۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۴۸

«رویای صادقه» بهزاد رحیمیان در موزه سینما رونمایی شد

«رویای صادقه» بهزاد رحیمیان در موزه سینما رونمایی شد

کتاب «رویای صادقه؛ سیری در مستندات سال های آغازین سینما در ایران» اثر پژوهشی به قلم بهزاد رحیمیان که به تازگی توسط نشر نظر به چاپ رسیده است، در موزه سینما رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همزمان با چهاردهمین سالروز تاسیس موزه سینما در عمارت باغ فردوس، کتاب «رویای صادقه؛ سیری در مستندات سال های آغازین سینما در ایران» به قلم بهزاد رحیمیان که به تازگی توسط نشر نظر به چاپ رسیده است، عصر روز گذشته 27 شهریورماه با حضور منتقدان و اهالی سینما در موزه سینما رونمایی شد.

رونمایی از کتاب بهزاد رحیمیان در سالروز تاسیس موزه سینمایی پر معنا است

در ابتدای این مراسم امیر اثباتی طراح صحنه و لباس سینمای ایران که اجرا و مدیریت این مراسم را به عهده داشت، ضمن خوش آمدگویی به حاضران گفت: 14 سال پیش موزه سینما در عمارت باغ فردوس افتتاح شد و رونمایی از کتاب بهزاد رحیمیان در سالروز تاسیس این موزه پر معنا است.

وی ادامه داد: بهزاد رحیمیان یکی از بنیانگذاران موزه سینما است علاوه بر او این موزه با همراهی عزت الله انتظامی، عزیز ساعتی، جمال امید و بنده شکل گرفت.

در ادامه پیام صوتی بهزاد رحیمیان نویسنده کتاب «رویای صادقه؛ سیری در مستندات سال های آغازین سینما در ایران» که چند سالی است در یران زندگی نمی کند، برای حاضران در سالن سینما فردوس موزه سینما پخش شد.

امیر اثباتی در ادامه حاضران در سالن را به تماشای فیلم کوتاهی با عنوان «با مهر به گذشته بنگر» که توسط عزیز ساعتی و با همکاری مرتضی رمضانی بر اساس مندرجات کتاب ساخته شده است، دعوت کرد.

«رویای صادقانه» سند سینمایی برای سینمای ایران است

هوشنگ گلمکانی نویسنده و منتقد سینما و سردبیر مجله فیلم و از دوستان و همکاران قدیمی بهزاد رحیمیان، به عنوان نخستین سخنران روی صحنه آمد و گفت: بهزاد را بیش از 40 سال است که می شناسم. اغلب در مکان های فرهنگی و سینمایی مانند جشنواره جهانی فیلم تهران، کانون فیلم تهران و ... همدیگر را می دیدیم.

وی ادامه داد: به جرات می گویم بهزاد رحیمیان اولین مفسر و کارشناس جدی در حوزه فیلم های عامه پسند بود . سینمایی که هیچگاه به شکل جدی به آن پرداخته نشد. در دورانی که سینمای عامه پسند  با عنوان فیلم فارسی مطرح می شد، بهزاد به این نوع سینما به عنوان یک پدیده اجتماعی می نگریست. با مطالعه بر کتاب «رویای صادقه» متوجه شدم این کتاب در ادامه علایق بهزاد به سینمای ایران است.

گلمکانی در پایان صحبت های خود گفت: کمال گرایی بهزاد رحیمیان همیشه برای من قابل احترام است و معتقدم در تازه ترین اثر پژوهشی خود با دقت و حساسیتی که به نمایش گذاشته سند تاریخی قابل  توجهی برای سینمای ایران به جا گذاشته است. از سوی دیگر نشر نظر هم در انتشار با کیفیت این کتاب سنگ تمام گذاشته است.

این کتاب نگاه مهربان به تاریخ دارد

در ادامه مراسم رونمایی از کتاب «رویای صادقه»، کاوه بیات پژوهشگر و تاریخ نگار با ارائه متنی درباره ویژگی های این کتاب پژوهشی سخن گفت.

بیات در بخش هایی از صحبت های خود گفت: در جایی که نهادها و دانشگاه ها به وظایف خود در امر پژوهش عمل نمی کنند، «افراد» هستند که تلاش می کنند گوشه ای از این وظیفه و مسئولیت را به عهده بگیرند و بهزاد رحیمیان یکی از این افراد است.

  وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد:  کتاب پژوهشی «رویای صادقه» شامل مستندات سال های آغازین سینما در ایران و حاصل یک عمر کنجکاوی و بررسی است. برخی فیلم های مستند تاریخی که در این مجموعه معرفی و شناسایی شده اند، ارزشی به مراتب بیش از تاریخ سینما دارند. صفحه آرایی فوق العاده جذاب کتاب «رویای صادقه» از ویژگی های بصری این کتاب است. اشاره های کوتاه اما مهمی که بهزاد رحیمیان در باب تجدد کرده و چون و چرای مختصری که در مقدمه ای بر رویای صادقه نگاشته، تحسین برانگیز است. در واقع یکی از ویژگی های این مجموعه، نگاه مهربانانه نگارنده به تاریخ است.

کتاب «رویای صادقه»، تالیفی شمع گونه است

سید حسن حسینی پژوهشگر و مدرس سینما در ادامه این مراسم سخن گفت. این پژوهشگر تاکید کرد: سینمای ما به معنای واقعی  تاریخ ندارد و آنچه موجود است متون تقویمی است و معتقدم کتاب بهزاد رحیمیان موثرترین و پیگیرترین تلاش برای پر کردن حفره های تاریخی در این زمینه بوده است.

سید فرید قاسمی پژوهشگر و تاریخ نگار مطبوعات ایران نیز در سخنانی یادآور شد: تاریخ سینمایی که در «رویای صادقه» پیش روی ما قرار دارد  فقط تاریخ سینما نیست بلکه تاریخ کشورمان است و من به بهزاد رحیمیان و نشر نظر تبریک می گویم که چنین کتابی را در جهت مستندسازی هرچه بیشتر تاریخ سینما پدید آوردند و دست ناشر را به خاطر احترام و عزتی که به اهتمام مولف گذاشته است به گرمی می فشارم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: تالیف بهزاد رحیمیان در کتاب «رویای صادقه»، تالیفی شمع گونه است. بهزاد رحیمیان انسانی است که وقت و انرژی خود را فدا کرد تا به دیگران روشنایی دهد.

نمایشگاه تاریخ سینما

خسرو دهقان منتقد سینما و از دوستان بهزاد رحیمیان نیز در سخنانی چنین مطرح کرد: با بهزاد رحیمیان یک دوستی رسمی و یک دوستی غیر رسمی داشتم و دوستی غیر رسمی ما این بود که می گفت مطلب را قبل از چاپ می خواند من هیچ وقت با رحیمیان رفیق گرمابه و گلستان نشدم و همیشه برای من جناب آقای بهزاد رحیمیان بود.

وی ادامه داد: بهزاد یک نظم پادگانی داشت و به عشق سینما مهندسی مکانیک را رها کرد و به سمت سینما رفت و هرگز چشمداشت مالی نداشت و به نظر من کتاب «رویای صادقه» به نوعی نمایشگاه است و خوب است از منظر یک نمایشگاه به این کتاب نگریست.

محمد بهمن پور مدیر انتشارات نظر آخرین سخنران مراسم رونمایی کتاب «رویای صادقه» بود که درباره انتشار این کتاب صحبت کرد و در سخنانی کوتاه گفت: از روزی که امیر اثباتی مرا با بهزاد رحیمیان آشنا کرد مسیر تازه ای در عرصه نشر آثار در انتشارات نظر رخ داد.

مسعود مهرابی، عباس یاری، جهانبخش نورایی، سیامک شایقی، امیر پوریا، ژیلا ایپکچی، میترا محاسنی، علیرضا قاسم خان، نرگس آبیار، شهرام مکری، محمد حسین قاسمی، مهدی فخری زاده و .... از میهمانان حاضر در این مراسم بودند.

کتاب «رویای صادقه؛ سیری در مستندات سال های آغازین سینما در ایران» در دو جلد توسط نشر نظر منتشر شده است. 

کد خبر 3772645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha