسی شگفتی آفرین است، عنوان کرد: با توجه به نوع نگاه او به انسان و جهان قاعدتا باید پس از سوفکل، تراژدی نویس بزرگ یونان باستان، قرنها سپری می شد تا چنین شخصیتی در جهان درام نویسی قدم به صحنه بگذارد. اما شگفتا که اوریپید معاصر سوفکل و اشیل پدر تراژدی نویسان جهان است.

سپاسدار با تصریح اینکه اکنون با هر سبک و شیوه  درام نویسی اصیل و ماندگاری که موجه می شویم ریشه آن را در آثار اوریپید می توان یافت، ادامه داد: نمایشی که شاهد آن هستید گوشه چشمی به مده «ژان آنوی» برای بخش پایانی آن، متکی بر مده آی اوریپید است.

این کارگردان و نویسنده تئاتر شیراز که آخرین بار سال ۱۳۹۳ اثری نمایشی را روی صحنه برد، تصریح کرد: نمایش مده آ، محیطی بوده و تماشاگران به طور ایستاده به تماشای آن می پردازند.

وی در خصوص عوامل تئاتر «مده آ» عنوان کرد: افزون بر علیرضا ضیائیان، پردیس شیروانی، کمال کلانتر، شمس الآفاق شفیعی، سماء زارع، داود باقرزاده، نازنین نادری و شیدا کارآمد که های به ترتیب نقش کرئون، مده آ، جیسون، زن کِرِنتی، ندیمه، معلم، زن کرنتی و زن کرنتی را ایفا می کنند، گروه فرم این اثر را هم الهام رجبی نژاد و هدی هادیان تشکیل می دهند.

در این نمایش، انیس سعادت(دستیار کارگردان)، سعید نظری و حسین قهرمانی(مدیر تولید)، عباس سرافراز(آهنگساز)، مهران هوشمندیان(ضبط و طراح صدا)، عبدالحسین زارعی(نوازنده ویولنسل)، المیرا دل طلب(آوا)، اردلان خرم نیا و سما صادقی(طراحی و اجرای گریم)، انیس سعادت و شهاب مهدی یار(طراح لباس)، فرزانه موثقی و رقیه خوش بیان(مجری لباس)، مرتضی سلمان پور، پویان فریدونی و علیرضا جعفری(مدیر صحنه)، جمشید فروزانی و احد نوروزی(مجری نور)، داود باقرزاده(مجری موسیقی)، شاداب مهدی یار(روابط عمومی)، محمد شایگان و شاداب مهدی یار(عکاس) و محمد شایگان(گرافیست) هستند.

نمایش «مده آ» با طراحی و کارگردانی استاد احمد سپاسدار به تهیه کنندگی محسن خباز تا ۳۱ مردادماه ۱۳۹۵ ساعت ۲۰ در گالری تار و پود واقع در مرکز اسناد و کتابخانه ملی - فارس به نشانی چهارراه حافظیه به طرف دروازه قرآن به اجرا در می آید.

کد خبر 3738079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha