۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۴۳

رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمانشاه در پاسخ به مهر:

امسال لغو روادید برای سفر اربعین به عتبات قطعا اتفاق نمی‌افتد

امسال لغو روادید برای سفر اربعین به عتبات قطعا اتفاق نمی‌افتد

کرمانشاه- رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمانشاه گفت: امسال لغو روادید قطعا برای سفر اربعین حسینی اتفاق نمی افتد و هیچکس بدون روادید نمی تواند از مرز خارج شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا نجفیان امروز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص اعزام زائرین به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی گفت: استان کرمانشاه به جهت دارا بودن کنسولگری، ستادی برای زائران پیاده اربعین با حضور استاندار و بیش از ۱۰ ارگان راه اندازی کرده و تا کنون جلسات موثری در این خصوص برگزار شده است.

وی افزود: در سنوات اخیر سازمان حج و زیارت با هدف دریافت روادید عراق و اعزام به عتبات عالیات در برنامه عظیم زائران پیاده اربعین اقدام به راه اندازی سامانه سماح کرده است.

نجفیان بیان داشت: این سامانه به منظور تسهیل و تسریع در فرآیند ثبت نام و جلوگیری از فعالیت افراد غیر مجاز راه اندازی شده است.

مردم از طریق شرکت های مجاز ثبت نام کنند

وی از مردم خواست تا به شرکت های مجاز ثبت نام مراجعه کنند و تصریح کرد: به همین منظور ۱۷ دفتر زیارتی در سطح استان و ۶ دفتر موقت در شهرستان هایی که فاقد دفاتر ثابت هستند از جمله سنقر، صحنه، هرسین، سرپلذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب راه اندازی شده که متقاصیان با مراجعه به این مراکز ثبت نام کنند و مدارک را جهت صدور ویزا تحویل دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمانشاه همچنین به مزایای سامانه سماح اشاره کرد و افزود: ارائه خدمات توسط دستگاه های همکار، انتخاب تاریخ رفت و برگشت زائران، تعیین مرز خروجی جهت عدم ازدحام در مرزها، انتخاب خدمات رفاهی شامل ویزا، بیمه، هلال احمر و حتی پارکینگ از مزایای این سامانه است.

هیچ تعهدی در قبال افرادی که غیرمجاز از مرز خارج شوند وجود ندارد

وی ادامه داد: قیمت ویزای اربعین از سوی دولت عراق ۴۰ دلار تعیین شده و بابت هر نفر ۲۵ دلار هزینه بیمه و ۱۰ هزار تومان حق الزحمه کاربری گرفته می شود و در کل مبلغی بالغ بر ۱۷۰ هزار تومان برای هر فرد تمام می شود.

نجفیان، سقف کامل تعهد بیمه را ۱۹۲ میلیون تومان بیان کرد و افزود: افرادی که غیر قانونی خارج شوند و یا از طریق سماح ثبت نام نکرده باشند هیچگونه خدمات و بیمه ای به آنها تعلق نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد: مردم باید مراقب افراد سودجو و شرکت های غیر مجاز باشند و اگر رقمی پایین تر از این مبلغ را عنوان کردند بدانند دروغ پردازی است.

این مسئول در ادامه سخنان بیان داشت: از ۱۶ مرداد سامانه سماح آغاز به ثبت نام نموده و تا ۲۴ آبان ادامه خواهد داشت و مدت ویزای صادر شده سه ماهه با اقامت ۲۰ روزه است.

وی خاطر نشان شد: در سامانه سماح پرداخت هزینه ها توسط سرگروه پرداخت می شود و در صورت انصراف یک نفر از گروه هزینه های دریافتی به حساب سرگروه واریز می شود بنابراین افراد معتمدی را برای هر گروهی انتخاب کنید.

نجفیان تعداد هر گروه را ۵ تا ۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: در هنگام خروج از مرز هر کدام از افراد گروه یک برگ کپی رنگی از مانیفس گروه را نزد خود نگهدارد تا در صورت جدا شدن از گروه با مشکل روبرو نشوند.

رئیس حج و زیارت استان گفت: ویزا طی مدت سه روز پس از انجام کامل مراحل ثبت نام در سامانه سماح حاضر و با پیامک به سرگروه اطلاع داده می شود و تا ریخ هر ویزا از اول آبان به بعداست.

۱۵۶ موکب آماده خدمات رسانی به زائران است

وی تعداد موکب های سال گذشته را ۱۵۶ موکب اعلام کرد و افزود: این موکب های توسط مردم شریف استان اعم از سنی و شیعه برپا شده بود که از ابتدای کنگاور تا گواور به زائران خدمت می کردند.

نجفیان افزود: همچنین در سال گذشته قریب به ۸۰۰ هزار نفر پذیرایی و ۴۰۰ هزار نفر اسکان داده شد و پیش بینی می شود با توجه به زیرساخت های انجام شده نسبت به ارائه خدمات، اسکان و اطعام و درمان مشکلی نداریم و این تعداد افزایش خواهد یافت.

تاکنون ۴ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند

وی تعداد ثبت نام شدگان در سامانه سماح را تا کنون ۴هزار نفر دانست و یادآور شد: پیش بینی می شود با نزدیک شدن به ایام اربعین این تعداد افزایش چشمگیر داشته باشد.

رئیس حج و زیارت استان کرمانشاه افزود: امسال غیر از استان کرمانشاه مسئولیت اخذ ویزای استان های کردستان، همدان و لرستان هم به عهده استان کرمانشاه است.

نجفیان بیان داشت: سال گذشته ۱۹ هزار ویزا مربوط به همدان و کرمانشاه و کردستان صادر شد که از این تعداد ۱۴ هزار مربوط به استان کرمانشاه بود و امسال امسال با توجه به توافقنامه بین ایران و کنسولگری  عراق پیش بینی می شود این رقم دو برابر شود.

به گفته این مسئول تردد از مرز سومار فعلا قطعی نیست و امید است برای سالهای آینده مرز بین المللی خسروی بتواند محل تردد زائران باشد.

وی در پایان افزود: متقاضیان پیاده روی اربعین به هیچ وجه بدون ویزا و روادید نمی توانند از مرز خارج شوند و لغو روادید برای سفر اربعین بطور یقین اتفاق نخواهد افتاد.

کد خبر 3797059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha