۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۸:۲۶

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان:

ارتقاء جایگاه ورزش درمدارس کردستان/استعدادیابی در اولویت قراردارد

ارتقاء جایگاه ورزش درمدارس کردستان/استعدادیابی در اولویت قراردارد

سنندج- معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با اشاره به ارتقاء ورزش در مدارس این استان، گفت: بر اساس ارزیابی ها، تربیت بدنی اداره کل این استان موفق به کسب عنوان هشتم کشور شده است.

افشین خوشگوار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به وضعیت تربیت بدنی در مدارس استان کردستان اشاره کرد و گفت: در سند راهبردی نظام جامع توسعه تربیت بدنی کشور که سال ۸۴ مصوب شده چهارمولفه ورزش همگانی، پرورشی، قهرمانی و حرفه ای برای ورزش در مدارس تعریف شده است.

وی عنوان کرد: براساس تعریف مذکور ورزش آموزش و پرورش در مقوله پرورشی قرار می گیرد ولی باتوجه به مخاطبی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد این نهاد در چهار مولفه می تواند نقش آفرینی کند.

وی اظهارداشت: با توجه به امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داشته ایم تاکنون تلاش کردیم در چهار مولفه ورزشی فعالیت داشته باشیم و در این راستا برنامه های مختلف نیز اجرایی و عملیاتی شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان افزود: هدف کلان و کلی که در حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش دنبال می کنیم ایجاد نشاط و شادابی و تحرک در مراکز آموزشی  و افزایش سرانه زمان فعالیت ورزشی دانش آموزان است.

خوشگوار با اشاره به اینکه برنامه های مختلی در سطح کشور وبه تبع در استان در راستای تحقق اهداف مذکور تدوین شده است، بیان کرد: راه رسیدن به اهداف مشخص شده از دو مسیر یکی زنگ تربیت بدنی و دیگری مجتمع های ورزشی می گذرد.

وی کیفیت بخشی به درس تربیت بدنی را از دیگر اهداف این معاونت در استان کردستان خواند و گفت: ۴۳ محورکاری در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی داریم که یکی از آنها اجرای طرح های درون مدرسه ای است.

وی اضافه کرد: چهار طرح درون مدرسه ای در دولت تدبیر و امید طراحی و تعریف شده است که شامل الپمیاد ورزشی درون مدرسه ای، حیات پویا، ورزش صبحگاهی و کانون های ورزشی درون مدرسه ای است و خوشبختانه در این راستا اقدامات و برنامه های خوبی در سطح استان اجرایی و عملیاتی شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان شعار اصلی  آموزش و پرورش را بازگشت به مدرسه خواند و اظهارداشت: هر طرح و برنامه ای را که بخواهیم اثرات آن هم در سطح مدارس و هم جامعه تسری پیدا کند، باید اجرای آن را از مدارس شروع کنیم.

اجرای طرح المپیاد درون مدرسه ای در کردستان

 خوشگوار اضافه کرد: المپیاد ورزشی درون مدرسه ای یکی از این طرح هاست که به دنبال مشارکت محوری است و این طرح در زمان اجرا توانست میزان حضور و مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی را افزایش دهد.

وی از تحت پوشش قرار دادن ۱۰۶ هزار دانش آموز در طرح المپیاد درون مدرسه ای دراستان خبرداد و اظهارداشت: استان در این طرح ۳۰ درصد بیشتر از هدف تعیین شده از سوی وزارتخانه عمل کرد و در این رابطه  رتبه برتر کشور را هم کسب کرد.

وی بیان کرد: هرچند اجرای طرح های ملی هم چون طناورز، دوومیدانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، آموزش شنا از اولویت وزارتخانه خارج شده ولی با توجه به نظر مشاوران و معلمان کردستان و امکانات و شرایط موجود اجرای این طرح ها در استان همچنان ساری و جاری است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان در ارتباط با مبحث استعدادیابی ورزشی دانش آموزان، گفت: استعدادیابی محثی علمی و فرایندی کاملا تعریف شده است که شامل مراحل شناسایی، هدایت، آموزش، نگهداشت و ارتقای استعداد ورزشی است.

خوشگوار با بیان اینکه با بیان اینکه فرایند کامل استعدادیابی درکشور و به تبع استان ما به دلیل نبود امکانات و ابزار آن امکان اجرا ندارد، عنوان کرد: مرحله نخست این مبحث یعنی شناسایی استعدادها به خوبی دراستان توسط معلمان ورزشی انجام می شود ولی مراحل بعدی آن نیاز به امکانات دارد که خارج از توان آموزش و پرورش است و باید سایر متولیان حوزه ورزش در این زمینه سرمایه گذاری هایی داشته باشند.

برگزاری همایش علمی ورزش دانش آموزی در کردستان

وی برگزاری مسابقات و رقابت های ورزشی را یکی از مطالبات دانش آموزان ومعلمان استان خواند و بیان کرد: جای برگزاری همایش علمی مختص ورزش دانش آموزی دراستان خالی بود که در حال حاضر مقدمات برگزاری اولین همایش علمی دستاورد دانش آموزی فراهم شده و قرار است در ۱۵ دی ماه امسال آن را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: شورای تدبیر ورزش دانش آموزی دراستان تشکیل شده است که در این شورا وضعیت ورزش دانش آموزی آسیب شناسی می شود و تلاش ما این است که از ظرفیت های علمی برای رفع کمبودها بهره برداری کنیم.

خوشگوار ادامه داد: با هم فکری پیشکسوتان عضو شورای ذکرشده سه برنامه محوری شامل ارتقای جایگاه استان در مسابقات ورزشی، احیای میزبانی مسابقات، کمیت و کیفیت مسابقات درون استانی، شهرستانی و مدرسه ای تدوین شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان بیان کرد: امسال در مسابقات شهرستانی درهر شهرستان ۴۸ هزار و ۷۱۷ نفر و در استان نیز ۵ هزار و ۲۲۰ نفر را پوشش دادیم که این میزان نسبت به سال گذشته، از نظر کمی رشد ۲۵ درصدی داشته است.

خوشگوار یادآورشد: تابستان امسال ۶ مرحله اردوی آماده سازی و دو مرحله اردوی بازی تدارکاتی برای تمامی تیم های حاضر در رقابت های کشوری برگزار کردیم  که این برنامه ها نتایج بسیار خوبی برای استان نیز به دنبال داشت.  

وی با اشاره به وجود ۹۳۲ معلم ورزش دراستان کردستان گفت: از این تعداد  ۷۸۴ نفر ابلاغ معلم تربیت بدنی دارند و بالغ بر ۲۲۰ نفردارای مدرک کارشناسی ارشد و بالغ بر ۲۰ نفر دانشجوی دکتری تربیت بدنی هستند.

وعده استاندار کردستان برای اختصاص اعتبار به پروژه های ورزش دانش آموزی

وی بیان کرد: هرچند معلمان تربیت بدنی افرادی توانمند هستند ولی قعطا نمی توانند مربی رشته تخحصصی یا تیم منتخب ورزشی باشند لذا برای رسیدن به هدف ارتقای جایگاه ورزشی از توانمندی مربیان هیئت های ورزشی استان کردستان استفاده کرده و می کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با اشاره به وجود ۳۸ مکان ورزشی در اختیار آموزش و پرورش استان، بیان کرد:  در طول ۱۰ سال اخیر یک ریال برای حفظ و نگهداری و تجهیز این اماکن اختصاص داده نشده است و ما بیشتر با استفاده از اعتبارات داخلی این مکان های ورزشی را نگهداری می کنیم.

خوشگوار ادامه داد: در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کردستان وضعیت اماکن ورزشی ارائه شد و استاندار کردستان وعده حمایت از این اماکن و اختصاص مبلغ قابل توجهی برای مرمت آنها را داد و انتظار می رود که با این وعده بتوانیم بخشی از ظرفیت های بلااستفاده را مجدد وارد فضای کار کنیم که در نهایت این مهم به نفع ورزش دانش آموزی است.

وی سرانه فضای ورزشی سرپوشیده در آموزش و پرورش استان را ۷ صدم سانتیمتر خواند و عنوان کرد:  ۱۵ پروژه نیمه تمام ورزشی شامل ۱۱ باب استخر و ۴ باب سالن چند منظوره ورزشی دراستان وجود دارد که کلنگ احداث آنها در سال ۸۹ بر زمین زده شده است.

وی اضافه کرد: به دلیل نبود اعتبارات برای تکمیل پروژه های مذکور تصمیم به واگذاری آنها به بخش خصوصی گرفته شده است و انتظار می رود که در این راستا بتوانیم از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم.

کردستان به رتبه هشتم ورزش دانش آموزی در کشور رسید

معاون تربیت بدنی و سلامت مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان عنوان کرد: با توجه به تمامی اقدامات صورت گرفته و بر اساس ارزیابی های وزارت خانه، استان کردستان در بخش ورزش دانش آموزی به جایگاه بسیار خوبی دست پیدا کرده است.

وی افزود: در سال ۹۳ کردستان جزو استانهای آخر در رتبه بندی های صورت گرفته در بخش ورزش دانش آموزی بود که با تلاش تمامی همکارات شاغل در حوزه ورزش مدارس این مهم در سال ۹۴ بهبود پیدا کرد و برای اولین بار در تاریخ استان موفق به کسب رتبه ۱۵ کشور شد.

خوشگوار به وضعیت ورزش دانش آموزی کردستان در سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به درخشش تیم های ورزشی دانش آموزان کردستان در رقابت های کشوری از یک سو و همچنین میزبانی از مسابقات کشوری از سوی استان، امسال جایگاه کردستان با هفت رتبه ارتقاء به هشتم کشور رسید که این جایگاه برای اولین بار نصیب کردستان شده است.

وی در پایان عنوان کرد: کسب این عنوان و جایگاه در شرایطی به دست آمده است که متاسفانه در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری ما با مشکلات و کمبودهای مواجه هستیم که انتظار می رود با رفع این کاستی ها نه تنها این جایگاه را حفظ کنیم که باید برای ارتقاء بهتر آن نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

کد خبر 3854131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha