۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۳

آیت الله اعرافی:

گام‌های بزرگ‌تری در حوزه روش شناسی تفسیر قرآن باید برداشته شود

گام‌های بزرگ‌تری در حوزه روش شناسی تفسیر قرآن باید برداشته شود

قم - مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه تفسیر المیزان طی قرون اخیر در رتبه اول قرار دارد، گفت: باید گام‌های بزرگ‌تری در حوزه روش شناسی تفسیر قرآن کریم برداشته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در اجلاس اساتید تفسیر قرآن کریم که شامگاه چهارشنبه در بیت علامه طباطبایی برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: در حوزه علمیه قم بیش از ۳۰۰ نفر از فضلا و بزرگان در تفسیر قران کریم کوشا هستند و این مایه افتخار برای قم است.

وی بیان داشت: حوزه علمیه در مسیر گسترش مبانی قرآن کریم گام‌های مؤثری برداشته است و اگر برنامه‌های قرآنی امروز را با آنچه که در گذشته و در زمان علامه طباطبایی صورت می‌گرفت مقایسه کنیم گسترش محسوسی را شاهد هستیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: در قرون معاصر تفسیری که در رتبه اول قرار دارد تفسیر المیزان علامه طباطبایی است هرچند که این امر مانع نخواهد شد که تولیدات بسیاری که در حوزه معارف اسلامی و قرآنی در حوزه علمیه انجام شده نادیده گرفته شود.

وی افزود: باید گام‌های بزرگ‌تر و کامل‌تری در حوزه روش شناسی تفسیر قرآن کریم برداشته شود و فخامتی که امروز فقه شیعه دارد در اثر تعامل آن با اصول است و این امر مایه غنای فقه و اصول شده است.

آیت الله اعرافی گفت: در هر قلمروای که بخواهیم به صورت اجتهادی گام برداریم و افق‌های نو را بگشاییم باید آن بخش را با مبانی و روش‌های تحقیقی و اصولی دنبال کنیم.

وی تأکید کرد: ترجمه قرآن کریم و تفسیر آن همچنین ارائه معارف قرآنی به زبان‌های مختلف جهان موضوع بسیار با اهمیتی هرچند که بعد از انقلاب کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته اما باید این‌گونه اقدامات گسترش یابد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: رسالت خطیری که در برابر قرآن کریم که بر تمام شئون هستی احاطه دارد داریم این است که به مباحث تازه و جدید بپردازیم.

وی همچنین بیان داشت: غربی‌ها در طول قرن‌های مختلف از تحقیقات در زمینه قرآن کریم غافل نبودند و در این راستا گروه‌ها و بودجه‌های فراوانی را هزینه کردند.

امام جمعه قم ادامه داد: از مستشرقانی که بخشی از آنها مغرضان و آلات دست استعمارگران هستند گرفته تا کسانی که واقعاً قصد تحقیق در زمینه قرآن داشتند شبهاتی را در زمینه قرآن کریم ایجاد کردند که می‌بایست به آنها پاسخ داد.

کد خبر 3820549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha